Kan man bo i Västerås?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Okej, rubriken är inte så provocerande menat som den kan låta :tummenupp

Grejen är den att jag blivit erbjuden jobb (med jäkligt kort varsel) i Västerås och som nuvarande boende i en liten stad med väldigt bra jobb så blir man ju lite fundersam på både för och nackdelar med livet i en större stad.

Har väl egentligen bara varit där på Power meet ett antal ggr och det har ju bara varit positivt så hur är det i Västerås en "vanlig dag/kväll/helg", vad finns det för utbud av aktiviteter, var ska man bo var ska man inte bo, finns det hyggligt med bostäder och framför allt, finns det några nackdelar med Västerås? :D

Jag gillar ju att mixtra med motorer så en verkstad alt lite större garage är ju det som står relativt högt på önskelistan, kanske är det isf idé med fristående hus lite utanför stan, vad finns det för lämpliga områden?

Tyvärr måste jag ge besked rätt så omgående men är ändå sugen på att få veta så mycket som möjligt om stan.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Västerås är bra kod, och om man gillar att åka hoj är det en helt okej stad. Polisen är lat och det är en del lattjo vägar runtikring.
På sommaren körs det laglig dragracing typ varannan helg.

Utelivet är funkar, inte som de större städerna - på gott och ont - men man kan röja loss rätt hårt ändå... beror lite på vad för slags uteliv man vill ha. :rolleyes: :yoparty

Do it! :tummenupp
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Det går bra. Är uppväxt där och har bott där som vuxen.

Det finns ställen jag hellre inte vill bo på.:)
 

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Jag flyttade hirt för nåt år sen. Tycker det är en bra stad. Bodde i uppsala innan. Utelivet har jag inte så stor koll på men lite krogar finns ju.
Du vill nog inte bo på råby, skälby, pettersberg. Skallberget är ett stort område med mkt "ungdomar", rätt okej område. Önsta-Gryta är det blandat med många barnfamiljer/pensionärer och ligister som terroriserar. Hammarby/Framnäs/Sjöhagen är rikemansområden typ eftersom det ligger nära vattnet. Malmaberg/Haga/Freja/Skiljebo är det mkt pensionärer,lite ungdomar och ensamstående typ. Riktigt lugnt. Jag bor själv på Malmaberg.

Jag o sambo fick lägenhet efter 3,4 månader men då hade vi redan fått flera erbjudanden som vi tackade nej till osv. Mimer AB är en stor o bra hyresvärd.

Nackdelen är att jag inte har garage, faktum är att det finns 2 garage på 4 portar a 6 lägenheter på min gata så här är det svårt. Finns ju säkert andra ställen med mindre kö.

Utanför stan är det Irsta, Skultuna eller Tillberga som är närmst. Irsta är det mkt ungdomar o familjer osv. Skultuna är lite ligistaktigt och trist ställe. I Tillberga är det barnfamiljer som bor.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack alla och särskilt till "Psykbryt", det är bl,a såna grejor jag vill ha reda på :tummenupp

Och "Martein", allt är relativt, väldigt relativt...

I min lilla värld med ca 10000 inv på 33km^2 så ÄR Västerås med drygt 133000 inv på 1143km^2 jäkligt stort, där har inte ens Stockholm mycket att sätta emot för där måste drygt 783000 inv trängas på "bara" 188km^2.

Snacka om att Stockholms kommun INTE är stället att flytta till om man vill ha garage med mekmöjlighet i direkt närhet, i alla fall inget ställe som jag har råd att köpa/hyra, hehe

Ska titta mer på Västerås nu :)
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh

Snacka om att Stockholms kommun INTE är stället att flytta till om man vill ha garage med mekmöjlighet i direkt närhet, i alla fall inget ställe som jag har råd att köpa/hyra, hehe

Ska titta mer på Västerås nu :)

jag hör dig broder.. jag KAN EVENTUELLT skaka fram en mek plats i ett garrage men då får jag räkna med att ge upp 2st av mina månatliga lakan om inte mer :huvet :gråta


och mitt fnissande tidigare var mest bara ett skoj! :tummenupp
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
jag hör dig broder.. jag KAN EVENTUELLT skaka fram en mek plats i ett garrage men då får jag räkna med att ge upp 2st av mina månatliga lakan om inte mer :huvet :gråta

och mitt fnissande tidigare var mest bara ett skoj! :tummenupp
Flåt, jag borde skickat på några ironismajlisar för jag ville bara gnabbas lite :pannkyss

Men visst, det finns för och nackdelar med både stort & smått, kan vara genuint avis på de som inte har allt för långt till t,ex Stockholm city, där finns butiker för tamejtusan allt :wiggle
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Enda nackdelen med Västerås är folket :D Nädå, men väldigt ofta märker jag, som har anknytning till 4-5 olika städer, att de är som otrevligast i den staden. Det känns som att de har lillebrors-komplex mot Stockholm men är man själv en halvdryg människa så är det lugnt.
Allt finns där, du kommer inte sakna nåt. Staden i sig är dessutom jävligt fin och hittar du boende hyffsat centralt eller på rätt sida stan så kommer du nog trivas.
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
lånar tråden lite.

Är Fredriksberg ett skumraskområde? Vågar man ha mc:n i ett mc-garage där? Har inte riktigt koll på denna del.


Ozzian du ska hålla dig borta från Bäckby och Vallby centrum ialf

De störtsa bostadsbolagen är väl, Mimer (som har 30 lediga lägenheter just nu), Aroseken (som inte hyr ut mc-garage till folk som inte bor i deras lgh :mad: ) och Bostjärnan?
 
Last edited:

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08

Är Fredriksberg ett skumraskområde? Vågar man ha mc:n i ett mc-garage där? Har inte riktigt koll på denna del.

Om jag säjer att det ligger mitt i mellan Råby, Bäckby och Hammarby får du själv avgöra. Skulle nog inte ens våga ha en cyckel i ett garage där...............
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Enda nackdelen med Västerås är folket :D Nädå, men väldigt ofta märker jag, som har anknytning till 4-5 olika städer, att de är som otrevligast i den staden. Det känns som att de har lillebrors-komplex mot Stockholm men är man själv en halvdryg människa så är det lugnt.
Allt finns där, du kommer inte sakna nåt. Staden i sig är dessutom jävligt fin och hittar du boende hyffsat centralt eller på rätt sida stan så kommer du nog trivas.

Det där verkar ha gått över en liten aning sedan det bleve högskola på orten...
:)

Om jag säjer att det ligger mitt i mellan Råby, Bäckby och Hammarby får du själv avgöra. Skulle nog inte ens våga ha en cyckel i ett garage där...............

Även i de nämda områdena finns det trevliga öar att bo på.

Generellt sett är det hyreshusområdena som är tråkiga, ju högre och tristare hus/område dessto värre.

Jag är uppvuxen i ett radhusområde Råby/Pettersberg/Vallby och det är helt OK exempelsvis.
Som vuxen har jag hyrt lägenhet (flerfamiljshus) i Hammarby/Sjöhagen och det var lugna gatan.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är ett svårt val då jag är ganska rotad "här hemma", har ingen lust att riva upp jobb och boende utan att ha ett hum om vad som väntar :)

Jag tar dock till mej allt ni skriver, personlig "input" är ovärderlig :pannkyss
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Västerås är en trevlig stad, med många fördelar!

Man behöver inte åka utomlands. Frågar någon om man har varit utomlands är "Jag har varit i Stockholm - TVÅ gånger!" ett svar som skaffar en respekt och beundran.

Vänner är lätt att skaffa sig. Man går högstadiet. Sedan har man vänner att umgås med för resten av livet. Dem sitter man tillsammans med på McEwans torsdag-lördag, även när man fyllt 50. Akta dig dock för sådana där nyinflyttade, som inte gått högstadiet i Västerås. De är förmodligen farliga eller har smittsamma sjukdomar. Prata inte ens med dem om det kan undvikas.

Spänning och motion kan man lätt skaffa sig. Det är bara att heila i centrum så kommer gängen från kringområdena att jaga dig varje helg. Om du istället färgar håret blått så kommer gängen från kringområden att jaga dig, assisterade av de lokala nynassarna (som slutat heila, skaffat trendiga modejackor istället för bomberjackor och låtit håret växa, eftersom de är rädda för gängen från kringområdena).

Den lokala nöjesparken går inte av för hackor. Utsikten från glashissarna upp i Skrapan är fantastisk. Och ja, de två föregående meningarna hör ihop.

Power Big Meet är en fantastisk möjlighet att få glasflaskor kastade efter sig av nya människor!

Skämt åsido, man kan bo värre. Det är dock en gammal bruksort med gammal bruksortsmentalitet, även om staden är större än de flesta gamla bruksorter. Staden lider av en hel del komplex över att ligga i skuggan av Sthlm. "Vi är ingen sovstad! (Men kom gärna hit och pendla till Sthlm, vi gillar dina pengar...)" Det börjar väl svänga runt, med högskola och en massa företag som etablerat sig. Det är ett halv decennium sedan jag bodde där (och nästan lika länge sedan jag satte min fot där) så en del kan väl ha hänt.

Läget är förbaskat fint! Gillar man vatten är det inte alls dumt att bo i Västerås! Sikta gärna på Viksäng i så fall, man bor i princip på Mälarens strand därnere. Det finns en hel del fin natur även i andra väderstreck.

Man kommer aldrig att sakna något av storstadens shopping och så vidare. Det tar fasen i mig inte längre att ta sig in till Sthlm med tåget än det gör att trassla sig in via SL från Sthlmsförorterna. Bra tågförbindelser och E18 om man vill Västerut eller mot Sthlm. Lite sämre vägar, men helt passabla, om man vill bege sig söderut. Dessutom en rätt vältrafikerad flygplats, även om det går fort nog att hamna på Arlanda för att det skall kännas rätt oviktigt.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top