Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det sägs att BMW designade den med förhoppningen att det skulle vara tillåtet att framgöra den utan hjälm, därav säkerhetsbälte.
Och därav också floppen, när tyska myndigheter inte godkände det.

Jodå, det gick fint att köra utan hjälm i de flesta länder hojen såldes på:

BMW försökte lägga fokus på säkerhet med en utvecklad passiv säkerhet med säkerhetsbur och säkerhetsbälte. C1 testades även i ett flertal krocktester. Säkerheten ansågs inte ligga långt ifrån en kompaktbil vid en frontalkrock. BMW ansåg att C1 var så säker att hjälm inte skulle behövas. Frankrikes, Israels, Italiens, Spaniens och Tysklands myndigheter tillät förare av C1 att framföra fordonet utan hjälm, med bältestvång. Storbritanniens och Sveriges myndigheter tillät dock inte förare att framföra C1 utan hjälm, däremot fanns det inget krav på att bältet behövdes användas.

Källa: Wikipedia

Senare rättsfall i UK har ändrat på den ursprungliga bedömningen så till vida att det fortfarande är formellt krav på hjälm, men det faktum att man sitter "i ett fordon" i motsats till "på" (jmfr sidovagn, som inte har hjälmkrav i UK) gör att olika domstolar dömer olika.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns ju de på forumet som haft en/flera. Starstriker? Grannen har en och pendlar till jobbet inne i stan så länge vägarna är isfria.
Fascinerande. Jag har faktiskt aldrig ens sett en i verkligheten.

En scooter med tak och vindrutetorkare = torr och kan köra med kostymen på. Dessutom har den säkerhetsbälte och man sitter relativt skyddad om det går åt h-e, dvs förmodligen den säkraste stadshoj man kan tänka sig. ABS standard. Stort låsbart bagageutrymme.
Stadshoj kanske. Möjligen slipper man regnet, men det måste väl ändå stänka in en del om man möter en bil, och fartvinden märks nog. Säkerhetsmässigt lämnar den nog en del att önska. Risken är uppenbar att man skadas vid en kollision, även om man sitter fast. En vanlig hoj är nog säkrare, den kan man lägga omkull och kliva av vid en annalkande kollision.
Den ser ut som en sönderkapad version av Farmor Ankas bil, har alldeles för små hjul och är troligen hemsk på längre sträckor. Men jag skulle ändå kunna tänka mig att ha en att åka till jobbet med för att slippa skinnställ osv.
Om den är riktigt kul att köra, annars kan man lika gärna köpa en Hyundai Atos eller liknande. Både säkrare, bekvämare och man kan åka året om.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jodå, det gick fint att köra utan hjälm i de flesta länder hojen såldes på:



Källa: Wikipedia

Senare rättsfall i UK har ändrat på den ursprungliga bedömningen så till vida att det fortfarande är formellt krav på hjälm, men det faktum att man sitter "i ett fordon" i motsats till "på" (jmfr sidovagn, som inte har hjälmkrav i UK) gör att olika domstolar dömer olika.

Aha, då var jag felaktigt ute.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nädå - den förklaringen till C1ans flopp har seglat runt bra länge, och det låter ju rimligt.

Men, den krassa sanningen är nog att effekten inte räckte till.
Mitt inne i stan funkar det, men där är en nakenskoter smidigare.

Vid lite längre pendling borde konceptet varit perfekt, men så fort det blir stadsmotorväg eller landsväg så upplever många att C1 inte räcker till. Det är okay att se ut som ett UFO om man kan brappa iväg bort och ur en jobbig situation.
På en C1 kommer man inte undan, och känslan av att vara ivägen blir för påtaglig.

Min tolkning. :mattias
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Stadshoj kanske. Möjligen slipper man regnet, men det måste väl ändå stänka in en del om man möter en bil, och fartvinden märks nog. Säkerhetsmässigt lämnar den nog en del att önska. Risken är uppenbar att man skadas vid en kollision, även om man sitter fast. En vanlig hoj är nog säkrare, den kan man lägga omkull och kliva av vid en annalkande kollision.

Nja. Faktum är att den i tester visat sig vara nästan lika bra som den genomsnittliga mikrobilen. Dvs rätt skaplig. Sen är det ju såklart så att sidokrockskyddet kanske lämnar lite att önska pga avsaknad av deformationszon.
Men den är i vart fall avsevärt mycket säkrare än en motorcykel vilket också återspeglas i det faktum att det i många länder är tillåtet att köra den utan hjälm.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Att den är rimligt prissatt?

Ingen aning vad som är grejen men en 12:a är det inte vare sig i färgsättning eller utrustning då dom har Brembo fram Från 2012 ,sen är den väldigt ren på dekaler så det är frågan om dom är bortpillade eller om det är kinakåpor på den .
Den var på blocket i vår/somras med den där hojen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ingen aning vad som är grejen men en 12:a är det inte vare sig i färgsättning eller utrustning då dom har Brembo fram Från 2012 ,sen är den väldigt ren på dekaler så det är frågan om dom är bortpillade eller om det är kinakåpor på den .
Den var på blocket i vår/somras med den där hojen

Tar man och kollar vem som har telefonnumret på eniro.se, så får man namnet bakom telefonnumret.
Sedan när man har namnet kan man ratsit.se kolla vilka Fordon säljaren äger.
merinfo.se ger likaså information och hitta.se på gatuadressen ger ytterligare information.

Jag är väl lite petig ? För att slippa framtida strul.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tar man och kollar vem som har telefonnumret på eniro.se, så får man namnet bakom telefonnumret.
Sedan när man har namnet kan man ratsit.se kolla vilka Fordon säljaren äger.
merinfo.se ger likaså information och hitta.se på gatuadressen ger ytterligare information.

Jag är väl lite petig ? För att slippa framtida strul.
Det är väl egentligen inte så ovanligt att folk har motorcyklarna skrivna på föräldrar eller ett syskon med lämplig adress för försäkringen. För att inte tala om alla som är skrivna på en adress där man inte hittar dem annat än under storhelger.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Aha, fattade aldrig det.
Allt praktiskt bortskalat, som stänkskydd mm, samt tveksamt lyse i kombination med frågetecken kring sadekomfort lurade mig.
Men en och annan väska kanske man kan rycka :rock
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Aha, fattade aldrig det.
Allt praktiskt bortskalat, som stänkskydd mm, samt tveksamt lyse i kombination med frågetecken kring sadekomfort lurade mig.
Men en och annan väska kanske man kan rycka :rock

Ett cleant bygge, den som gjort det kan säkert sina saker. Bara att få en vakumförgasare att fungera bra bra utan original luftfilter kräver sin man.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ganska trevlig! Lite lägre "stance", fetare däck och lite fix så skulle den bli ball! Hade den inte varit 520 mil bort så... :tummenupp Intressant att på en ganska så ombyggd hoj påpeka att det är "Nytt styre"...

Jag gillar stilen, men dubbellyset från Biltema går fetbort. Ett traditionellt, stort, runt lyse skulle göra sig så mycket bättre.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top