Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack alla!
Ja jag hoppas också att detta ska funka bra. En annan förbättring jag hoppas kunna hinna med i vinter är att förse hojen med lite kraschskydd, om olyckan skulle vara framme. En sån här hoj har ju så mycket tid, arbete och pengar nedplöjt i alla delar, så oavsett vilken sida som hojen skulle glida på, så blir det jämmer och elände.
En enkel uppgradering är ju tex att svarva fasta fotpinnar som ersätter mina nuvarande vikbara. Nuvarande framänden har ju även ihålig axel som på moderna hojar. Så där är det ju nu lätt att montera kraschpuckar. I huvudet har jag även börjat konstruera en stång framför motorn, likt highway-pegs, en stång som alltså har kraschpuckar i varje ände, så att motorn och den customtillverkade statorkåpan mm, skyddas.

Jaghar varit rätt mycket i garaget i höst, men tiden har mest använts till att hjälpa vänner, bla tillverka en oljetank till en Honda 750 Four Caferacer, men även tillverkat delar till min träbåt Vinö, bland annat bankat och TIG-svetsat ett par nya sidoljusskärmar i syrafast stål i 50-tals stil.
001.JPG

002.JPG
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vad hade du för sorts färg till skärmarna förresten? Det var en väldigt fin nyans och lyster i bägge.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad hade du för sorts färg till skärmarna förresten? Det var en väldigt fin nyans och lyster i bägge.
Tack!
Jag minns inte färgkoden, jag valde ut två nyanser som jag tyckte passade, sedan skickade EKG-bildelar på Ringvägen ordern varvid jag senare på dagen kunde hämta 2K-sprayburkarna i deras butik. Köpte även grundfärgen där. Vanlig Hagman 1K grundfärg.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Som jag tror att jag berättade innan så var kopplingsuppgraderingen en punkt på listan denna vinter. Den andra punkten på denna vinters arbetslista var att förse hojen med lite kraschskydd för den händelse olyckan skulle vara framme. Sedan någon månad har jag klurat och kommit igång med detta. Viktigast att skydda är motorn. Det är en del arbete och pengar nedlagt på den.
För att få en styv infästning, samt bibehålla hojens fina underhållsmässighet, så bestämda jag mig för att fästa två kraschpuckar i de två främre motorfästen som sammanbinder motorns nedre framkant med ramen på denna sportstergeneration. Dessa plåtar är i 4mm höghållfast stål.

I dessa TIG-svetsade jag först fast ämnesrör och ett 4mm tjockt "lock" i ytteränden. Rörens längd är avpassad för att ge rätt utstick på de puckar jag köpt.
IMG_0316.JPG

Sedan brickade jag upp dessa rör genom att svetsa fast 4mm tjocka triangelplåtar, sk brickor. Plåtarnas "klockning" fick på högersidan mycket bestämmas av intilliggande oljeslangar mm. Under all svetsning var motorfästena nerspända mot en plan gjutjärnsskiva för att undvika svetsdeformationer. Nedan är de modifierade motorfästena färdigsvetsade och betade och klara för lack.
IMG_0323.JPG

Nedan är det grundlackat och sedan sprutat med svart Sikkens 2K.
R&G Racing Aero-Puckarna kommer att sitta med genomgående 8.8 M12 och flänsmutter på insidan. Syns på bilden nedan
IMG_0328.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter att lacken härdat några dagar kunde jag återmontera och momentdra de modifierade motorfästena på hojen varefter jag nu kunde montera R&G Aero-puckarna med M12-skruvarna som drogs till 40Nm enligt R&G:instruktion. Jag har provat styvheten genom att ställa mig på puckarna och det sviktar just ingenting. Betydligt styvare än de aftermarket framflyttade fotpinnar som brukar skruvas fast i dessa motorfästen på Sportster. Dessa puckar skyddar nu (tillsammans med styret) kamkåpa, statorkåpa samt headers och luftintagsrören.
IMG_0337.JPG

För bibehållen underhållsmässighet är höger kraschpuck positionerad så att man kan demontera kamkåpan utan att behöva lossa pucken.
IMG_0331.JPG

Med önskan om en trevlig helg till er alla! Nu är det 1h ljusare per dag än vid midvintersolståndet.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gäller kraschskydd så betade jag även av lite "low hanging fruit".
Köpte ett set hjulaxelsliders från UK till KTM 640 LC4 vilka jag efter mätningar på en kompis hoj visste skulle passa rätt bra på min ISR-framaxel. Monterade även styrändar. Det var inte lätt att hitta till 1" styre om man inte gillar döskallar och flames. Men till slut fann jag fina i alu som jag beställde hem från UK.

IMG_0335.JPG

IMG_0337.JPG

Styrändar
IMG_0338.JPG

Montera kraschskydd är ju inte så kul eftersom man bara adderar vikt och luftmotstånd och därtill ofta förfular hojen. Men de tre åtgärder (motor- axel- och hjulaxelsliders) som jag hittills infört, gjorde inte hojen fulare tycker jag.
IMG_0339.JPG

IMG_0334.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag ska fortsätta med krashpucksprojektet lite till. Bakdelen av hojen är ju kvar att lösa. För närvarande klurar jag på hur jag ska kunna skydda ljuddämparna på ett snyggt sätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
I veckan har jag fortsatt med kraschskyddsprojektet. Nu har jag kommit till bakdelen av hojen. Jag började med att TIG-svetsa ihop ett par distanser i syrafast, 25mm diameter. Detta för att kunna fästa ett par krashpuckar i de lediga fästena för passagerarfotpinnar i svingen.
IMG_0354[1].JPG

Den distans som ska sitta på vänstersidan försåg jag med öra för att kunna fästa den nya catchtank som garagegrannen och vännen Middleton här på forumet hade över och snällt skänkte till mig.
IMG_0361[1].JPG

Efter att ha maskinpolerat de två distanserna kunde jag nu montera de två kraschpuckarna på var sida om svingen. Dessa skyddar nu kopplingskåpa, sving, avgas mm.
IMG_0369[1].jpg

Nya catchtanken blev ju ngt prydligare än min gamla..
IMG_0367[1].JPG

...som bestod av en uppochnervänd SIGG vattenflaska för barn.
001.JPG


003.JPG

Jag tillverkade även en distansmutter (½" UNC hona till ½"UNF hane)...
005.JPG

...med vilken jag kunde fästa en kraschpuck i det övre vänstra stötdämparfästet.
(Högerstötdämparen skyddas ju av mitt överliggande avgassystem)
IMG_0366[1].JPG


Det enda som nu återstår i kraschskyddsprojektet är att montera ngn form av skydd för ljuddämparna.

Nu ska jag tulta iväg till Sporthojsfesten och dricka ond saft.

/J
 
Last edited:

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Hej,

Jag är lite av en pedant, och med tanke på att allt annat är perfekt, kan du inte vara snäll och rotera på luftfiltret så att "K & N" hamnar horisontellt? :mattias
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

Då hamnar skarvplåten i filtermaterialet utåt.
/Ännuvärre

Hej,

Jag är lite av en pedant, och med tanke på att allt annat är perfekt, kan du inte vara snäll och rotera på luftfiltret så att "K & N" hamnar horisontellt? :mattias
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

Dags för en uppdatering. I veckan har jag äntligen genomfört sista punkten i kraschskyddsprojektet: Att montera sliders på ljuddämparna.

Jag utgick från ett par "Muffler protectors" från racefoxx.com. 82 Euro för 2 st inkl frakt.
IMG_0431.JPG

Med bågfil kapade jag sedan dessa så att de passade mina ljuddämpare vars ytterdiameter (4") är ngt mindre än vad dessa sliders är tänkta för. Jag formade även om ytterhöljet med hjälp av värmepistol, så att de fick rätt radie/anliggning för mina ljuddämpare. Nu gällde det att hitta nya slangklämmor av den eleganta sort som jag nu hade sågat av. Till min glädje satt det 2 såna klämmor på ett av biltemas avloppsskarvrör :) . Bara att handla ett sånt plus rostfria 4.8mm blindnit på Biltema.
IMG_0432.JPG

Nu kunde jag montera ihop de omformade och kapade skydden med nya rostfria nitar och slangklämmor, samt montera värmeisoleringen och de värmetåliga silikongummilisterna för slangklämmorna.
IMG_0434.JPG

Sedan montera på hojen
IMG_0436.JPG

IMG_0435.JPG

Jag vet inte om detta gjorde hojen snyggare, men jag är glad över att ljuddämparskydden fick lite fabriksutseende. Man kan komma undan med rätt fula lösningar om det bara ser lite fabriks ut :gnissla
 
Last edited:

Täppas

Guest
På nått vis så skickar skydden signalen att hojen ska brukas, jag gillar det !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På nått vis så skickar skydden signalen att hojen ska brukas, jag gillar det !
Tack! Ja det slog mig också. Hojar som rullas upp på scen eller hipsterbloggar brukar varken ha blinkers, tuta, backspegel, reflex eller puckar. :D

De blev ju väldigt bra tycker jag, som vanligt m.a.o.

Tack, känns bra att det inte stack ut så mycket som jag fruktade. Skönt att vara klar med kraschskyddsprojektet nu. Inte det roligaste jag gjort på hojen, men utmanande.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag tänker sticka ut hakan, långt..

Alla typer av krasch-skydd, puckar, gummiringar, kolfiberkåpor och dylik utrustning är för mig detsamma som en övningskörning-skylt, förståndigt men ängsligt.

Hacka gärna på mig :hej
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Biljettförsäljningen till å...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top