Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Branschens sämst bevarade hemlighet. Delsbo anders/ jonas wickman o karling i presume.
Lite tur att den inte var klar i år, då hade det varit tuffare i bike of the year tävlingen.

Här på vischan spar man på saltet. Det är i regel blixthalka o svart is tio ggr innan saltbilen masar sig ut på de större vägarna. Dubbfritt är nog bra men inte om man vill till jobbet varje vardag på vintern...

Vi bygger ju ergonomiska lyftutrustningar åt industrin. Daros villle ha lyfthjälpmedel till sina kolvringar så vi fick ett gäng att prova ut utrustningen på. Jag tyckte de var så sinnessjuka att jag tog hem ett par efter avslutat projekt. Som garage prydnader typ.

Aha, ja nu såg jag att den redan var outad på Flathead Povertys FB-sida, då känner du till den.
Jag fick bidra med kamaxlar förra sommaren.
Det är så många fina detaljer i den motorn, s&s sportsterblock med piston jets, alucyllar, elstart, blockmotor osv. Som en modern Model K.

Aha! Då är jag med! Har en ingenjörskollega som jobbar på Daros.
Vi var i kontakt med Daros ang T46 ringar, men våra låg lite olämpligt i mått.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du har inte lust att skvallra lite om dur o lyft till en kamaxelnörd?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
W18 Isotta Fraschini 184

Asså, jag får ståpäls på hela ryggen bara av att läsa det där namnet!
Oklart varför och trots att jag inte har något hår på ryggen.
Fantompäls? :va

Savoia-Marchetti-S55-7.jpg

:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har inte lust att skvallra lite om dur o lyft till en kamaxelnörd?

Hej
Det är Red Shift 615V2-kammarna jag använde i 100"-motorn.

Här är data för dessa:http://www.zippersperformance.com/red-shift-615v2-cams.html
Eftersom det är sidventil får du förstås räkna bort vipparmsutväxlingen på lyftet.
Standard vipparmsutväxling på evo är 1:1.625.

En annan cool grej, S&S Sportsterblocket har dessutom reedventiler för vevhusventen, så det blir ju en minst sagt påkostad och modern sidventilare detta. Plus modern sportsteroljepump med Karlings (och min) uppgradering för max returflöde. Värsta high-tech-sidventilaren :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Asså, jag får ståpäls på hela ryggen bara av att läsa det där namnet!
Oklart varför och trots att jag inte har något hår på ryggen.
Fantompäls? :va

View attachment 424998

:)

Jäklars vad frän!
Kan inte varit kul att vara färdmekaniker på den där. Mjällfria klättringar när man ska upp och ronda i motorgondolen :gnissla
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hej
Det är Red Shift 615V2-kammarna jag använde i 100"-motorn.

Här är data för dessa:http://www.zippersperformance.com/red-shift-615v2-cams.html
Eftersom det är sidventil får du förstås räkna bort vipparmsutväxlingen på lyftet.
Standard vipparmsutväxling på evo är 1:1.625.

En annan cool grej, S&S Sportsterblocket har dessutom reedventiler för vevhusventen, så det blir ju en minst sagt påkostad och modern sidventilare detta. Plus modern sportsteroljepump med Karlings (och min) uppgradering för max returflöde. Värsta high-tech-sidventilaren :D


Sportster oljepumpen som var fram till -72 gav 5ggr mer flöde än orginal sidventilspumpen.(påstått på forum) Så vad snackar vi här? 15ggr mer?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sportster oljepumpen som var fram till -72 gav 5ggr mer flöde än orginal sidventilspumpen.(påstått på forum) Så vad snackar vi här? 15ggr mer?

Jag vet inte ev skillnad i feed-flöde mellan järnsportster och evo-pumparna. Modden vi gjorde på min pump syftade till att öka returflödet. Effekten av denna modd blev på mitt S&S-block 63% ökning av returflödet från sumpen efter testkörning i Karlings testrigg.
Det är våtsumpning som är utmaningen på evosportster. Speciellt vid höga varvtal, piston jets och bra vevhusvakuum. En fördel när man som här satt sidacyllar på blocket, är ju dock att man inte har några oljereturkanaler från topparna som dräller ned på skivorna.

Har gått igenom alla moddar och tester vi gjorde på mitt oljesystem och pump ganska grundligt i denna tråd.
Inte så många sidor tillbaks. Funkar kanon nu. Repeterar exakt i bänken, så ingen våtsumpning längre. Allt löstes och var klart i våras.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

En uppdatering. Det som hänt på hojen sedan sist har skett i ISR.s lokaler.
ISR har spurtat denna och förra veckan. Så nu är min nya framdel näranog klar. Kronorna är färdigtillverkade, likaså framnav och de två sexkolvsoken. Öhlinsbenen är ju klara sedan tidigare.
Enligt Acke är det i stort sett bara hjulaxeln och styrstolpen som återstår att svarva. Så en vecka till gissar jag. Men det gör inte så mycket, jag har att göra på Mercan, Vinö och T46. Försöker ligga på förkant där, så att jag kan lägga mycket tid på hojen senare i vinter.

Skickar med en bild från ISR:s katalog/hemsida som visar deras framhjulsnav av den typ som ska sitta på den nya framdelen. Dessa framnav har samma viktbesparande design med integrerad skivhållare som jag redan har på mitt ISR-baknav.



t_13-026-OA.jpg
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Dom gör fina saker på ISR.Passar fint på din hjulariserade motor:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dom gör fina saker på ISR.Passar fint på din hjulariserade motor:D

Tack! Ja jag tror att det kommer bli fint. Är ganska nyfiken själv måste jag erkänna.
Den nya framdelen plus ny främre elhärva blir huvudprojekten på hojen denna vinter.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej

En uppdatering. Det som hänt på hojen sedan sist har skett i ISR.s lokaler.
ISR har spurtat denna och förra veckan. Så nu är min nya framdel näranog klar. Kronorna är färdigtillverkade, likaså framnav och de två sexkolvsoken. Öhlinsbenen är ju klara sedan tidigare.
Enligt Acke är det i stort sett bara hjulaxeln och styrstolpen som återstår att svarva. Så en vecka till gissar jag. Men det gör inte så mycket, jag har att göra på Mercan, Vinö och T46. Försöker ligga på förkant där, så att jag kan lägga mycket tid på hojen senare i vinter.

Skickar med en bild från ISR:s katalog/hemsida som visar deras framhjulsnav av den typ som ska sitta på den nya framdelen. Dessa framnav har samma viktbesparande design med integrerad skivhållare som jag redan har på mitt ISR-baknav.



View attachment 425243

Snygga som allt från ISR, men jag hoppas att du har röda medbringare när din hoj är röd! Acke kan fixa. :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Röd, brandgul eller apelsinfärgad, jag har inte sett hur den ser ut så jag ber om ursäkt...:(
Jag har svårt att se skillnad på rött och purpur, så jag vet hur det är :D
Fast på vissa bilder är den klarröd men i annat ljus harleyorange så jag gissar påen effektlack?
Men vad säger byggherren?
Våldsamt snygg är maskinen hursom, och om hd byggde en sån är det en hd jag vill ha!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Ska bli skönt att få hem grejorna till vårt garage!

Snygga som allt från ISR, men jag hoppas att du har röda medbringare när din hoj är röd! Acke kan fixa. :tummenupp

Den är väl orange??

Röd, brandgul eller apelsinfärgad, jag har inte sett hur den ser ut så jag ber om ursäkt...:(

Jag har svårt att se skillnad på rött och purpur, så jag vet hur det är :D
Fast på vissa bilder är den klarröd men i annat ljus harleyorange så jag gissar påen effektlack?
Men vad säger byggherren?
Våldsamt snygg är maskinen hursom, och om hd byggde en sån är det en hd jag vill ha!
Hojen är lackad i Mopar Hemi-orange. Det är lite mer sting i Hemi-orange tycker jag, lite rödare än den blekare Harley racing orange. Därför valde jag Hemi orange. Men harleys race-färger är ju svart, vitt och orange, så det temat var samtidigt något jag ville uppfylla med lacken. Det är Håkan Lindberg som lackat.

Men jag hoppas att jag kan få medbringarna natureloxerade eller obehandlade. Så att de är alufärgade.
I likhet med medbringarna i mitt ISR-baknav. Se bild nedan.

View attachment 372910

Tror det blir bäst på min hoj. Inte minst eftersom jag har den färgen på medbringarna i baknavet. Dels vill jag inte att det ska se för bling ut, dels gillar jag den rena metallytan på maskindelar som dessa.
Men bra att ni tänkte på detta, jag ska ringa ISR och be om natureloxerade.
Tack för alla positiva inlägg!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hojen är lackad i Mopar Hemi-orange. Det är lite mer sting i Hemi-orange tycker jag, lite rödare än den blekare Harley racing orange. Därför valde jag Hemi orange. Men harleys race-färger är ju svart, vitt och orange, så det temat var samtidigt något jag ville uppfylla med lacken.

Men jag hoppas att jag kan få medbringarna natureloxerade eller obehandlade. Så att de är alufärgade.
I likhet med medbringarna i mitt ISR-baknav. Se bild nedan.

View attachment 372910

Tror det blir bäst på min hoj. Inte minst eftersom jag har den färgen på medbringarna i baknavet. Dels vill jag inte att det ska se för bling ut, dels gillar jag den rena metallytan på maskindelar som dessa.
Men bra att ni tänkte på detta, jag ska ringa ISR och be om natureloxerade.
Tack för alla positiva inlägg!

Det bästa med ISR, förutom kvaliteten på grejerna förstås, är att man inte behöver höra "Vi för inte produkten" eller liknande utan viljan finns att fixa. Ligger medbringarna inte på hyllan så kan det kosta lite mer och ta lite tid men nog får du dem som du vill ha, Mopar Hemi-orange eller natureloxerade!:tummenupp


View attachment 424890

Ser det inte ut som OK gillar Mopar Hemi-orange? :va :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Röda medbringare.jpg

Inte tycker jag röda medbringare är bling även om allt från ISR är vackert. :fakta

Nu blev jag lite osäker på vad ordet betyder så jag kollade upp och då känns det inte som ISR levererar bling direkt. :)

n. synonym for expensive, often flashy jewelry sported mostly by African American hip-hop artists and middle class Caucasian adolescents.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=bling+bling

Nåväl, ska inte störa mer i denna tråd som jag tycker är en av de bästa på SH. Jag gillar den positiva inställningen. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det bästa med ISR, förutom kvaliteten på grejerna förstås, är att man inte behöver höra "Vi för inte produkten" eller liknande utan viljan finns att fixa. Ligger medbringarna inte på hyllan så kan det kosta lite mer och ta lite tid men nog får du dem som du vill ha, Mopar Hemi-orange eller natureloxerade!:tummenupp

Ja jag håller med, ISR är en mycket bra firma att ha och göra med. Det är inte bara att de kan lösa speciella önskemål, det blir ofta en lärorik diskussion innan projektet drar igång, så att den slutliga designen blir bättre än vad man som kund hade tänkt ut.
Jag har pratat med ISR idag, det var inga problem att leverera mitt framnav med naturfärgade medbringare.

View attachment 424890

Ser det inte ut som OK gillar Mopar Hemi-orange? :va :D

Ja det är nära. Ett måste för garaget, hemi-orange papperskorg!
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Får väl stämma in i hyllningskören till Acke och gubbarna på ISR. Beställde lite bromsskivor förra sommaren till projektet. Råkade bli fel bultcirkel men det var inga problem utan Acke tyckte bara "Ajdå, ja det var ju synd, men skicka ner så fixar vi." så paketet fick åka tillbaka till Tumba en vända. Nån vecka senare kom dom tillbaka och allt satt som en smäck. :)

Vad gäller färgvalet på medbringarna till skivorna så tycker jag blått eller natur. Känns som att det är ISR:s färger.

Jäkligt spänd på att se hur framgaffeln med kronorna kommer att se ut Jörgen. Sett fram emot bilder på den väldigt länge.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top