Honda VFR-tråden

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Om du verkligen vill utesluta dåligt bludder så testa nyckeltricket. Jag trodde min bluddrade som VFR skulle göra, men det visade sig vara antydan till misständningar på grund av dålig bränslekvot.

Nyckeltricket består av:
1: Slå på tändningen.
2: Slå av tändningen efter att bränslepumpen "primat" färdigt.
3: Tryck in startknappen.
4: Slå på tändningen igen.
5: Släpp startknappen när motorn startat, släpper man tidigare så får man gå till punkt 1 igen.

Nyckeltricket gör att cykeln går i något slags grundmapp, och struntar i vad lambda-sonderna gör. Möjligen struntar den också i vad insugstemp och insugstryck är.

Ut och kör, bluddrar cykeln mindre än tidigare så har du problem någonstans.

Min har nog troligen kassa lambda-sensorer, möjligen trasiga av för mycket ofrivillig EGR då någon gjort PAIR-modden genom att dra isär sladden istället för att faktiskt ta bort saker och ting. På min cykel betydde utdragen sladd öppen solenoid (eller så är solenoiden faktiskt trasig), och efter att reed-ventilerna koksat färdigt (vilket antagligen gick ganska fort) så stod det en öppen direkt-förbindelse för avgaser in i insug vilket gjorde att motorn gick extremt fett.

Min cykel går skitbra (verkligen SKITBRA!!!) med nyckeltricket. Precis som en VFR antagligen skall göra, och inget tråkigt bludder. Så nu skall jag bara fortsätta felsökningen för att se vad som faktiskt är trasigt, för jag anser inte nyckeltricket vara en långsiktig lösning.

Just ja, glömde speca vad som är gjort på min så folk kan skapa sig en uppfattning om relevansen av inlägget:

1: PAIR är borta. Verkligen borta. Ligger i en låda i en lada långt bort.
2: Snorkeln är borta. Verkligen borta. Fick inte ens med den när jag köpte cykeln.
3: Flappern är inkopplad. Med snorkeln borta behöver jag inte mer ljud, och effektnyttan av flapper-borttagning är marginell enligt dyno från andra forum.
4: "Effekt"-slipon sitter på, nyttan är väl att man hör att det är en V4'a, typ.
5: Original-luftfilter. Jag byter ofta istället för att hålla på och tvätta och olja in utbytesfilter som filtrerar sämre.
6: I övrigt välservad, med bland annat ny termostat och ny bränsletrycksregulator (som jag bytte för att se om den var orsaken till uppfettningen av motorn, visade sig vara i onödan men bytt är bytt).
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har läst om det där. Min slutsats är att 50% säger att det gör skillnad på allt, bottendrag, effekt, VTEC-mjukhet, och 50% säger att det inte gör någon märkbar skillnad alls.

Så länge ingen kan bevisa att det blir avsevärt mycket bättre har jag bestämt mig för att låta Hondas ingenjörer göra som de vill. Jag har varken problem med effekt, förbrukning eller VTEC. ;)

Jag tänker precis likadant. Det finns dom som säger att det funkar. Det finns dom som säger att det inte gör någon skillnad. Dom som jag sett som faktiskt försökt mäta skillnad (typ i bromsbänk) har inte kunnat påvisa några direkta skillnader. Sen är det ju så också att felaktigt utförd Pair valve och Flapper mod kan resultera i att delar koksar ihop med resultatet att det sedan faktiskt inte går att återställa utan att köpa reservdelar eftersom man mer eller mindre förstört några slangar och ventiler i motorn.

Det enda som jag sett som gör någon direkt skillnad på prestandan är snorkelmodifieringen som faktiskt verkar försämra topeffekten lite. Gissningsvis för att den är avstämd så att det skall uppstå resonans i den som resulterar i bättre fyllnadsgrad i cylindrarna. Dvs borttagen snorkel ger mer ljud men lägre effekt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kopplade ur pair-kontakten och tycker att hojen inte är så ryckig på låga varv precis runt gaspådrag från tomgång ungefär. Där var det mycket kämgurubensin som jag upplever att det blir mindre av.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Att bara koppla ur kontakten är fel sätt att göra modden. Det slutar ganska fort med att reed ventiler och liknande koksar ihop och därefter kan du inte återställa till original utan en hel del arbete och eventuellt delar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ni tror väl snart att jag är galen, och det stämmer väl, men... Idag körde jag ner till Göteborg igen. Jag bestämde mig för att provocera VFR:en och inte köra eco. Jag kom fram till följande:

* Det jag trodde var bludder var nog okunskap. Det är nog tändningsföljden och transmissionen som jag har reagerat på. Jag kan köra på 3000 varv (70 km/h), 2500 varv (60 km/h) och till och med 2000 varv (50 km/h) på 6:an. Det är inte bludder utan motorns karaktär. Visst, det är inget vidare ös när jag vrider på från 2000 varv på 6:an, men det går. Så, I stand corrected. Inget bludder.

* Om jag kör i 150 med mycket VTEC går det att få upp förbrukningen till 0,75 l/mil...



zoddri:
Jag räknar inte på när jag behöver tanka hojen. När jag behöver tanka mig så får hojen också bränsle, men den klarar generellt mer än jag. Jag har bara varit nyfiken på hur mycket den drar. ;)

Det är samma för mig. Det är mest av nyfikenhet som jag håller koll på förbränningen. Och i viss mån för att en orimligt hög förbrukning kan vara ett tecken på att något är fel i motorn och det skulle jag ju i så fall vilja åtgärda då exempelvis en för fet blandning kan resultera i onödigt kraftigt slitage på cylinderväggar och kolvar.
Men hojen. Men det verkar som om min förbrukning stämmer väl överens med många andras så allt verkar vara i sin ordning.

Tändningsföljden i kombination med att svänghjulet är lätt gör ju att det kan kännas som bludder på låga varv ja. Det har ju att göra med att just V konfigurationen tar bort effekter som upplagrat inert moment och påföljande varierande vinkelhastighet på vevaxeln som en radfyra med 180 graders vev lider av och som motverkas genom att sätta dit ett lite tyngre svänghjul då dessa variationer annars upplevs som vibrationer.

Men just det lätta svänghjulet gör ju att körbarheten på låga varv försämras något. I synnerhet i kombination med att V4 har en ojämn tändföljd.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hmmm, det har jag faktiskt inte sett någon som har nämnt. Hur märker man om ventilerna koksar?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du verkligen vill utesluta dåligt bludder så testa nyckeltricket. Jag trodde min bluddrade som VFR skulle göra, men det visade sig vara antydan till misständningar på grund av dålig bränslekvot.

Nyckeltricket består av:
1: Slå på tändningen.
2: Slå av tändningen efter att bränslepumpen "primat" färdigt.
3: Tryck in startknappen.
4: Slå på tändningen igen.
5: Släpp startknappen när motorn startat, släpper man tidigare så får man gå till punkt 1 igen.

Nyckeltricket gör att cykeln går i något slags grundmapp, och struntar i vad lambda-sonderna gör. Möjligen struntar den också i vad insugstemp och insugstryck är.

Ut och kör, bluddrar cykeln mindre än tidigare så har du problem någonstans.

Min har nog troligen kassa lambda-sensorer, möjligen trasiga av för mycket ofrivillig EGR då någon gjort PAIR-modden genom att dra isär sladden istället för att faktiskt ta bort saker och ting. På min cykel betydde utdragen sladd öppen solenoid (eller så är solenoiden faktiskt trasig), och efter att reed-ventilerna koksat färdigt (vilket antagligen gick ganska fort) så stod det en öppen direkt-förbindelse för avgaser in i insug vilket gjorde att motorn gick extremt fett.

Min cykel går skitbra (verkligen SKITBRA!!!) med nyckeltricket. Precis som en VFR antagligen skall göra, och inget tråkigt bludder. Så nu skall jag bara fortsätta felsökningen för att se vad som faktiskt är trasigt, för jag anser inte nyckeltricket vara en långsiktig lösning.

Just ja, glömde speca vad som är gjort på min så folk kan skapa sig en uppfattning om relevansen av inlägget:

1: PAIR är borta. Verkligen borta. Ligger i en låda i en lada långt bort.
2: Snorkeln är borta. Verkligen borta. Fick inte ens med den när jag köpte cykeln.
3: Flappern är inkopplad. Med snorkeln borta behöver jag inte mer ljud, och effektnyttan av flapper-borttagning är marginell enligt dyno från andra forum.
4: "Effekt"-slipon sitter på, nyttan är väl att man hör att det är en V4'a, typ.
5: Original-luftfilter. Jag byter ofta istället för att hålla på och tvätta och olja in utbytesfilter som filtrerar sämre.
6: I övrigt välservad, med bland annat ny termostat och ny bränsletrycksregulator (som jag bytte för att se om den var orsaken till uppfettningen av motorn, visade sig vara i onödan men bytt är bytt).

Det där tricket ska jag komma ihåg om jag behöver använda det någon gång. Har du någon aning om vilka årsmodeller det funkar på?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hmmm, det har jag faktiskt inte sett någon som har nämnt. Hur märker man om ventilerna koksar?

Jag har själv inte koll på det men Björnbär några poster upp skriver om just det. Tar du bara ur kontakten så koksar du igen saker. Du måste plugga ledningarna också för annars går det inte att återställa.
Kolla post 781 här ovan.
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Hmmm, det har jag faktiskt inte sett någon som har nämnt. Hur märker man om ventilerna koksar?

Förbrukningen går upp. Det börjar "ploppa" mer ur avgasröret på avslag och de lastpunkter som använder lambda-sonden.

Tilläggas bör att även vid normal drift kommer dessa ventiler att koksa, men så länge solenoid-ventilen fungerar som den skall så drabbas bara de lastpunkter där solenoiden är öppen (vilket inte är lika allvarligt som om solenoiden alltid är öppen).

Det är rätt lätt att göra rent reed-ventilerna, bara isär med anslutnings-alu-blocket, upp med ventilerna och gå lös med bromsrengöring. Har man en gen5-cykel så går själva ventilerna att skruva isär dessutom, har man en gen6 så sitter de ihopnitade men det går att pilla runt och spruta bromsrengöring så de också blir rena. Jag passade på att göra rent mina när jag blockerade dem, vet inte riktigt varför förutom för att testa om det gick. :tummenupp
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Det där tricket ska jag komma ihåg om jag behöver använda det någon gång. Har du någon aning om vilka årsmodeller det funkar på?

Tror alla årsmodeller av gen6, eventuellt också CrossRunner med motsvarande ECU. Om det fungerar på andra generationer än 6 har jag dålig koll på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tror alla årsmodeller av gen6, eventuellt också CrossRunner med motsvarande ECU. Om det fungerar på andra generationer än 6 har jag dålig koll på.

Hmm. Enligt vissa källor så är det en annan ECU från -06 i samband med att man ändrade VTEC ingreppet. Är dock inte tillräckligt insatt för att kunna säga om det stämmer. Men jag ska definitivt testa det. Dock misstänker jag att jag inte har några fel på min hoj så det lär kanske inte märkas någon skillnad.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hmm, kanske skall koppla in eländet igen då. Fattade det som att solenoiden var stängd om man kopplade ur.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
100mil hitintills i år. Börjar få kläm på fjädringsinställningarna så man inte skakar sönder på de "fina" vägarna här uppe. Förbrukningen är ju inte så våldsam som jag trodde när man ligger kring 110km/h.
Men nog är det ju ett tungt as att bryta runt på småvägar.. :gnissla
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Hmm, kanske skall koppla in eländet igen då. Fattade det som att solenoiden var stängd om man kopplade ur.
Enkelt att kolla, koppla bort slangen till solenoiden från luftboxen och blås försiktigt i den. Kan du få igenom luft är solenoiden öppen. Du kan kolla med motorn avstängd, då urdragen sladd ju är utdragen oavsett tändningsläge. :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Pluggade slangen från luftboxen nu, 16mm kula sitter som gjuten (tigerhaj)
Funderar på om man skall skruva åt förspänningen på framgaffeln, vad använder ni till det? Rykten gör gällande att de skruvhuvuden är galet mjuka och lätta att ha sönder.
 

lennoxman

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Bohuslän
Hoj
2007 Honda CBR 1000RR
En fundering...Jag hjälpte polaren är göra en service på en vfr 800 vtec 2002 och bytade olja filter och alla vätskor. Men nu är de så att bromsen från ligger på lite, kanske är en löjlig fråga men men brukar de blir så.....?
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Här var det dött.. Ingen som kör vfr längre :va Själv kör vfr vfr800x och är jättenöjd. Kom igen nu, full gas på vfr-tråden :) Här ser ni Jonte H med sin vfr 800x :) Om man bortser från mina onormalt långa ben är jag en helt normal kille :D (Hbg centrum i bakgrunden)

IMG_20200405_191314 (2).jpg
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Här var det dött.. Ingen som kör vfr längre :va Själv kör vfr vfr800x och är jättenöjd. Kom igen nu, full gas på vfr-tråden :) Här ser ni Jonte H med sin vfr 800x :) Om man bortser från mina onormalt långa ben är jag en helt normal kille :D (Hbg centrum i bakgrunden)

View attachment 453521

Visst gör det det. :) Det är även den 12 träffen i ordningen i augusti om du är sugen.

Kika på vfr-forum.se där mer info finns och det finns även FB grupp för viffrarna. Tråden här har varit lite si och så. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Visst gör det det. :) Det är även den 12 träffen i ordningen i augusti om du är sugen.

Kika på vfr-forum.se där mer info finns och det finns även FB grupp för viffrarna. Tråden här har varit lite si och så. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

-Okej, det ska jag göra. Finns där utrymme för oss som kör x-modeller också ? Känns som vi hamnar lite vid sidan om den vanliga vfr:en ?
(Har inte facebook)
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Jarå. Det är ju V4 som ju är grejen. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top