Vista - Vill någon verkligen ha det?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Känns som jag klarar mig med XP utan några problem....

Jag håller med. Än så länge har jag inte hört något som lockar till ett Vista-inköp. Jag vill inte sitta med ett ännu trögare operativ som dessutom ställer krav på all hårdvara för att fungera. Skulle inte bli förvånad om Vista kräver att tangentbordet ska registrera fingeravtryck för att få vara Vista-kompatibelt.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
kommer kanske att skaffa ett piratat vista i framtiden bara för att kunna lira nya vista exlusiva spel :) annars blir det linux för hela slanten när xp börjar gå ur tiden
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
annars blir det linux för hela slanten när xp börjar gå ur tiden

Så blir det nog ja. Jag spelar inte på datorn längre så jag kan surfa med vilket OS som helst egentligen. Synd bara att vissa sidor visas fel i Firefox, de kanske körs på M$-servrar...

Hela den här DRM-skiten är bara för mycket. Samtliga aktörer kan ta sig i häcken. Snacka om att skjuta sig i foten. En plugg i telefonjacket för att autentisera uppspelning av en film eller låt. Jo visst. Eller hur.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Intel försökte med serienummer i CPU'erna för ett tag sedan... det blev inte lyckat...

Vista är för tungt för pc's dom närmsta 10 åren... plus att jag inte gillar alla skyddsnät i det. Jag håller mig till Linux/OSX i framtiden...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
"Problemet är att mjukvara blir snabbare långsamt än vad hårdavara blir snabbare." :mattias Det är tacken för att vi hårdvaruknackare konstruerar fina ASICs, bara för att mjukisar ska kunna lusa ner OS:en och köra mjukvara på mjukvara, samt exekvera en öndligt slö Java-fnurra på JVM för att bygga världens enklaste notepad.exe.

Nej tack till Vista. Helst skulle man väl kört TinyXp, men orka spegla om datorn...
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja håller på en hel del med programutveckling i jobbet och javisst VISTA kommer antagligen bli en mycket bra platform med mycke features. Dessvärre är det så att det kommer att behövas en kraftfullare hårdvara för att bibehålla farten och så har vi eländet med DRM. VISTA blir nog bäst för jobb till en början men sen kommer nog DRM att hackas och både VISTA och hårdvara bli bättre och då kan det antagligen även bli riktigt bra även för home.

För min del hoppas jag att Microsoft låter "classic" alternativet finnas kvar för dom som hatar onödiga animationer , skuggor, onödiga visuella gismos och dyligt så man kan använda datorns prestanda till det man håller på med istället. I dom beta vi testat finns "classic" kvar.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ja håller på en hel del med programutveckling i jobbet och javisst VISTA kommer antagligen bli en mycket bra platform med mycke features. Dessvärre är det så att det kommer att behövas en kraftfullare hårdvara för att bibehålla farten och så har vi eländet med DRM. VISTA blir nog bäst för jobb till en början men sen kommer nog DRM att hackas och både VISTA och hårdvara bli bättre och då kan det antagligen även bli riktigt bra även för home.

För min del hoppas jag att Microsoft låter "classic" alternativet finnas kvar för dom som hatar onödiga animationer , skuggor, onödiga visuella gismos och dyligt så man kan använda datorns prestanda till det man håller på med istället. I dom beta vi testat finns "classic" kvar.

annars så kommer de säkert att porta blackbox till vista också precis som till xp, en WM värd namnet :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fast så lät det ju i övergången mellan w98 och xp... vid SP2, dvs efter ca 2 år är det kanske läge att prova Vista - då en knäckt version. Recensionerna av Vista, speciellt på "The Register" är lagom svala. Som sagt, skjuta foten av sig...
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
det lustigaste är ju att alla dess DRM skydd är utmärkta att använda till "attacker"

för om en produkt visar sig kunna släppa igenom skyddat material så svartlistasn den produkten å ALLA sådana (tex en dvdspelare/cdrom etc") slutar funka.. tills det kommer en uppdaterad drivrutin etc..
malware heaven

kollar man på min tidigare länk å orkar nöta massa text får man en skrämmande bild av hur skumma i skallen m$ å filmbolagen är

Vista includes various requirements for "robustness" in which the content
industry, through "hardware robustness rules", dictates design requirements to
hardware manufacturers. The level of control the content producers have over
technical design details is nothing short of amazing. As security researcher
Ed Felten quoted from Microsoft documents on his freedom-to-tinker web site
about a year ago (http://www.freedom-to-tinker.com/?p=882):

"The evidence [of security] must be presented to Hollywood and other content
owners, and they must agree that it provides the required level of security.
Written proof from at least three of the major Hollywood studios is
required".

So if you design a new security system, you can't get it supported in Windows
Vista until well-known computer security experts like MGM, 20th Century-Fox,
and Disney give you the go-ahead (this gives a whole new meaning to the term
"Mickey-Mouse security"). It's absolutely astonishing to find paragraphs like
that in what are supposed to be Windows technical documents, since it gives
Hollywood studios veto rights over Windows security mechanisms.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag körde Vista RC2 (Release Candidate 2) lite i höstas, och visst var stötte man på problem lite då och då eftersom det inte var riktigt färdigt, men jag kan inte säga att jag upplevde det som långsammare än XP på min budget-laptop. Jag skulle med andra ord vilja påstå att det är en myt att Vista skulle kräva snabbare dator än XP, såvida inte något nytt i den färdiga versionen av systemet skulle sega ner det hela.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
2717288 Jag körde Vista RC2 (Release Candidate 2) lite i höstas, och visst var stötte man på problem lite då och då eftersom det inte var riktigt färdigt, men jag kan inte säga att jag upplevde det som långsammare än XP på min budget-laptop. Jag skulle med andra ord vilja påstå att det är en myt att Vista skulle kräva snabbare dator än XP, såvida inte något nytt i den färdiga versionen av systemet skulle sega ner det hela.
använde du "aero"gränssnittet?
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Jordåsåalleehh

5.jpg
 

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Jag verkar vara en av få som ser fram emot Windows Vista och det av samma anledning som att jag använder windows över huvud taget, nämligen spel!
Det är bara Vista (vad jag vet) som kommer ha stöd för DirectX 10 och efter att ha sett screenshots från Crysis så är jag inte direkt mindre sugen.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
mmmm.....crytek rocks. FarCry är fortfarande det bästa FPS-gamet imo.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top