SM on highway?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
125_next skrev:
2663180 Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
"Spänande" eller "intresant" Ett jävla drag runt dig och du ska absolut inte ligga på konstant varv med en 2 takts sm som gör 140+... Glöm motorvägs missil tankarna, 140 på kurvigt är mkt roligare :hihi

Ta sånna här fråger i hojvalstråden.
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
125_next skrev:
2663180 Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
det är precis som prulle sa.. men köper du min rs så kan man ligga o puttra fram i dom hastigheterna utan problem:tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
OKej nä men ja bara undra lite eftersom eftersom det inte finsn något direkt vindskydd... aja tack för svart
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
125_next skrev:
2663180 Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
Det gör du inte, inte med en sport-125:a heller. Om du nu inte absolut vill att den ska gå sönder. Korta stunder upp i 140 kanske, men ligga konstant är bara att glömma.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
KalleNorton skrev:
2663276 Det gör du inte, inte med en sport-125:a heller. Om du nu inte absolut vill att den ska gå sönder. Korta stunder upp i 140 kanske, men ligga konstant är bara att glömma.


Efter en hel del intressanta rundor med större bågar kan jag intyga att det visst fungerar. Men det är säkerligen inte hälsosamt för bågen precis som du säger.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
stoooffe skrev:
2663280 Efter en hel del intressanta rundor med större bågar kan jag intyga att det visst fungerar. Men det är säkerligen inte hälsosamt för bågen precis som du säger.
Jo, klart det funkar. Men med konstant menar jag att ligga i den farten i iaf en halvtimme eller mer. Det är ingen höjdare precis.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
KalleNorton skrev:
2663283 Jo, klart det funkar. Men med konstant menar jag att ligga i den farten i iaf en halvtimme eller mer. Det är ingen höjdare precis.
Inte vidare skoj heller för den delen att ligga och "maxa".
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Loy skrev:
2663289 Inte vidare skoj heller för den delen att ligga och "maxa".
äh sluta pjalla, gör som jag istället, när ni ligger i 140+ och vet att det kommer att vara så en stund till, bara ta en tupplur så ska ni se att det går bra :)
 

Ktm_exc

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
mm
Hoj
en sak med 2hjul
Det känns som att man kör dubbelt så snabbt när man ligger i 100kmh med enduro och som sagt inte bra att maxa konstant med enduro eller någon annan 2takt med hög trimningsgrad.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
när jag kört långt med min. kör jag en stund o mellan varvar 6:an. sedan petar ner till 5:an, gasar ur den. lägger i 6an osv.. hur gör ni?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
kieL skrev:
2663307 när jag kört långt med min. kör jag en stund o mellan varvar 6:an. sedan petar ner till 5:an, gasar ur den. lägger i 6an osv.. hur gör ni?
Om man bara ska köra mellan A & B så är det i med 6:an så snabbt det går så slipper man förhoppningsvis tanka på vägen :gnissla
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
jag vet inte med er men jag brukar få ont i korsryggen (tror jag det heter, nedre delen av ryggen) pga luftmotstondet.
å såklart svin ont i ansiktet när det regnar å man har cross hjälm...
 

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
ktm125exc sixdays sm kittad, doma effekt
brukar ligga och varva mur 5an släppa gasen sen högvarva igen typ intevaller :p haha eller så mellanvarvar ja 6an i typ lite över 100:tummenupp luftmotståndet tycker ja inte e ngt prob
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ktm_exc skrev:
2663294 Det känns som att man kör dubbelt så snabbt när man ligger i 100kmh med enduro och som sagt inte bra att maxa konstant med enduro eller någon annan 2takt med hög trimningsgrad.
Jag skulle vilja säga precis tvärt om. Hur menar du?

Eftersom man sitter lägre på sporthojen så känns det snabbare.
 

Ktm_exc

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
mm
Hoj
en sak med 2hjul
Lundgren skrev:
2665795 Jag skulle vilja säga precis tvärt om. Hur menar du?

Eftersom man sitter lägre på sporthojen så känns det snabbare.

Jo svårt för mig att säga faktiskt då jag aldrig kör på stora vägar osv men när jag kör på mindre vägar/skog så känns det fruktansvärt fort 100kmh:rolleyes:
Sen så är det ju luftmotståndet och en enduro har större luftmotstånd och det kan vara en anledning också att man får aså pass mycket luft på sig när man kör:rolleyes:
Men du har antagligen rätt lundgren:)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ktm_exc skrev:
2665812 Jo svårt för mig att säga faktiskt då jag aldrig kör på stora vägar osv men när jag kör på mindre vägar/skog så känns det fruktansvärt fort 100kmh:rolleyes:
Sen så är det ju luftmotståndet och en enduro har större luftmotstånd och det kan vara en anledning också att man får aså pass mycket luft på sig när man kör:rolleyes:
Men du har antagligen rätt lundgren:)
Nej rätt och rätt, känslan är ju olika för alla! ;)

Men på mindre vägar så känns 100 km/h fort oavsett :hihi
 

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Jag ligger å kör på 6an jämngas släpper av lite, gasa igen släpper av O.S.V sen kör man på 6an en liten bit å sen upprepar man :rolleyes:
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top