Vad fick dig att le idag?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Den här synen utanför hojaffären i dag.
50308275_10218687833296783_7442318746393247744_o.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som mitt sociala liv.
Första dejten, " åh gud, så varm du är"
Något senare: men vafan, flytta på dig, jag brinner upp.

Övervägde på allvar att skaffa separata sängar åt mig och tjejen då hon kokar mig under nätterna. Vi kompromissade och nöjde oss med att hon fick ett separat täcke (tidigare hade vi ett stort dubbelsängstäcke tillsammans men som jag nu disponerar enskilt) samt införde en strikt regel om att vi håller oss på respektive sida av sängen då det ska sovas :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte om man delar rum med någon som ligger och fryser redan vid 25 grader, och man har en trivseltemp på 16 grader för sömn. :fakta

Man bör inte ha allt för kallt på natten om man ska leva en tid i varmt klimat. Det gäller att se till och vänja kroppen vid värmen så inte kallare än att det blir drägligt är att rekommendera. Samma med ACn i bilen, bara svalt nog för att inte svettas.

Och i Sverige på vintern gör jag ungefär tvärtom. Inte mer kläder och värme än att man slipper frysa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man bör inte ha allt för kallt på natten om man ska leva en tid i varmt klimat. Det gäller att se till och vänja kroppen vid värmen så inte kallare än att det blir drägligt är att rekommendera. Samma med ACn i bilen, bara svalt nog för att inte svettas.

Och i Sverige på vintern gör jag ungefär tvärtom. Inte mer kläder och värme än att man slipper frysa.

Jag har försökt att vänja mig vid högre temperaturer, men det funkar inte. en månad i 25 plus som sovtemp så svettades jag fortfarande som en gris, och vaknade på morgonen utan att vara utsövd. Jag är helt enkelt byggd för nordliga klimat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har försökt att vänja mig vid högre temperaturer, men det funkar inte. en månad i 25 plus som sovtemp så svettades jag fortfarande som en gris, och vaknade på morgonen utan att vara utsövd. Jag är helt enkelt byggd för nordliga klimat.

Det tar sin tid, men man ska ju inte svettas på natten, det bidrar bara till mer uttorkning. Men man ska heller inte ha det svalt utan snarare aningen varmt.
Jag börjar precis räkna på min tredje månad i hettan, och jag svettas fortfarande mycket mer än infödingarna men nu klarar jag av att vara ute på flera timmar cykelturer utan att bli allt för uttorkad.

Att träna i en värmen skyndar ju också på tillvänjningen.

Jag gillar inte 35 graders värme men hemma i Sverige är det 20-30 minusgrader, mörkt nästan dygnet plus en jävla massa snö som ska skottas och man vill inte vara ute mer än maximalt nödvändigt. Sett på det viset är värmen bättre.

Hemma i Sverige har jag runt 17 grader i sovrummet, lite kallt första sekunderna under täcket men känns bra sen. Skulle gissa att jag har 25-27 grader på natten i filippinerna, använder AC men skulle nog räckamed en takfläkt.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det tar sin tid, men man ska ju inte svettas på natten, det bidrar bara till mer uttorkning. Men man ska heller inte ha det svalt utan snarare aningen varmt.
Jag börjar precis räkna på min tredje månad i hettan, och jag svettas fortfarande mycket mer än infödingarna men nu klarar jag av att vara ute på flera timmar cykelturer utan att bli allt för uttorkad.

Att träna i en värmen skyndar ju också på tillvänjningen.

Jag gillar inte 35 graders värme men hemma i Sverige är det 20-30 minusgrader, mörkt nästan dygnet plus en jävla massa snö som ska skottas och man vill inte vara ute mer än maximalt nödvändigt. Sett på det viset är värmen bättre.

Vad har du för kroppstemperatur? Efter snart 10 år i Asien har min normaltemperatur landat på låga 36.x.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad har du för kroppstemperatur? Efter snart 10 år i Asien har min normaltemperatur landat på låga 36.x.

Där har min kroppstemp alltid legat, utom vid sällsynta, sjukdomsrelaterade avvikelser, dvs feber. Skulle jag lida mindre i värme då? Frysa mer i kyla? Det stämmer alltså inte. Varma händer, iaf en sak som rönt uppskattning....

Enlighten me, please!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att jag fått ett intyg av läkaren för att kunna leka med RR-hojarna ett år till.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Där har min kroppstemp alltid legat, utom vid sällsynta, sjukdomsrelaterade avvikelser, dvs feber. Skulle jag lida mindre i värme då? Frysa mer i kyla? Det stämmer alltså inte. Varma händer, iaf en sak som rönt uppskattning....

Enlighten me, please!

Ja, jag skulle ju iofs om jag tänker termodynamiskt vilja att min kroppstemperatur i hög värme steg så att omgivningen lättare kan ta bort värme från kroppen.

Och tvärtom vintertid, tänker jag ju att man borde ha låg kroppstemperatur.

Men om kroppen anpassar sig genom sänkt temperatur kanske det handlar om att en kallare kropp har mer marginal att värmas upp vid ansträngning i hög temperatur.

Jag vet inte, jag bara funderar...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag vet faktiskt inte om det hjälper eller inte. Bara en egen erfarenhet. Jag låg som de flesta runt 37C tidigare, men har sjunkit nästan en hel grad sedan flytt till varmare klimat.

Vet som sagt inte om det hjälper, men jag upplever att kroppen hanterar värmen och luftfuktigheten bättre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det tar sin tid, men man ska ju inte svettas på natten, det bidrar bara till mer uttorkning. Men man ska heller inte ha det svalt utan snarare aningen varmt.
Jag börjar precis räkna på min tredje månad i hettan, och jag svettas fortfarande mycket mer än infödingarna men nu klarar jag av att vara ute på flera timmar cykelturer utan att bli allt för uttorkad.

Att träna i en värmen skyndar ju också på tillvänjningen.

Jag gillar inte 35 graders värme men hemma i Sverige är det 20-30 minusgrader, mörkt nästan dygnet plus en jävla massa snö som ska skottas och man vill inte vara ute mer än maximalt nödvändigt. Sett på det viset är värmen bättre.

Hemma i Sverige har jag runt 17 grader i sovrummet, lite kallt första sekunderna under täcket men känns bra sen. Skulle gissa att jag har 25-27 grader på natten i filippinerna, använder AC men skulle nog räckamed en takfläkt.

Jag har inga problem att arbeta i höga temperaturer, eller träna för den delen. Jag får ytterst sällan värmeslag och sånt. Jag bara trivs inte alls i värme. Den enda gången i mitt liv där jag tyckte 25 grader var rätt okej var när jag jobbade på ett gjuteri och man klev ut från 35-40 grader på jobbet ut i svala 25 grader utomhus. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Volvo - igen.
Alltså fan ta deras talanglösa ingenjörer! :mad:
Någon borde sätta in ett konstant skrikande alarm på deras kontor, se om dom fattar vinkeln efter några veckor. :mad:

Nå, har spridit ut aset ut åt parkeringen nu åtminstone och har sensorn på tork i luftvärmepumpens utblås, så får väl se om man åstadkommer något.

Nåja, när inte proffsen lyckas..... :)

 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top