ZZR 1400-tråden

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
Hört några mil nu. Otroligt imponerad av i princip allt. Nästan obefintliga bakbromsar. Men är man van vid Hondas combibromsar blir man nog alltid besviken om man provar något annat. För mig konstigt att inte alla har det.
Men i övrigt fantastisk på alla sätt utom sadeln, där stödkudden sitter klart för långt bak. Jag är bara 181 men får sträcka ut armarna för mycket för att det ska fungera. Finns kanske någon lösning?
Men totalt sett mycket nöjd och imponerad.
Testen fortsätter. Synd att sommaren verkar
vara slut bara. :tummenupp

Nollställning av trip osv: Knappen som du ändrar trip och total-ställning med, dvs NEDÅT-knappen - håll inne den så nollställer man den trippen som visas i displayen.

Yah, det glömde jag säga, bak-bromsarna är dessvärre ett stort minus, jämfört med BB´n.
Men jag provade både antispinn och ABS på en roadtrip i helgen - kände inte att jag överhuvudtaget behövde bromsa bakhjulet :)

Grattis till ett vettigt köp btw :D
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Tanke är att man ska ha huvudet under kåpan och då har du röven så långt bak . men för oss stela 50+ finns det ju flådigare sadlar fast de kostar . Fundera på att själv klä om med skin och ny stoppning utformning .
Det är nu säsongen börjar iga j insekter och man kokar nte efter på klädning av utrustning .

Ska du med på lördag på ett litet rally ?
 

hdzebbe

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2011
Ort
Viksjö
Hoj
2011 Kawasaki ZZR 1400
Vad kostade det????


Jag har nu hunnit avverka 380 mil varav 150 mil är med mappad ECU och jag är grymt nöjd.
Erik Larsson på ProService utanför Norrtälje kan sina saker och är mycket noggrann när han programerar om ECU:n. Jämfört med helt original till mappad med nytt avgassystem och luftfilter så har jag idag lite drygt 20hk mer på bakhjulet plus en mycket jämnare motorgång och den tar lite mindre bränsle vid normal landsvägskörning. Vridmoment och gasrespons är det som imponerar mest.
Jag har testat min hoj i lite olika bromsbänkar och ingen visar lika, resultaten varierar från 193hk, 202hk och 222hk. Det viktiga är att jag i en och samma bänk har fått lite drygt 20hk mer på bakhjulet.
När man kollar på effektsiffrorna som BrocksPerformance plockar ut så får man inte glömma bort att det är amerikanska SAE hästkrafter. Här hemma mäter de flesta i DIN. Har läst någonstans att 1 DIN hästkraft ska multipliceras med 1.1029411 för att få det i amerikanska SAE. Tar vi då t ex 202hk gånger 1.1029411 så får man 222,8 SAE hästkrafter vilket stämmer bra med BrocksPerformance siffror.
Framför allt så är det mycket billigare att mappa ECU:n än att hålla på med PowerComander och lambdasonds eliminering mm + plus att du ändra spjällägen, tändning, toppfartspärr mm i ECU:n.Hojen var ett monster redan innan men nu är den ett grymt monster :tummenupp :kär
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Man måste ju kör mc i en provbänk så sända iväg ecu:n NÄ och det finns det en del som har , men hur duktig de är på det är något helt annat .

har du en ZZR 1400 ?
 

TeamKilla

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2011
Ort
Tjörn
Hoj
2011, Kawasaki ZZR 1400
Vi är några stycken som ska köra en bit i närheten utav Gbg i slutet av nästa vecka verkar det som.
Är dock blandade hojar ifrån närområdet.
Om du är i närheten då, så är du välkommen.

Jag hänger gärna på när nästa säsong kommit igång.

Jag blev ägare till en -11 i Juli förra året. 600 mil, Acrapovic slip-on, kuts och tonad ruta satt på redan. Fick även nya däck fram och bak samt 600-milaservicen innan leverans vilket är helt okej.


IMG_0210.jpg
 

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
Jag hänger gärna på när nästa säsong kommit igång.

Jag blev ägare till en -11 i Juli förra året. 600 mil, Acrapovic slip-on, kuts och tonad ruta satt på redan. Fick även nya däck fram och bak samt 600-milaservicen innan leverans vilket är helt okej.


View attachment 397590

Kan det vara en performance edition, måntro? Brukar väl följa med just sådana saker du räknade upp, på dem, om jag inte misstar mig.
Men det klart vi ska ta en tur och glänsa i solskenet :)

Hörs om några månader!
 

TeamKilla

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2011
Ort
Tjörn
Hoj
2011, Kawasaki ZZR 1400
Det är inte en performance Edition vad jag vet, är det inte andra färgsättningar på dom?
Säljaren nämnde inget om att det var en PE, men du har rätt, dom tillbehören följer med.
Vet dock inte om det är slip-on i Titan eller Kolfiber som följer med.

Om inte så har ägaren innan mig iaf varit vänlig nog att köpa till det, och jag klagar inte.
 

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
Det är inte en performance Edition vad jag vet, är det inte andra färgsättningar på dom?
Säljaren nämnde inget om att det var en PE, men du har rätt, dom tillbehören följer med.
Vet dock inte om det är slip-on i Titan eller Kolfiber som följer med.

Om inte så har ägaren innan mig iaf varit vänlig nog att köpa till det, och jag klagar inte.

Angående färgsättningen så vet jag bara att Special Edition har en speciell lack, därav mitt köp.
Men oavsett så är ju tillbehören bara ett plus, oavsett modell.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade bestämt mig för att köpa en Z1000SX. men det står en ZZR1400 jämte den i butiken.
Faan den är ganska fet och 200hk är ju ändå 200hk:D

Så har börjat tänka om lite, men hur gör ni på långresor finns det några sidoväskor som inte ser ut som skit?
Tittade på Kawasakis hemsida men där finns bara någon ful toppbox.
 

ZZR1400

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Krylbo
Hoj
Kawasaki ZZR1400 2015
Hej Fleece Vad är det för årsmodell som du kollat på, om det är en 2006-2011 så finns det lite olika varianter på sidoväskor att välja på, men är det en 2012-2014 så är det lite sämre utbud på väskor och väskhållare. På 07-11 har jag haft hårda väskor, till dom finns det lite olika varianter av väskor och hållare inga problem till dom. På dom nyare hojarna så har jag använ (använder)tygväskor av lite hårdare modell som man trär på ett rörstag på sidorna och väskorna sitter i hop med breda band över sadeln och man fäster ihop dom med kardborre. Du kan gå in på mitt garage och kolla på min en tidigare zzr1400 2012a så ser du hur väskorna ser ut från 2012 och nyare. MVH Tony (ZZR1400) :tummenupp
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Alla packboxar får en ZZR att se för jävlig ut skulle jag köra mycket långturer med packning skulle jag inte haft en ZZR1400 utan en GTR1400 i stället . Men även jag behöver packning i bland och har original packboxen modell stor och hållarn monterar jag av när den inte användas och sedan biltemas sidoväsker universal i mjuktmartial



Jag hade bestämt mig för att köpa en Z1000SX. men det står en ZZR1400 jämte den i butiken.
Faan den är ganska fet och 200hk är ju ändå 200hk:D

Så har börjat tänka om lite, men hur gör ni på långresor finns det några sidoväskor som inte ser ut som skit?
Tittade på Kawasakis hemsida men där finns bara någon ful toppbox.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tack för svaren!

Men när jag ändå håller på att fråga. Vad tycker ni om storleken?
Jag har åkt 1000cc sporthoj i många år och en ZZR är ju ganska mycket större, hur är den när man åker på mindre kringel vägar och tex nere i alperna?
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Jag har Inga problem att köra min på en knixbana . Kolla på filmen det beror åtminstone inte på ZZR,en om du kan köra eller inte .

https://www.youtube.com/watch?v=h4ZdwUoyb90&feature=youtube_gdata_player


Tack för svaren!

Men när jag ändå håller på att fråga. Vad tycker ni om storleken?
Jag har åkt 1000cc sporthoj i många år och en ZZR är ju ganska mycket större, hur är den när man åker på mindre kringel vägar och tex nere i alperna?
 

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
Tack för svaren!

Men när jag ändå håller på att fråga. Vad tycker ni om storleken?
Jag har åkt 1000cc sporthoj i många år och en ZZR är ju ganska mycket större, hur är den när man åker på mindre kringel vägar och tex nere i alperna?

Ett ord: Provkör!

Vart förvånad över hur lättmanövrerad den faktiskt är, trots storleken. Lite högt drevad för stads/små-vägskörning, men sånt går ju att ändra på, och i slutänden ska den ju gå fort ;)
Angående väskor osv, så kör jag än så länge med ganska hög tankväska (2-3 lager) och nån rulle bakom mig själv. Hårda väskor har jag inte behövt ännu
Har iofs inte varit utanför Sverige med hojen, men ändå.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top