ZZR 1400-tråden

Rille11

Medlem
Gick med
6 Dec 2012
Ort
Luleå
Hoj
2013, Kawasaki ZZR 1400 SE. 1983, Honda CB 1100 R.
Jag har nu hunnit avverka 380 mil varav 150 mil är med mappad ECU och jag är grymt nöjd.
Erik Larsson på ProService utanför Norrtälje kan sina saker och är mycket noggrann när han programerar om ECU:n. Jämfört med helt original till mappad med nytt avgassystem och luftfilter så har jag idag lite drygt 20hk mer på bakhjulet plus en mycket jämnare motorgång och den tar lite mindre bränsle vid normal landsvägskörning. Vridmoment och gasrespons är det som imponerar mest.
Jag har testat min hoj i lite olika bromsbänkar och ingen visar lika, resultaten varierar från 193hk, 202hk och 222hk. Det viktiga är att jag i en och samma bänk har fått lite drygt 20hk mer på bakhjulet.
När man kollar på effektsiffrorna som BrocksPerformance plockar ut så får man inte glömma bort att det är amerikanska SAE hästkrafter. Här hemma mäter de flesta i DIN. Har läst någonstans att 1 DIN hästkraft ska multipliceras med 1.1029411 för att få det i amerikanska SAE. Tar vi då t ex 202hk gånger 1.1029411 så får man 222,8 SAE hästkrafter vilket stämmer bra med BrocksPerformance siffror.
Framför allt så är det mycket billigare att mappa ECU:n än att hålla på med PowerComander och lambdasonds eliminering mm + plus att du ändra spjällägen, tändning, toppfartspärr mm i ECU:n.Hojen var ett monster redan innan men nu är den ett grymt monster :tummenupp :kär
Hejsan!
Är lite nyfiken hur resultatet blev av mappningen,,

Hälsn.Janne
 

Rille11

Medlem
Gick med
6 Dec 2012
Ort
Luleå
Hoj
2013, Kawasaki ZZR 1400 SE. 1983, Honda CB 1100 R.
De 14:e juli har jag tänkt rulla söderut och det hade varit kul om vi kunde få till en ZZR1400 träff någonstans.
Finns det något intresse för detta??
 

Biopower

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2012
Ort
Gävle
Hoj
ZZR 1400 2012
Har inte bestämt än när jag och sambon ska åka iväg på semester,
men är jag hemma då så är jag med!
 

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
Hej

Tänkte passa på att fråga om var man bör försäkra sin zzr?
Passerar snart (18 sept) 30-sträcket och då verkade det som att en märkesförsäkring fanns att tillgå.

Tacksam för svar :yoparty
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Hej. Svedea är märkesförsäkringsbolag för Kawasaki men det är ju bar att kolla runt vem som är billigast .
 

Anders Pärhagen

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
ZZR 1400
Hej

Har köpt mig en zzr1400 2006 nyligen undrar lite vad det är för serv intervaller på den?

Har fått ett bud på att ventiljustering bör göras omgående ( 2300mil) samt tror de sa att vid 3800 mil skulle det göras istället... Någon som har något annat förslag?

Vart servar man bäst/billigast/trevligast i Sthlm området?

// Anders:confused:
 

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
Hos Tobbe på Svenska MC Aktiebolaget. Uppfattar honom som trevlig kunnig och mån om att göra sin kund nöjd. Han är dessutom auktoriserad Kawa mekaniker vad jag förstår. Alltid servat mina Kawor.
Tel 08-287939
 
Last edited:

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
De 14:e juli har jag tänkt rulla söderut och det hade varit kul om vi kunde få till en ZZR1400 träff någonstans.
Finns det något intresse för detta??

Vi är några stycken som ska köra en bit i närheten utav Gbg i slutet av nästa vecka verkar det som.
Är dock blandade hojar ifrån närområdet.
Om du är i närheten då, så är du välkommen.
 

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
Hej. Svedea är märkesförsäkringsbolag för Kawasaki men det är ju bar att kolla runt vem som är billigast .

Japp, kan intyga att Svedea, med största sannolikhet, är den bästa försäkringen just nu.
Eftersom jag räknas som 30+ fick jag Säkrast/hel-försäkring för dryga 9200/år.
Dessutom ruskigt låga självrisk-premier, 1000-1500kr vad som än händer, typ.
Tror det blir svårt att hitta något som är billigare och framför allt bättre.
 

hondajonsson

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Vejbystrand
Hoj
Superblackbird 2005
Hej. Har varit med Blackbird nu i sju år och trivs mycket bra med denna. Har ändå börjat snegla lite på en ny ZZR 1400. Någon här som gjort detta byte och har åsikter/erfarenheter angående detta byte? Fördelar och nackdelar.
 

levis501

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 ABS SE
Hej. Har varit med Blackbird nu i sju år och trivs mycket bra med denna. Har ändå börjat snegla lite på en ny ZZR 1400. Någon här som gjort detta byte och har åsikter/erfarenheter angående detta byte? Fördelar och nackdelar.

Har gjort precis det bytet.
Upplever följande:

PLUS

Snarlik körställning (bra i runt 130km/h, då jag gärna ligger på luften när jag kör)
Lätt förberedd för väskor/packning, precis som BB´n.
Ok försäkringspremie för antalet hk & newton.
Betydligt snyggare än BB´n.
Obeskrivligt lätthanterlig med tanke på storleken och vikten.
Färd-datorn - mycket bra info och tydliga instrument för övrigt
Bromsarna - helt löjligt kraftiga.
Accelerationen. BB´n är en soffa i jämförelse.

MINUS

Drar mer soppa, snittar 0,7 (ny cykel och gasglad)
Kommer med största sannolikhet äta mer bakdäck av naturliga skäl.

Kommer inte på nåt annat just nu.

Kolla gärna mitt garage, för inspiration ;)
 

hondajonsson

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Vejbystrand
Hoj
Superblackbird 2005
Tack för ett utförligt svar. Ska kolla på en i Ängelholm i morgon som ligger på Blocket. Blir kanske något. Jag såg någon på Blocket som gått 1700 mil och redan bytt drivpaket? Håller dom inte längre tro? Men det kanske beror på hur man kör. Eller om man fuskat med mätaren...
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Hej,

Jag har kört 2200-2400 mil sedan jag bytte och det är inte slut än på min men kan köra slut på drev och kedja på 1000 mil om man inte sköter dem. Själv är jag extrem petig med att hålla kedjan välsmord medans andra tycker att det är viktigare att det är rent .
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Håll koll på bromsskivorna fram som tyvärr lätt blir skeva . man ska kolla så att nitarna går att snutta på gör de inte det så ska de rengöras och smörjas . Finns en firma i Mariestad som servar bromsskivor .

Själv blev jag trött på mina original skivor efter att de blivit skeva 2 gånge så jag bytte till Galfer som ska vara av bättre kvalite och är 1 mm tjockare i godset . Jag jan rekomendera galfer skiverna .

Däck så använder jag pirlli angel GT håller nästan 2000 mil och jag kör inte speciellt mjukt kostar 1300 på däckonline , bor man nära mig så tar jag 300 kr/hjul på mc ink balansering.


4800 mila servicen är dyr kostar 5200 och det beror på att man måste fälla motorn för att byta stift och ställa ventilerna . Stiften ska man köpa i England där de kosta 25% av vad samma stift kostar här.


Vill man ha upp styret lite så finns det en förhöjningssats också i England kostar 600 kr .

Det är en underbar mc , jag var i Assen och såg på MOTOGP och på autoban är det inga problem att ligga på 200-240

Så HondaJonsson tveka inte så kan du hänga med till någon MOTOGP 2014 . Funderar på Dresten och Sachsenring skulle vara kul om vi blev ett gäng ZZR 1400 maskiner till Assen var vi 2
 

hondajonsson

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Vejbystrand
Hoj
Superblackbird 2005
Polarvargen, tar din zzr någon olja? Blackbirden rör ju inte oljan mellan bytena. Trots att jag kört flera långtrippar till t.ex. Italien, Österrike osv i hyfsat bra tempo.
 

hondajonsson

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Vejbystrand
Hoj
Superblackbird 2005
Jaha, då blev det som jag anade. Bytte idag in min fina Blackbird mot en ZZR 1400 Performance 2013 med 34 mil på mätaren. Kört till jobbet och hem bara men den känns verkligen fin. Har inte fattat än hur man nollställer trippmätaren och färddatorn men jag får väl tvingas öppna insteuktionsboken.
Ny fin dag i morgon. Tyvärr jobbar jag hela helgen får väl försöka ta fritt.

Ska jag nu tvingas byta mailadress också efter att ha varit Honda trogen i många år. Kawasakijonsson känns lite konstigt.
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Hej.
Min tar lite olja men det beror på att ventilkåpspackningen läcker lite gran , sen har min ZZR gått nästan 6000 mil så det kan gå 2-3 dl på 500 mi. Men jag ska ju plocka ner min i vinter och byta stift och ställa ventilerna så då ska väl det också bli bra


Grattis föresten ett klockt val så man slipper köra och vänta på dig :yoparty, nu blir det värre kanske du har ju nästan 100 ccm mer än jag .:gnissla

Nu kan du ju heta barajonsson:rofl och du måste ju ändra uppe till vänster .

hur man nollställer har nästen inte jag heller lärt mig men jag gör inte det så ofta ändå.:confused:

calle
 

hondajonsson

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Vejbystrand
Hoj
Superblackbird 2005
Hört några mil nu. Otroligt imponerad av i princip allt. Nästan obefintliga bakbromsar. Men är man van vid Hondas combibromsar blir man nog alltid besviken om man provar något annat. För mig konstigt att inte alla har det.
Men i övrigt fantastisk på alla sätt utom sadeln, där stödkudden sitter klart för långt bak. Jag är bara 181 men får sträcka ut armarna för mycket för att det ska fungera. Finns kanske någon lösning?
Men totalt sett mycket nöjd och imponerad.
Testen fortsätter. Synd att sommaren verkar
vara slut bara. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top