Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Säljer ut lite delar till damens FZ750 efter gaffelbytet.

Skynda fynda :)
Finns under köp/sälj
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
förslag på vad man ska göra om man råkade dra av en av bultarna som håller fast avgasrören vid motorn? :huvet

Orkade inte kolla närmare på vad det är för bultar om dom går byta.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
förslag på vad man ska göra om man råkade dra av en av bultarna som håller fast avgasrören vid motorn? :huvet

Orkade inte kolla närmare på vad det är för bultar om dom går byta.

Ja ena delen av mysteriet är iallafall löst..
2 Vittnen knackade på dörren och hävdade att Gud har en mening med allt här i livet så det är ju solklart hans fel!

Men ja jag skulle kunna fixa en bild imorgon. måste erkänna att jag mest bara tröttnade och åkte hem när den gick av.
men det är iaf inte en lång bult utan bultarna sitter så att säga på cylindrarna sen skruvar man på en mutter.
så jag är orolig för att dom inte går skruva ut och ersätta så lätt. för annars är det nog gott om material kvar för att nypa åt kring. borde vara minst en cm kvar..

Been there, done that... för många år sedan.

Om jag inte minns helt fel så är det där vanliga pinnbultar. Har du så mycket gänga kvar så är det nog bara att skruva på två muttrar och sen dra ut den genom att skruva utåt med den inre. Så har jag i.a.f. för mig att jag gjorde när det hände för mig ... för sissådär 15 år sedan.

Sen är det bara att ta en annan, lite längre skruv av samma dimension, gänga på en mutter och sätta dit istället. När du sen dragit skruven i botten så spänner du fast avgasröret med den pågängade muttern. (Det går förståss även att skippa muttern och bara använda en exakt måttanpassad skruv men det kan vara ett satans piller.)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett annat alternativt är att ta en mutter och svetsa fast den i den lilla delen som finns kvar. Dra ur "bulten" och ersätta med gängstång av samma dimension.

Om man har fått något förhöjd oljeförbrukning, är det läge att kolla kolvringar eller finns det andra modellspecifika problem som kan vara relaterat till detta?
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Apropå pinnskruven så har jag för mig att den är M8 in i toppen och M6 som sticker ut, så du lär nog få beställa en Yamaha original...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Apropå pinnskruven så har jag för mig att den är M8 in i toppen och M6 som sticker ut, så du lär nog få beställa en Yamaha original...

Här tror jag allt att herr Spondon minns fel. Jag använder en vanlig m6-skruv istället för en av pinnbultarna.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
en fråga till då. Dum fråga kanske men jag har aldrig tänkt på det innan. Hur vet man vad det är för skruv? M8 vad står det för liksom? 8 mm nånting?

Muttern skruvar man iaf ut med en 10 mm hylsa men det kanske inte har något samband.

Iaf ska jag ringa runt till mc verkstäderna här i staden nu på morgonen och hålla tummarna för att nån kan tänkas ha något som passar på lager för fan va fint väder det ska bli nu.

Och på tal om det kan man köra med bara 7 bultar som håller fast avgassystemet? :p
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
M8 = 8mm diameter

Då jag har för mig att pinnbulten är 6 mm så räcker det med att du tar vilken 6 mm skruv som helst och sätter dit istället. (Förutsatt att du får bort den som sitter där förståss.) Går du på en yamahaverkstad och beställer en dylik pinnbult får du säkert pröjsa minst 50 spänn och vänta minst en vecka. Så det är i.s.f. alltså lika bra du beställer dubbdäck också på samma gång...

Låter inte några ören för en vanlig skruv och omeddelbar reparation bättre?

Det är klart det går att köra med 7 skruvar - med det kommer troligen att låta som f-n.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Okej nu har jag varit i garaget och svurit i nån timme.
Har inte lyckats få den att röra sej ur fläcken trots både 5-56 och värme.
Ska låta det vila lite till imorgon igen men lyckas jag inte då så får fan verkstan ta hand om det för då orkar jag inte mer.

Har ingen svets eller kunskaper för den delen så det sättet kan jag inte prova tyvärr.
Har försökt skruva på 2 muttrar men det enda som hände var att både muttrarna skruvades ut och sen gick gängorna sönder på den ena muttern :p
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Här tror jag allt att herr Spondon minns fel. Jag använder en vanlig m6-skruv istället för en av pinnbultarna.

Även solen har fläckar... :tungan

Har inte skruvat ur nån sån ur FZ-motorn men FZR1000 hade iaf M8-gänga i toppen och M6 till rören.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jaha nu var det dags.
Idag skulle FranZ ut ur garaget och sladda runt lite i solskenet.

Batteriet hade stått med Ctek laddaren inkopplad i några dagar för att vara fräscht så döm av min förvåning när ingenting händer med startmotorn.

Alla lampor går igång och jag kan lätt köra med helljus, bromsljus och blinkers igång samtidigt utan problem men ändå hörs bara ett klick när jag trycker på startknappen.

Någon som vet vad som kan vara fel om det inte är batteriet?

Fick dock igång lillen medelst springning så premiärturen blev av iallafall.

Glad Vår!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jaha nu var det dags.
Idag skulle FranZ ut ur garaget och sladda runt lite i solskenet.

Batteriet hade stått med Ctek laddaren inkopplad i några dagar för att vara fräscht så döm av min förvåning när ingenting händer med startmotorn.

Alla lampor går igång och jag kan lätt köra med helljus, bromsljus och blinkers igång samtidigt utan problem men ändå hörs bara ett klick när jag trycker på startknappen.

Någon som vet vad som kan vara fel om det inte är batteriet?

Fick dock igång lillen medelst springning så premiärturen blev av iallafall.

Glad Vår!

Laddaren på i några dagar? En underhållsladdare ska helst vara på jämt och alltid. Har batteriet stått oladdat i flera månader kan det mycket väl ha kolat vippen och du kan ladda det rött utan att det för den skull håller nån kraft.

Har du en voltmätare? Vad visar batteriet för spänning obelastat respektive med tändning/halvljus på?

Fungerar startmotorn när du väl sprungit igång hojen och motorn går?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja batteriet var ju laddat när jag ställde av hojen men därimellan har nog inte laddaren suttit i.

Provade faktiskt aldrig att trycka på knappen med motorn igång.
Men jag ska bara sova lite efter helgens nattskift sen ska en multimeter inhandlas och det ska mätas både kors och tvärs.

Och angående multimeter, vad duger det med för sort? Jag tänker typ biltemas billigaste duger den att mäta med?

Har riktigt dålig koll på om det är olika apparater för olika saker typ billiga kan bara mäta svag ström och ju mer ström desto dyrare grejer behövs?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja batteriet var ju laddat när jag ställde av hojen men därimellan har nog inte laddaren suttit i.

Provade faktiskt aldrig att trycka på knappen med motorn igång.
Men jag ska bara sova lite efter helgens nattskift sen ska en multimeter inhandlas och det ska mätas både kors och tvärs.

Och angående multimeter, vad duger det med för sort? Jag tänker typ biltemas billigaste duger den att mäta med?

Har riktigt dålig koll på om det är olika apparater för olika saker typ billiga kan bara mäta svag ström och ju mer ström desto dyrare grejer behövs?

Jag är absolut ingen hejjare på elektronik men att biltemas billigaste 99-kronors-multimeter duger till att kolla spänningen i batteriet törs jag i.a.f. garantera. Den är nog däremot för klen ifall du hade tänkt mäta upp strömstyrkan (ampere=mängden "umpf)" i batteriet. Kablarna lär bli ganska varma ifall du sätter multimetern i ampere-läget och provar mäta...

Men som sagt. Till vanligt spänningsmätning, vilket du behöver för att få veta ifall ditt batteri är friskt eller ej, så duger den garanterat.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Okej ja tack ska du ha. Jag tänker mej väl att jag ska mäta först batteriet och sen fortsätta neråt för att se så strömmen passerar solenoiden när den klickar ner till startmotorn.

Känns ju lite konstigt att solenoiden klickar en gång men ingenting händer med resten av hojen.

Just nu känns det mest troligt att det är korrosion på nån kabel mellan solenoid och startmotor.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad är lägsta spänningen för att dra runt startmoroten? Mätte som sagt idag och fick strax över 12 på bulten på startmotorn. Men inte ett ljud ifrån den :huvet
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad är lägsta spänningen för att dra runt startmoroten? Mätte som sagt idag och fick strax över 12 på bulten på startmotorn. Men inte ett ljud ifrån den :huvet

Ett friskt och laddat 12-volts-batteri ska ligga på 12,8-13,1 volt beroende på typ. Om batteriet ligger på 12,0 volt obelastat efter laddning så är det slut. Slår du på tändningen/lyset så gissar jag att du hamnar på 10-10,5 volt rätt så snabbt.

Så där ja. Nu har du lärt dig att aldrig låta batteriet stå oladdat under vintern. :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top