Behöver större turbo, vad ska jag ha?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Men ingen som har 280hk vid 8000rpm vid 1bar? (Jag pratar bara bakhjulshästar, så jag vill ha 280 sånna alltså, har runt 230 nu)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2495622 Oh ja, tex. lahi här på SH har i sin 1052cc GSXR 266hk på hjulet vid 1,1bar iofs vid kanske 9k5 eller 10k

Brinken har nog likanade om inte mer i sina suzuki 4-or :tummenupp

266 hk på hjulet har jag runt 9200 varv, men jag passerar 250 hk (på hjulet) vid 7800 varv (hyfsat lågt varv ändå) och sjunker inte under förrän varvstoppet tar över vid 10500.

jojje1963 skrev:
2495653 Men ingen som har 280hk vid 8000rpm vid 1bar? (Jag pratar bara bakhjulshästar, så jag vill ha 280 sånna alltså, har runt 230 nu)
Jag vet en kille som bänkade sin Kawasaki ZZR 1100 Turbo till runt 275 bakhjulshästar vid 0,9 bar. Räcker det? 1109 cc (tror jag), varv vetefan, jag har nog inte hans kurva här men jag kan nog ta reda på hur det ligger till om du vill. Du kanske vet vem han är, ni bor i samma by.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
250hk vid 7800 är inte dåligt.
Det jag ville få fram är att för att få 280hk vid 1 bar och 8000rpm så måste verkningsgraden på motorn vara 130%, på turbon 100% och på IC'n 100%. Det är inte möjligt i min värld..
Man kan inte få in mer luft i motorn än att den är full, för då ökar trycket, och det var ju det det inte skulle. Fast ökar man varvet så fyller man motorn fler gånger istället, då får man mer hk. Normalt så kan man inte varva en 2 cyl like mycket som en 4 cyl så det är därför våra effekter blir lite mesiga, fast jag har nog runt 280-300NM i vrid vid 3000rpm (kan ej prova eftersom min koppling inte håller för det), det har förmodligen inte ni ;)
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
jojje1963 skrev:
2495933
............ Normalt så kan man inte varva en 2 cyl like mycket som en 4 cyl så det är därför våra effekter blir lite mesiga, fast jag har nog runt 280-300NM i vrid vid 3000rpm (kan ej prova eftersom min koppling inte håller för det), det har förmodligen inte ni ;)
:whip
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jojje1963 skrev:
2495933 250hk vid 7800 är inte dåligt.
Det jag ville få fram är att för att få 280hk vid 1 bar och 8000rpm så måste verkningsgraden på motorn vara 130%, på turbon 100% och på IC'n 100%. Det är inte möjligt i min värld..
Man kan inte få in mer luft i motorn än att den är full, för då ökar trycket, och det var ju det det inte skulle. Fast ökar man varvet så fyller man motorn fler gånger istället, då får man mer hk. Normalt så kan man inte varva en 2 cyl like mycket som en 4 cyl så det är därför våra effekter blir lite mesiga, fast jag har nog runt 280-300NM i vrid vid 3000rpm (kan ej prova eftersom min koppling inte håller för det), det har förmodligen inte ni ;)
Den är ju väldigt rolig som gathoj :) En 1100R som min ger ju 130 hk på veven när den är helt original. Brukar väl ge runt 110-115 på hjulet. Då ligger jag ju hyfsat nära (men ändå lite över) teoretisk effekt med 266 hk på hjulet vid 1,1 bar. Men nu gör ju kompsänkningen lite för att sänka sugeffekten också, och då blir ju skillnaden mellan teori och verklighet lite större vid laddtryck. Det låter ju onekligen lite lustigt, menmen, bara det funkar så är jag nöjd! :) Jag har inte bänkat nyligen på nuvarande tryck, får nog göra det snart. Laddar ju 1,45 nu :)

Hmm, 280-300 Nm vid 3000 varv... ta bort wheeliebarsen och testa på gatan! Kan nog bli intressant :hihi Får du upp trycket så mycket vid så lågt varv? Jag fick för mig att du har gjort en billettkoppling, den korgen klarar väl det vridet?
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag får upp trycket, det är det som är problemet, jag vill ju inte ha 300NM vid 3000rpm utan 280hk vid 8000rpm ;)

Korgen håller men inte fjädertrycket. Lock-upen gör ingen nytta vid så låga varv. Och förmodligen så går nått annat i sönder om jag skulle få kopplingen att hålla så jag kör den aldrig under 7000rpm, varken i bänk eller på strippen. Orginal så är där 60NM och 54hk på hjulet, den tål det dubbla i evigheter för det har jag i gathojen, men när man kommer över 180hk så börjar det ta på bitarna. Min "Offerings to the God of speed" hylla börjar bli full :(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En stor extern waste och den laddtrycksstyrning som NLR och NCRacing kränger är nog det enda som hjälper mot för mycket vrid/pulver på låga varvtal.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Men en större turbo måste väl också sänka trycket på låga varv? Laddtrycksstyrning har jag i megasquirten så i värsta fall så får det bli en större wg, men jag skulle gärna ha en sugmotorkurva utan att styra det med wg så större turbo ska provas, har en BWM polare som har lite olika liggande, bara att smacka dit och ta en repa i bänken :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Slå Christer Johansson (NLR) en signal han kan garanterat förse dig med
bra aggregat för ändamålet


Christer är ägaren till storhayabusamotorn som jag byggde grenrör till
Och han har bra koll på sådant


Skicka Pm om du vill ha Nr till honom



Peter
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
givetvis ger större turbon och störra avgashus senare laddtryck, blir tyngre att driva.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
piece skrev:
2493148
m63turbo.jpg


Kan detta aggregat räcka till :tomten

löjligt, kolla min avatar :)
xakt, det är små gubbar under.
närmare gud än så här kommer man aldrig eller hur:D :D
 

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åhus
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
jojje1963 skrev:
2495515 Tack för alla goda råd. Ser ut som att en T04E-40 skulle va perfekt.
Fast hur räknar man ut vilken turbin/hus man ska ha? Finns förmodligen olika till en T04E?
Och skulle det mot förmodan gå att få ut 280hk ur min motor vid 1 bar så ska jag ha 400hk istället ;) Bara skoja..Man kan säkert få ut 280hk ur en Bonneville vid ett bar, men inte genom att bara välja rätt turbo. Om nån vill överbevisa mej så blir jag bara glad. Finns det ens nån 4cyl 1100cc som ger 280hk vid ett bar och 8000rpm? Bara en undran

Nästa:pannkyss :arsele
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
tror en garret t3/04 steg 3 vore nått för dej, väljer du med 360lager så pallar den ungefär 2bar i "daily drive" med tanke på att du kör stripp så går det nog att ladda en helö del mer...
finns bra agg för fhyffsade pengar om man väljer ett sånt.

SPM säljer dessa agg, det du får göra är å skaffa ett avgashus från en äldre 240turbo (de är dem med störst int WG å stört utfläns, 2.75") å porta upp ventilen max, går å få upp till 30mm så det ska nog räcka till.

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=116
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
knotan skrev:
2534489 tror en garret t3/04 steg 3 vore nått för dej, väljer du med 360lager så pallar den ungefär 2bar i "daily drive" med tanke på att du kör stripp så går det nog att ladda en helö del mer...
finns bra agg för fhyffsade pengar om man väljer ett sånt.

SPM säljer dessa agg, det du får göra är å skaffa ett avgashus från en äldre 240turbo (de är dem med störst int WG å stört utfläns, 2.75") å porta upp ventilen max, går å få upp till 30mm så det ska nog räcka till.

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=116

Är det inte knotan från TPC...???!!!

Välkommen, dina turbo-kunskaper kommer att vara till stor nytta här..:tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
knotan skrev:
2534489 tror en garret t3/04 steg 3 vore nått för dej, väljer du med 360lager så pallar den ungefär 2bar i "daily drive" med tanke på att du kör stripp så går det nog att ladda en helö del mer...
finns bra agg för fhyffsade pengar om man väljer ett sånt.

SPM säljer dessa agg, det du får göra är å skaffa ett avgashus från en äldre 240turbo (de är dem med störst int WG å stört utfläns, 2.75") å porta upp ventilen max, går å få upp till 30mm så det ska nog räcka till.

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=116

Tackar, ska ringa dom.
Steg 3? Det här med olika benämningar på turbos är förvillande:va Om jag kollar på flödes mappar så är T04E med 40 trim vad jag behöver, större trim och jag hamnar till vänster om surge limiten. Men hur ser man om en turbo är 40 trim? Och vad betyder det, är det vinkel på bladen eller storlek på turbinen eller halsringen eller...?
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
jojje1963 skrev:
2534637 Tackar, ska ringa dom.
Steg 3? Det här med olika benämningar på turbos är förvillande:va Om jag kollar på flödes mappar så är T04E med 40 trim vad jag behöver, större trim och jag hamnar till vänster om surge limiten. Men hur ser man om en turbo är 40 trim? Och vad betyder det, är det vinkel på bladen eller storlek på turbinen eller halsringen eller...?



T04 E suck riktigt gammalt finns garanterat roligare snurror att tillgå

Ring Christer som jag skrev tidigare han har allt du behöver

0708 574 731 ( christer Johansson) Gbg
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
andersson turbo skrev:
2534728 T04 E suck riktigt gammalt finns garanterat roligare snurror att tillgå

Ring Christer som jag skrev tidigare han har allt du behöver

0708 574 731 ( christer Johansson) Gbg

Gammalt junk vill man ju inte ha. Ska ringa Christer nästa vecka. Först vill jag ha lite koll på vad jag är efter så man inte sitter som en idiot i telefon när han frågar nått:rolleyes:
Hittade iaf att trim är ett förhållande mellan innerdiameter och ytterdiameter på turbinen (bredden). Formeln lär va T=(Di/Dt)*(Di/Dt) men hur dom får det till 40 övergår mitt förstånd:va

En annan fråga: Om man ligger till vänster om surge limit, kan man inte då bara läcka ut lite luft ur plenumet så man hamnar på rätt sida igen? Om man har avgaser nog att hålla trycket uppe förståss
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
tar man inte exducer å dividerar med inducer så får man fram trimmet på nå vänster?? minns inte riktigt, min erfarenhet är att man får veta rätt så mycket bara av att veta ind. måttet, sen ju större exducer desto högre upp i ladd har man maxeffekten, stämmer såklart inte alltid men ganska bra

garret t3 orginal "steg1" sitter i många bilar orginal under 80 talet, typ saab å volvo har nästan alltid dem.
sen finns en "steg2" som är samma snurra fast en kompresssor med lite mer trim, å något större avgashus(vanligen ar63 å trim60 kompressor)
sen nästa steg fanns vad jag vet inte på nån bil orginal (en snarlik finns visserligen på cossien men den är lite mindre) steg3 innebär ett större avgashus, å framförallt en effektivare och större avgasturbin, vanligen ligger turbinhjul på 48/58mm medans steg 3 har 56/65,5.
sen sitter en kompressor från t4agg, vanligen runt 50/76mm, därmed blir det ett sk hybridagg.(komressorhjul är större än turbinhjul)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top