Behöver större turbo, vad ska jag ha?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Kör nu med en TD04-16T (vinklat hus, 7a?) på min 1120cc twin. Kompressorsidan är kanske inte för liten men turbinen är nog. Problemet är att trycket skenar i väg, har 1.5bar redan i burnrouten med wastegaten så lös som den kan bli, och det är med spjällen 20% öppna, i bänken så sticker den upp till 2bar direkt redan på 4000 varv. Jag laddar gärna 2bar men det ska ju ge nått också.. Och större wastegate känns som helt fel väg att gå.
Anledingen är väl att mina avgas pulser är mycket större än på en 4 cyl med samma effekt? Har inte mätt mottrycket men utgår ifrån att det är mycket högre än önskvärt.
Så vilken turbo ska jag prova?
1120cc, 9000rpm, 280+ hk, ska helst klara 2+ bar. Finns det, eller får det bli en specialare?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
den snurran som du kör nu kommer fårn en volvo och har inga jätte stora turbinhus. De är ju inte framtagna för racebilar/hojjar utan för volvo personbil med tidigrespons och inte enbart toppeffekt. Vill du åka fina snurror som samtidigt har interna wastegates så har garret GT serien grymma snurror. Kika på gt2871R eller gt3071R båda går att få med T3 hus dvs samma fläns som du har på ditt turbin hus nu. gt2871R är specad för 350-400 hkr och gt3071R är specad för 400-470 hkr. Finns att välja olika A/r värden på avgashusen till dessa. Till en mc bör la 0.63 i ar räcka. Turbon är specade att ladda över 2 bar vilket inte volvos aggregat är som snarare är gjorda för max 1.5 i ladd. Dessutom har du grym respons i gt seriens agregat. finns att få tag på nya runt 12000 och begagnade runt 8000. Har eventuellt ett gt3071R till salu dock med extern wg om du är intresserad. de har gått 1 mappning och visade sig vara för litet.

vill du hålla dig till volvos agregat så prova 19T eller kkk24. dcok gillar inte k24 ans lagerdel höga ladd men lämnar bra effekt runt 1.4 i ladd.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tackar,
Extern wg är inget problem. Har du nån flödesmappar? Funkar din turbo vid så lite som 280hk och 2 bar? Det är ingen panik eftersom säsongen är slut så jag tänker ta reda på vilken turbo som funkar bäst innan jag handlar. Det är ju bra om den har T3 fläns men absolut inget krav, jag bygger om efter behov.

Att jag använder en 16T nu är för att jag inte förstod bättre, den funkar ju bra på 270hk 4 cylindriga motorer, och jag trodde inte jag skulle få ut mer än 200hk vid 2bar eftersom jag bara fick 160hk ur motorn när den var på 900cc. Fast nu har jag förstått att turbon på den hojen också var för liten (VNT25). Man lär så länge man lever ;)
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
de är svårt att välja turbo, i regel en ren chansning i hopp om att de skall funka.

för stor turbo blir mö toppeffekt men tråkigt att köra tycker jag då bil/hojen blir väldigt trött på låga varv. och de finns ju inget goare än grym respons och riktigt aggresiv motorkaraktär? vem vill sitta å vänta på effekt.


nu kan jag inget om hur en turbo funkar på en twin så ta mina inlägg med en nypa salt.

men en bra jämförelse i detta fallet är la just den bilen vi har och åker bana me. åkte förra året en 16T snurra sådan du har med ren budget maskin. laddade 1.5 och bromsade 340 hkr. hade fullt ladd innan 3000 varv och karaktären var minst saggt aggresiv och upplevdes väldigt pigg trotts inte allt för mycket effekt.

Bytte i år till en gt3071R med extern wg. Dock fick vi för liet avgashus till vår bil vilket bottnade redan vid 1.7 bar nånstanns. Blev för höga mottryck och snabbt mycket värme. men responsen i dessa aggregat är sjuk. Kommer strax innan 4000 varv dvs inte mycket senare än 16T:n men lämnar mycket mer effekt. Så jag skulle nog provat en gt2871R med intern wg. då behöver du nog inte bygga om någonting. den skall vara specad till omkring 350 + hkr. och skall enligt uppgivt komma väldigt tidigt. De agregaten är dessutom helkullagrade och tål mycket laddtryck.


förstod inte din fråga riktigt men skall du ladda 2 bar och ha 200 hkr?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nja, jag ska ladda 2bar och ha runt 280hk. Utan turbo ger denna motor bara 100hk.
Tryck vid låga varv är inget jag är ute efter, startar på 7500 och växlar vid 8800, det är en ren dragbike med stödhjul.
bild http://stabbarps-auto.com/images/1(kopia).JPG
Just att den är 2cyl gör det lite svårare, det avgashus som funkar på en 4cyl räcker inte på min. Och det är inte många som bygger på 2cyl så jag har ingen direkt att fråga
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
jojje1963 skrev:
2488551 Nja, jag ska ladda 2bar och ha runt 280hk. Utan turbo ger denna motor bara 100hk.
Tryck vid låga varv är inget jag är ute efter, startar på 7500 och växlar vid 8800, det är en ren dragbike med stödhjul.
bild http://stabbarps-auto.com/images/1(kopia).JPG
Just att den är 2cyl gör det lite svårare, det avgashus som funkar på en 4cyl räcker inte på min. Och det är inte många som bygger på 2cyl så jag har ingen direkt att fråga


okej... menar du att du startar på 7500 rpm å växlar 1300 varv senare på en hoj som har 280 hkr? då måste du vara snabb på växlarna:yoparty

svårt med just de kraven 280 hkr vid 2 bar. måste du som sagt ladda just 2 bar? om du kan nå 280 hkr på mindra laddtryck är la de ingen nackdel. spar bara på grejerna. en gt28rs med 0.82 i a/r borde la funka då. betydligt större än en 16t.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tja, man slirar lite koppling i starten, men annars har du rätt, man växlar hela tiden :)

Om jag inte laddar 2bar så får jag väl inte 280hk om jag har 100hk från början?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
freestyle skrev:
Så jag skulle nog provat en gt2871R med intern wg.
Hur stor är en sådan där GT2871R jämfört med en 16T? T.ex. diametern på kompressorhuset mm. Jag har en 16T på min hoj nu, och det funkar fint så detta är mest en undring i största allmänhet. Eller inte, man vet ju aldrig :hihi
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
jojje1963 skrev:
2489234 Tja, man slirar lite koppling i starten, men annars har du rätt, man växlar hela tiden :)

Om jag inte laddar 2bar så får jag väl inte 280hk om jag har 100hk från början?
hur mycket effekt du får har inget med laddtryck att göra. hade du fått snur på en 1400 hkr Y2K snurra och laddat 2 bar så hade du haft betydligt mer än 280 hkr. varför får annar tilexempelt en 850 turbo bara 300 hkr vid 1 bar med en 19t men närmare 400 hkr vid 1 bar med en t04s?

laddtrycket är ju bara trycket du pumpar in luften me men med en större turbo får du in mer volym dvs mer luft och mer luft behöver mer bränsle vilket ger mer pulver.

lahi skrev:
2490150 Hur stor är en sådan där GT2871R jämfört med en 16T? T.ex. diametern på kompressorhuset mm. Jag har en 16T på min hoj nu, och det funkar fint så detta är mest en undring i största allmänhet. Eller inte, man vet ju aldrig :hihi
kan inte specen i huvet just nu. sök på de på internet och mät din egen snurras.

16T eller alla mitsu snurror på volvo är magiska. pallar hur mö stryk som helst och ger grymt mycket effekt i förhållande till hur små dom är. dessutom med grym respons...så räcker de med upp till 300-340 hkr på en rad fyra så är detta nog bland de mest prisvärda aggregaten man kan åka. iaf på bil.

måste bara säga att jag har ingen som helst koll igentligen av turbo val till hoj. jag delar bara med mig av de erfarenheter jag har från mina trimmade bilar.
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nu är jag inte med... menar du att man skulle kunna få 500hk vid 1 bar ur en 100hk motor med rätt turbo? Mer volym luft i ett slutet rum betyder högre tryck eftersom vi mäter trycket i insuget och inte i turbon (där det skulle kunna va mycket högre). Att man ändå kan få mer hk med en större turbo beror på att den kan ha bättre verkningsgrad så att den värmer luften mindre plus (ännu viktigare) att mottrycket i turbinen är lägre, men det kan ju aldrig bli lägre än 0 bar, negativt lufttryck finns inte. Så man ska nog va rätt nöjd om man får ut 280hk vid 2 bar ur en 100hk motor, att få ut det vid 1 bar är omöjligt. Eller?
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
jojje1963 skrev:
2488515 Så vilken turbo ska jag prova?
1120cc, 9000rpm, 280+ hk, ska helst klara 2+ bar. Finns det, eller får det bli en specialare?

Mitsu TD04HL-19T eller kanske TD05 serien..

KKK MCX550 kanske? (trots den klena axeln..)

Garrets GT30-35 http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/products/turbochargers.html

Vet inte hur det ser ut och hur mycket plats du har rent fysiskt men holsets små agg ger ju fint när man fått fart på dom!!! :D

http://www.holset.co.uk/files/2_1_1_3-Holset HX35.php
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Modda turbinhuset på din nuvarande 16 och montera en extern waste? Pinn-svetsa funkar fint på di däringa avgashusen.
 

playdeath

Hoj lös
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Grästorp
Hoj
Hojen såld! Snyft
Det är inte bara trycket (Bar) som ger effekt..
Det är mängden luft som du får in i cylindern..
Jag skulle inte hänga upp mig på 2bar /280hk utan labba lite mindre tryck och lite större turbin del och lite mindre avgas del.

om 280hp är gränsen vad du vill ha så kolla volym/hk.

Mindre bar ger stabilare och slitstarkare motor..

På bil:B230ft 2.3l
2bar med volvo orginal turbo ca 250-280hästar Väldigt varm insugstemp härdsmällta.
2bar lastbilsturbo 550-600hästar (ketchup effekt)
2bar med raceturbo 650hästar stabila, ingen (ketchup)

Bara litet exempel. Är vad igen sönder trimning har jet i erfarenhet.
Så ta häst antalet med en nypa salt..
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
m63turbo.jpg


Kan detta aggregat räcka till :tomten
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
som folk säger så stirra dig inte blint på trycket. de är verkningsgraden som är viktigast. jag är ingen guru på sånt där utan har mer provat mig fram och dragit slutsattser.

men jämför med den 1.8 liters motorn jag har. den ger 169 hkr i motorn med 0.7 bars tryck och orginal turbo. vid 1 bars laddtryck ger den närmare 200 hkr.

jag bromsade 280 hkr vid 1 bar med en 16T på. de enda jag förbättrade mer än de var större intercooler och ööppnare avgas dvs saker som påverkar verkningsgraden på din turbo. så på samma tryck fick jag mer mos. närmare 80 hkr.

den 16T du laddar 2 bar med nu går på högvarv. ger på tok för varm luft och antagligen ett tok högt mottryck pga litet avgashus.

så häng du på en större snurra så skall du se att du säkerligen uppnår 280 hkr redan vid 1.5 bar. tyvärr så stämmer aldrig teori och praktig i turbo världen så du får prova dig fram. den turbon jag tippsade dig om tror jag fortfarande skulle funka rätt fint. den är dessutom gjord för å plåga ur laddtryck i. de är itne en 16T.
 

Tommy T

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSXR 750 - 2000 & Kawa ZX10R-2006
En fråga mitt i tråden ?! varför bygga på måfo när det finns fina program som efter cyl.volym , kompression , cyl.antal , räknar ut bästa verkningsgrad för överladdning och vilket aggregat som är mest lämpat , samt avgas och insugs temp / diverse intercooler . tycker det verkar som om de flesta labbat sig fram till en lyckad turbomaskin .men hur funkar de och hur länge . ..... mvh
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tack för alla goda råd. Ser ut som att en T04E-40 skulle va perfekt.
Fast hur räknar man ut vilken turbin/hus man ska ha? Finns förmodligen olika till en T04E?
Och skulle det mot förmodan gå att få ut 280hk ur min motor vid 1 bar så ska jag ha 400hk istället ;) Bara skoja..Man kan säkert få ut 280hk ur en Bonneville vid ett bar, men inte genom att bara välja rätt turbo. Om nån vill överbevisa mej så blir jag bara glad. Finns det ens nån 4cyl 1100cc som ger 280hk vid ett bar och 8000rpm? Bara en undran
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
jojje1963 skrev:
2495515 Finns det ens nån 4cyl 1100cc som ger 280hk vid ett bar och 8000rpm? Bara en undran

Oh ja, tex. lahi här på SH har i sin 1052cc GSXR 266hk på hjulet vid 1,1bar iofs vid kanske 9k5 eller 10k

Brinken har nog likanade om inte mer i sina suzuki 4-or :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top