Odla egen chili

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men om man ska göra det lätt för sig, vilket jag har en tendens att göra, så skulle en sådan här duga, med andra ord? http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/inomhusodling/genie-vaxtlampa-svart-p1

Vilket leder mig till denna, http://www.jula.se/stralkastare-led-ip65-1440lm-427570.

Vad är det så specifika med "växtbelysning", som gör att man inte kan använda en vanlig från Jula, typ den i länken ovanför?

Det har att göra med två saker. Eller tre, beroende på hur man räknar.
Den första är våglängderna från ljuskällan enligt tidigare inlägg. Alla ljuskällor ligger inte inom rätt spektra helt enkelt.
Det andra är att värme(vilket somliga ljuskällor producerar mer än ljus) gör plantorna långa och gängliga. Detta i kombination med felaktiga våglängder gör plantorna ännu gängligare.

Något ljus är bättre än inget ljus kan man säga. Lägg stålarna på en urladdningslampa. Du behöver absolut ingen 400 wattare för några få chiliplantor. 75W räcker gott.

Edit : om man letar lite hittar man billigare: http://www.willabgarden.se/produkt/armatur-hogtrycksnatrium/1899-904
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det har att göra med två saker. Eller tre, beroende på hur man räknar.
Den första är våglängderna från ljuskällan enligt tidigare inlägg. Alla ljuskällor ligger inte inom rätt spektra helt enkelt.
Det andra är att värme(vilket somliga ljuskällor producerar mer än ljus) gör plantorna långa och gängliga. Detta i kombination med felaktiga våglängder gör plantorna ännu gängligare.

Något ljus är bättre än inget ljus kan man säga. Lägg stålarna på en urladdningslampa. Du behöver absolut ingen 400 wattare för några få chiliplantor. 75W räcker gott.

Edit : om man letar lite hittar man billigare: http://www.willabgarden.se/produkt/armatur-hogtrycksnatrium/1899-904

Kanon, tack så mycket. :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Chili är ju en tacksam växt eftersom de inte kräver så mycket i form av ljus och näring, däremot dricker de mycket och tar snabbt skada även av lättare uttorkning.

Angående ljuset så är nog solljus det bästa för chili, och dessutom gratis. Även om man bor i ett skuggigt läge brukar dagsljuset ändå vara bättre än lampor för hundratusentals kronor. Det kan därför vara en god ide att pröva sätta ut några blomlådor eller krukor. En annan STOR fördel med att ha plantorna utomhus är att de då blir insektspollinerade. Annars måste man handpollinera vilket är pilligt och ofta ger dåligt resultat.

Om du ändå har plantorna inne kan du använda en fläkt för att de inte ska bli gängliga. Belysning behöver inte vara så avancerat. En gammal lysrörsarmatur kan man ofta hitta gratis och ger bra ljus per krona.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ja, det skulle ju vara skönt att slippa pollineringen. Och till slut kom den, anledningen att röja upp på den minimala balkongen. :D Och det låter bra att även skuggsida genererar ljus så det räcker, då kan jag släppa det här med att odla i hojgaraget. :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ironin gick helt förbi med ansaknad smilig ser jag, ber om ursäkt för det.

Men har du ett fönster hemma, oavsett hur mkt sol där är, så är det ett bättre och enklare alternativ än att försöka odla på ett ställe där det naturligt inte växer. Jag har drivit upp plantor relativt framgångsrikt i fönster utan överdrivet med sol. Du kommer garanterat få frukt även med än mindre sol, även om det inte är optimalt.
Ett alternativ är ju faktiskt att odla utomhus, här sätter ju bara fantasin gränser. Ge dig t.ex. ut med spade på stan och plantera i kommunens rabatter och hoppas de får vara kvar och ingen annan hinner före med skörd eller hitta en glänta i skogen där du kan gömma undan dina skötebarn.

Kan även fråga fastighetsägaren där du bor om du kan få odla i en pallkrage om det finns mark i anslutning som passar för detta? Har du tur tycker dom det är en lysande idé och bygger flera för dig och dina grannar. Här kan du odla mkt av det man gör av med under säsong.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Idag har jag varit och shoppat ännu ner krukor, jord och fröer. Köpte även en habanero på citygross som jag planterade ett par frön från. Märker dock nu att jag inte var tillräckligt försiktig med pincetten då det svider i hela ansiktet. När jag skar upp den fick jag en hostattack och andningssvårigheter så resterna blir att ta med till killen så han får skapa en delikat chiligryta. :banana
Nu är det sått gurkor, paprika, sallad och chili. Nu är det bara att vänta och hönsmamma lite härhemma tills de behagar sticka upp sina små huvuden ur krukorna. :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Idag var så slutligen förra sommarens skörd slut.
Var tvungen att KÖPA chili!
Känns primitivt.
Hittade ändå en gul sort som jag ska ta frön från och förhoppningsvis kontrasterar bra till mina röda.

Och så har några röda paprikaplantor börjat krypa upp ur jorden.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ironin gick helt förbi med ansaknad smilig ser jag, ber om ursäkt för det.

Men har du ett fönster hemma, oavsett hur mkt sol där är, så är det ett bättre och enklare alternativ än att försöka odla på ett ställe där det naturligt inte växer. Jag har drivit upp plantor relativt framgångsrikt i fönster utan överdrivet med sol. Du kommer garanterat få frukt även med än mindre sol, även om det inte är optimalt.
Ett alternativ är ju faktiskt att odla utomhus, här sätter ju bara fantasin gränser. Ge dig t.ex. ut med spade på stan och plantera i kommunens rabatter och hoppas de får vara kvar och ingen annan hinner före med skörd eller hitta en glänta i skogen där du kan gömma undan dina skötebarn.

Kan även fråga fastighetsägaren där du bor om du kan få odla i en pallkrage om det finns mark i anslutning som passar för detta? Har du tur tycker dom det är en lysande idé och bygger flera för dig och dina grannar. Här kan du odla mkt av det man gör av med under säsong.

Äh, jag hade en dålig dag. Ursäkta avsnäsningen. :)

Ja, jag har förstått att chili inte är så krävande. Det blir hemmaodling. :)

Angående odling i grannskapet, det är nog helt otänkbart, bor i lite tvivelaktigt område. Eventuell odling skulle förstöras eller stjälas, så jag håller mig i fönstrena och balkongen. :) I värsta fall så har jag genom jobbet tillgång till en gigantisk inglasad "vinterträdgård". Det finns lite plats högst upp där man går ut för att serva luckorna. :) Där är det både varmt och soligt.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Idag var så slutligen förra sommarens skörd slut.
Var tvungen att KÖPA chili!
Känns primitivt.
Hittade ändå en gul sort som jag ska ta frön från och förhoppningsvis kontrasterar bra till mina röda.

Och så har några röda paprikaplantor börjat krypa upp ur jorden.

Torkar du chilin du skördar på sommaren så att du har hela vintern då?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Äh, jag hade en dålig dag. Ursäkta avsnäsningen. :)

Ja, jag har förstått att chili inte är så krävande. Det blir hemmaodling. :)

Angående odling i grannskapet, det är nog helt otänkbart, bor i lite tvivelaktigt område. Eventuell odling skulle förstöras eller stjälas, så jag håller mig i fönstrena och balkongen. :) I värsta fall så har jag genom jobbet tillgång till en gigantisk inglasad "vinterträdgård". Det finns lite plats högst upp där man går ut för att serva luckorna. :) Där är det både varmt och soligt.
Guerillaodling på jobbet låter produktivt!

Glöm inte vattnet däremot. Chli dricker som sagt mycket även normalt. Står de varmt och soligt dricker de ännu mer.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Torkar du chilin du skördar på sommaren så att du har hela vintern då?

Torka går bra, men så mkt över brukar det aldrig bli när jag odlar hemma så det känts motiverat.
Frysa går också bra eller varför inte göra inlagd chilli i vanlig 1-2-3 lag?
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hur lång tid tar det för dem att bli röda?

Olika :)
Tips är att inte plocka dom direkt när frukten är helröd (eller vilken färg den nu antar). Då blir dom inte så starka eller goda. Låt dom hänga kvar ett tag och mogna till sig så får dom godare smak och hetta. Nästan så dom ska gå åt övermogna, då är dom som bäst.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Olika :)
Tips är att inte plocka dom direkt när frukten är helröd (eller vilken färg den nu antar). Då blir dom inte så starka eller goda. Låt dom hänga kvar ett tag och mogna till sig så får dom godare smak och hetta. Nästan så dom ska gå åt övermogna, då är dom som bäst.

Tack för tipset. De flesta jag har är röda tror jag. Förutom Peter Pepper som ska vara orangea och se ut som penisar. Fråga inte, det är min mamma som gett dem till mig. :p
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tack för tipset. De flesta jag har är röda tror jag. Förutom Peter Pepper som ska vara orangea och se ut som penisar. Fråga inte, det är min mamma som gett dem till mig. :p

Många går ju bra att äta gröna också, dock inte alla som lämpar sig för det.
Jalapeño är ju ett lysande exempel på detta, dom säljs oftast som gröna. Men blir även dessa röda om man låter dom mogna.

Kuk-chilli alltså? Intressant :tungan
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Dra på trissor, en av 6 Bhut Jolokia har tittat fram efter bara 1 vecka. :) uploadfromtaptalk1402151835231.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top