Sportfilter

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Tja!

Vet nån om det skulle funka att stoppa sportluftfilter typ inne i luftburken eller bara så att det iaf är skyddat från sand osv på en DT125R? :confused:

Vill ha det grymt sköna ljudet som finns när man kör utan luftfilter men ändå kunna köra i sand osv :)
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Linkan_Dt125r skrev:
2450119 Tja!

Vet nån om det skulle funka att stoppa sportluftfilter typ inne i luftburken eller bara så att det iaf är skyddat från sand osv på en DT125R? :confused:

Vill ha det grymt sköna ljudet som finns när man kör utan luftfilter men ändå kunna köra i sand osv :)
låter inte som någon bra kombination med tanke på att sand dammar och jag vet hur mkt dam det var i mitt luftfilter på crossen:näsblod
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Köp ett koniskt luftfilter och spruta på filterolja istället.
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Köp ett Uni filter.. det har jag funkar perfekt.. och skyddar jävligt bra mot smutts o dam etc. fukt också. finns o köpa på Soders.se
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Kronen skrev:
2450739 Köp ett Uni filter.. det har jag funkar perfekt.. och skyddar jävligt bra mot smutts o dam etc. fukt också. finns o köpa på Soders.se

Okej.. blir de samma ljud som när man kör utan vanligt luftfilter när man har ett sånt ?
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Trådskaparen undrade om det var ok att stoppa ett "öppet" luftfilter i luftburken, och svaret är nej!

Lufburken i orginalutförande är inte särskilt öppen. När jag borrade några extra rejäla hål i min luftburk så gick genast hojen betydligt snabbare och starkare. Troligtvis sitter det ett munstycke större än orginal på min, men detta visar ändå tydligt att luftburken i orginalutförande inte tillåter maximal luftgenomströmmning!
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
lazlo09 skrev:
2451137 Trådskaparen undrade om det var ok att stoppa ett "öppet" luftfilter i luftburken, och svaret är nej!

Lufburken i orginalutförande är inte särskilt öppen. När jag borrade några extra rejäla hål i min luftburk så gick genast hojen betydligt snabbare och starkare. Troligtvis sitter det ett munstycke större än orginal på min, men detta visar ändå tydligt att luftburken i orginalutförande inte tillåter maximal luftgenomströmmning!

Okej.. men de var bra att dom gav andra svar också :) jag tar alla svar jag kan få, jag blev sugen på det där uni filtret, det verkar ju väldigt bra.. vill bara veta om man får samma ljud som utan filter alls?
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Linkan_Dt125r skrev:
2451143 Okej.. men de var bra att dom gav andra svar också :) jag tar alla svar jag kan få, jag blev sugen på det där uni filtret, det verkar ju väldigt bra.. vill bara veta om man får samma ljud som utan filter alls?
ta bort "vatten skyddet" på original burken.. det gjorde jag.. lät mycket högre.. å man slipper osäkertheten men "öppna" filter..
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
jo. men det går ändå inte att jämföra skillnad mot ett typ UNI filter (öppet filter). Du får ett mkt grövre och dovare ljud. har själv provat på min hoj o ta bort vatten skyddet.
 
Last edited:

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Kronen skrev:
2452235 jo. men det går ändå inte att jämföra skillnad mot ett typ UNI filter (öppet filter). Du får ett mkt grövre och dovare ljud. har själv provat på min hoj o ta bort vatten skyddet.


Okej.... jag gillar de där dova ljudet så jag ska nog satsa på ett sådant
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Lånar din tråd lite:arsele.

Nån som vet om vanliga "moppefilter" funkar lr släpper dom igenom för mycke skit? Tänkte köpa nån form av slang och dra upp så filtret hamnar under tanken på min NSR.
Bra idé?
Andra förslag?
Tips osv?

Bild på filtret. fel storlek dock.
2-805.jpg


Bild på en slang jag funderade på. vet inte om den funkar.
productimage.asp


Vet inte varför den ena bild länk och den andra va man nu säger men men.
//Linus
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
t4pp3r skrev:
2452466 Lånar din tråd lite:arsele.

Nån som vet om vanliga "moppefilter" funkar lr släpper dom igenom för mycke skit? Tänkte köpa nån form av slang och dra upp så filtret hamnar under tanken på min NSR.
Bra idé?
Andra förslag?
Tips osv?

Bild på filtret. fel storlek dock.
2-805.jpg


Bild på en slang jag funderade på. vet inte om den funkar.
productimage.asp


Vet inte varför den ena bild länk och den andra va man nu säger men men.
//Linus


jag hade sånt där på min gamla dt50mx.. en gång när vi var och körde i lera o vatten och sånt då stocka det igen.. då var det bara att ta bort det och vända om igen och köra lugnt.. men det beror ju på vart man vill köra såklart.. :) men du ska ju köra med en nsr så det ska nog gå ganska bra med det där filtret, borde väl funka att använda till en 125:a också eller?
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
t4pp3r skrev:
2452466 Lånar din tråd lite:arsele.

Nån som vet om vanliga "moppefilter" funkar lr släpper dom igenom för mycke skit? Tänkte köpa nån form av slang och dra upp så filtret hamnar under tanken på min NSR.
Bra idé?
Andra förslag?
Tips osv?

Bild på filtret. fel storlek dock.
2-805.jpg


Bild på en slang jag funderade på. vet inte om den funkar.
productimage.asp


Vet inte varför den ena bild länk och den andra va man nu säger men men.
//Linus

Ett sån filter hade jag på min :yoparty

det var väll ok..

Eller likannade iaf.. :tungan Inte från biltema ;)
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Pr0bz skrev:
2456069 Addemoto.


Jag hittade inga Uni filter där alls.. fanns bara nått konstigt och High flow filter :va

Det fanns ju däremot på den sidan som den andra killen länkade åt mig www.soders.se
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Linkan_Dt125r skrev:
2456613 Jag hittade inga Uni filter där alls.. fanns bara nått konstigt och High flow filter :va

Det fanns ju däremot på den sidan som den andra killen länkade åt mig www.soders.se

Unifilter, menar du inte unverial koniskt luftfilter? De har iaf koniska och ett annat luftfilter på addemoto.
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Pr0bz skrev:
2456630 Unifilter, menar du inte unverial koniskt luftfilter? De har iaf koniska och ett annat luftfilter på addemoto.

Joo det har dom men gå in på www.soders.se så ser du hur ett Uni filter ser ut
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
_Nille_ skrev:
2453136 Ett sån filter hade jag på min :yoparty

det var väll ok..

Eller likannade iaf.. :tungan Inte från biltema ;)

de e inte filtret som e från biltema. de e en slang jag ska göra min flexitube av.
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
förresten. är du rädd att det ska komma skit på uni filtret så kan du köpa eller göra en fölängning av tex: Gummi rör in i luftburken. på så vis skyddas det ännu bättre. (tror inte detta kommer göra någon värkan på ljudet.)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top