pump till Vatten/Metanol

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Ska skaffa mig vatten/metanolinsrutning var det tänkt men var hittar man billigast en lämplig högtryckspump till detta? Nån som har några tips?

Behöver klara trycka minst 10bar
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Får man fråga varför så mkycket som 10 bar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så liten mängd och så stort tryck? Tänkte du ha 9 Bars laddtryck?
Vrakis kanske vet?

Enklast är nog att designa en liten behållare som trycksätts från kompressorhuset och där utloppet från behållaren går till insugen där det är ett lägre tryck pga av tryckfall i rör och intercooler. En tryckgivare ger signal till en solenoid som öpnar vid ett förinställt laddtryck (så funkar min luftväxel på hojen t.ex, har aldrig sett den varianten tidigare, funkar iaf).

Bränslepumpen från en Fårrd ECO-bil kanske funkar.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
högt tryck ger fin dimma, bättre kylning

dom kit som finns brukar pumparna ligga på mellan 150 till 250psi

har funderat på bränslepumpar, dom kan man nog komma upp i närmare 10bar iaf men tål dom vatten/metanol :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Aha... FZR, taskiga kolvar, dvs brända kolvar. Well... 10 Bar och en liten pump som passar bra på en hoj och som inte drar 15 amp... delikat uppgift att finna en pump för det. Varför inte bara konvertera till E85?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
nänänää, inga brända kolvar här inte :) håller fiint :tummenupp men ska ändå konvertera till e85 så jag kan slänga ic,n när jag får ork.

Denna gång var pumpen tänkt till bilen men man brukar få dom bra svaren här på Sh

förlåt om jag hädat :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
PD skrev:
2436902 högt tryck ger fin dimma, bättre kylning

dom kit som finns brukar pumparna ligga på mellan 150 till 250psi

har funderat på bränslepumpar, dom kan man nog komma upp i närmare 10bar iaf men tål dom vatten/metanol :va

Lägg 2 bosch bränlsepumpar i serie så har du >10bar, men korrosionsrisken lär du inte slippa ifrån.

Om du inte ska använda den på ett tag fårdu väl suga igenom diesel för att tvätta bort vatten/mettisen då får du lite rostskydd på köpet.

andersbrink skrev:
2436870 Så liten mängd och så stort tryck? Tänkte du ha 9 Bars laddtryck?
Vrakis kanske vet?

Enklast är nog att designa en liten behållare som trycksätts från kompressorhuset och där utloppet från behållaren går till insugen där det är ett lägre tryck pga av tryckfall i rör och intercooler. En tryckgivare ger signal till en solenoid som öpnar vid ett förinställt laddtryck (så funkar min luftväxel på hojen t.ex, har aldrig sett den varianten tidigare, funkar iaf).

Bränslepumpen från en Fårrd ECO-bil kanske funkar.

Va.... växlar du vid förinställt laddtryck:D :D
Tror inte att någon överhuvudtaget sett den varianten....
 
Last edited:

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
PD skrev:
2436049 Ska skaffa mig vatten/metanolinsrutning var det tänkt men var hittar man billigast en lämplig högtryckspump till detta? Nån som har några tips?

Behöver klara trycka minst 10bar


Skickade efter mitt av GIK.
Det var en vanlig VDO pump,(a´la OKQ8) ställbar spridarmunstycke 90 graders, samt en pressostatkontakt. Jag testade med Etanol och dest.vatten. Testade med 150 ml/min. direkt på filtret.Det funkade bra tills jag lyckades kapa av ställskruven i all hast.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Färnbo skrev:
Va.... växlar du vid förinställt laddtryck:D :D
Tror inte att någon överhuvudtaget sett den varianten....

Inte direkt. När trycket i luftcylindern som sliter i växelspaken uppnår dryga 4 Bar (flaskan/systemet håller 6 Bar) är det en tryckvakt (ställbar) som säger åt tändning att slå av ett tag. På så sätt slipper jag strul och problem med mekaniska prylar runt växelspaken. De problem jag hade i Linde och Vansbro beror på att luftventilen jag hittade i ett hörn har för taskig avluftning, dvs det är bara att byta ventil till en lite större.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
andersbrink skrev:
2438716 Inte direkt. När trycket i luftcylindern som sliter i växelspaken uppnår dryga 4 Bar (flaskan/systemet håller 6 Bar) är det en tryckvakt (ställbar) som säger åt tändning att slå av ett tag. På så sätt slipper jag strul och problem med mekaniska prylar runt växelspaken. De problem jag hade i Linde och Vansbro beror på att luftventilen jag hittade i ett hörn har för taskig avluftning, dvs det är bara att byta ventil till en lite större.

Jo, jag förstod det ville bara jävlas lite.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top