Fireblade delar i Super Blackbird turbobygge

xtr

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Alingsås
Hoj
VFR 750F
Hej!

Håller som bäst på med att bygga en Super Seven med mc motor, tar mig därför friheten att fråga på detta forumet då motorn iallafall kommer ifrån en hoj och skall överladdas!

Jag har i nuläget en komplett frireblade motor från-92 som var tänkt att montera i bilen först. Nu är det så att jag kom över en 1100xx motor från -03 som var skuren på 2:ans vevlager. Veven och staken är fixad av axvall. Jag saknar boxar, generator, startmotor, tändspolar, elhärva samt en del givare. Förutom motorn så fick jag med grenrör, luftburk samt komplett spjällhus sånär på tps givaren.

Jag har suttit och jämfört sprängskisser från 900rr och 1100xx och motorerna verkar vara ganska lika. Startmotorn och generatorn verkar vara identiska t.ex. Då jag kommer att montera turbo på motorn och då behöver annat styrsystem alt modifiera orginalets, så går mina tankar på att montera dit förgasare istället då detta blir både billigare och enklare. Skulle det fungera att använda 900rr förgasarna på Blackbirdmotorn då dessa är 38mm istället för 42??? Självklart med annan bestyckning. Tänkte vidare på CDI box, tändspolar, kablage från rr motorn skulle det kunna fungera på Blackbirdmotorn?? Tändningen borde ju vara relativt lika mellan motorerna, trigger hjulen och pick-up för tändning ser lika ut.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig lite mer info, eller blir det till att skaffa "rätt delar"

MVH

Mattias K, Alingsås
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Kör med programmerbart Megasquirt sprut,billigt och fullt fungerande.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top