Rådgivning tack!

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
I vinter kommer det bli turbobygge. Utgångsobjekt kommer inhandlas inom ett par mån, när priserna är låga. Allt är budgeterat och jag har gjort mig av med frugan, så borde vara genomförbart:hihi
Målet är ca. 200-220 driftsäkra hästar. Reg. bes kommer även ske, så den får ej vara nyare än -99. Suzuki faller bort pga för lite kubik, samt att jag inte vill köra med insprut. Kvar är CBR 900 Fireblade samt R1an. Utseende är inte prio ett, kommer åtgärdas senare, nu är det chassi och motor det gäller i främsta hand.

Lite grovt det jag funderat på, har säkert glömt massor.

R1:
+ 5 ventiler
+ Modern i sammanhanget.
+ Chassi i komb med USD-gaffel.
+ 1000cc

- Växellåda?
- 98/99 är första årsmod, barnsjukdomar?


CBR 900:
+ Beprövad
+ Gillar hondas motorkvalité :tummenupp

- Äldre hoj
- Mindre kubik

Skulle vara tacksam om ni kunde ge mig lite åsikter på vilken hoj ni skulle valt, och varför?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok då...
Finns det någon anledning att absolut inte överladda en r1a? Håller den?
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Noc skrev:
Reg. bes kommer även ske, så den får ej vara nyare än -99.

Okej, hur ser dessa planer ut ?
Har du tex. mottagit intyg från Yamaha där Yamaha garanterar att hojen klarar av en högre effekt eller går du andra vägar som tex. ombyggt fordon ?
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Noc skrev:
2363190 Ok då...
Finns det någon anledning att absolut inte överladda en r1a? Håller den?

Nej det finns ingen anledning att inte överladda en R1...dom håller om allt står rätt till och man inte ligger och gör hågfarttester dag ut och dag in i flera minuter. Egentligen finns det ingen anledning att åka utan turbo överhuvudtaget:D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
burner skrev:
2363215 Okej, hur ser dessa planer ut ?
Har du tex. mottagit intyg från Yamaha där Yamaha garanterar att hojen klarar av en högre effekt eller går du andra vägar som tex. ombyggt fordon ?

Skall inte besikta med högre effekt, vill bara få hojjen godkänd i ombyggt skick. Blir samma slags bes som t.ex. Brinken, R1 turbo mfl gjort. Papper skaffar jag efter jag valt och köpt hoj, enklast så.

lahi skrev:
2363314 Kolla här http://www.turbo-bike.net/ för info om turbo på R1.

Jepp, läst allt där! Tänkte bara höra med fler källor huruvida R1 är den lämpligaste hojen för projektet eller inte.

Dainese skrev:
2363337 Nej det finns ingen anledning att inte överladda en R1...dom håller om allt står rätt till och man inte ligger och gör hågfarttester dag ut och dag in i flera minuter. Egentligen finns det ingen anledning att åka utan turbo överhuvudtaget:D


Låter ju bra det där!:tummenupp Långa högfartsrepor är väl inte nyttigast oavsett märke på hojjen.:mattias
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Noc skrev:
Skall inte besikta med högre effekt, vill bara få hojjen godkänd i ombyggt skick. Blir samma slags bes som t.ex. Brinken, R1 turbo mfl gjort. Papper skaffar jag efter jag valt och köpt hoj, enklast så.

Vilka 'papper' syftar du på i så fall om du ändå kommer besiktiga hojen med orginal effekt ?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
burner skrev:
2364333 Vilka 'papper' syftar du på i så fall om du ändå kommer besiktiga hojen med orginal effekt ?

Verkar vara lite upp till varje besiktningsman vad dom vill ha för papper vad jag förstått, men intyg från Yamaha på att hojen tål effekten och ett effekintyg från någon som har en godkänd bänk låter rimligt.

Får kontakta min besikningsgubbe(har lite kontakter där) och höra vad han säger exakt. Det huvudsakliga är att DET GÅR och då ska jag fan lyckas:D



tohlzen skrev:
2364318
Noc skrev:
Suzuki faller bort pga för lite kubik

hmm .. 1299cc e det för lite ? hehe , insprut iof :tuttar

Iofs så kom den väl 99? Men vill inte ha en blysläde:tungan Gsx1000 hade varit optimalt, även om den har sprut(eg är det ju bra men inte för mig...), men den är för ny tyvärr.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Noc skrev:
2365003 Verkar vara lite upp till varje besiktningsman vad dom vill ha för papper vad jag förstått, men intyg från Yamaha på att hojen tål effekten och ett effekintyg från någon som har en godkänd bänk låter rimligt.
Jag vet inte hur Yamaha är, men när jag reggade min hoj med turbo så kunde jag inte få några intyg från Suzuki på att hojen tål någon effekthöjning. Jag fick absolut inte gå över originaleffekt :rolleyes: Töntigt... jaja! Så jag fick fuska lite extra i bänken istället. Jag var tvungen att ha bänkningspapper och bänkningsintyg (utfärdade av godkänd firma, men de flesta är nog det) med effekt i kW och hk, vrid i Nm och utförda modifieringar listade. Inte sååå noga med det, han skrev "motor med turbo, laddtrycksbegränsad till 0,1 bar" :rofl Men några 0,1 laddar jag inte, snarare 1,4.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
en zx9 från 98, den borde väl vara i samma klass som cbr och R1
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
PD skrev:
2365870 en zx9 från 98, den borde väl vara i samma klass som cbr och R1

Jo, det är ju samma kategori, men gillar inte kawa, det jag skruvat har inte imponerat på mig, men jag kanske är ute och cyklar? Sen så verkar det inte vara spec många som överladdar kawor utom zx12 då?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
R1 -99a inhandlad till projektet!:banana Nu blir det först lite bus innan drivisen kommer. Då ska den ner i molekyler.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur är de med helfordonsgodkännande o tyjbo då? :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ozeo skrev:
2436088 hur är de med helfordonsgodkännande o tyjbo då? :va


Hur många turbohojar finns det från fabriken i dagsläget? Väldigt få och därefter kommer tyvärr allt pappersarbete i de flesta fall helt meningslöst!
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
:va
Noc skrev:
2434603 R1 -99a inhandlad till projektet!:banana Nu blir det först lite bus innan drivisen kommer. Då ska den ner i molekyler.

blev det den svarta på blocket
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jepp. Fanns en hel del småblessyrer, men verkade fräsch i motor, låda och chassi och det var ju det väsentliga.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Förresten, hittat en TD04HL-16T som har åttans avgashus. Blir det för stort?
Vill ha kring 220-230 häst, förhoppningsvis på etanol.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top