Superduke-tråden

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Om ni inte vet vad ni skall göra den 27-28/6 kom då ner till Linköpings Motorstadion och se mig, Mattias F (Buddah) och Rickard W (Fordon) tävla i Svenska Mästerskapen i roadracing, Speedster Cup.

Vi ställer upp med 990SMR, 990SD och 1290 Superduke R = ÄNTLIGEN LITE MER HÄRLIGT MULLER PÅ TÄVLINGSBANAN.
Troligtvis kommer vi även stå ihop i depåområdet - KOM OCH HÄLSA PÅ

Har ni mer frågor - bring them on

Här är tiderna:

LÖRDAG och SÖNDAG
KLASS TIDSTRÄNING 1
Junior Cup+125cc/Moto3 09:00-09:25 (25 min)
BoTT 09:30-09:55 (25 min)
Rookie 600 10:00-10:25 (25 min)
Speedster Cup 10:30-10:55 (25 min)
Rookie 1000 11:00-11:25 (25 min)
Superstock 600 11:30-11:55 (25 min)
Superbike 12:00-12:25 (25 min)
LUNCH 12:25-13:25
Tidsträningsresultat gäller endast som kvalificeringsgrund till tävlingsheat samma dag.

TÄVLING

KLASS UTSLÄPP START ANTAL VARV
Junior Cup 13:25 (13:30) 15 (vid regn 12)
BoTT 13:50 (13:55) 18 (vid regn 15)
Rookie 600 14:20 (14:25) 18 (vid regn 15)
Speedster Cup 14:50 (14:55) 15 (vid regn 12)
Rookie 1000 15:15 (15:20) 18 (vid regn 15)
SM Superstock 600 15:55 (16:00) 20 (SM-klass, kortas ej vid regn)
SM 125cc/Moto 3 16:35 (16:40) 20 (SM-klass, kortas ej vid regn)
SM SuperBike 17:15 (17:20) 20 (SM-klass, kortas ej vid regn)
 

zamuraj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -04
God morgon nya kamrater! Köpte mig en Superduke igår jag, fruktansvärt rolig hoj!
Efter köpet satte jag mig i kvällsmörkret och körde hem till tjejen fyra mil bort. Väl där såg jag att kröken glödde (läs: lyste rött). Det känns inte helt rätt va? Jag har sett "glöd" på mina tidigare hojar, men inte så att jag trodde att någon satt dit en lampa medan jag körde, som det var nu...

Blir det till att inte köra förrän det är fixat eller är det lugnt? Regnar ju idag ändå så... Det kanske påverkar att föregående ägare stoppat om dämparen själv?
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
God morgon nya kamrater! Köpte mig en Superduke igår jag, fruktansvärt rolig hoj!
Efter köpet satte jag mig i kvällsmörkret och körde hem till tjejen fyra mil bort. Väl där såg jag att kröken glödde (läs: lyste rött). Det känns inte helt rätt va? Jag har sett "glöd" på mina tidigare hojar, men inte så att jag trodde att någon satt dit en lampa medan jag körde, som det var nu...

Blir det till att inte köra förrän det är fixat eller är det lugnt? Regnar ju idag ändå så... Det kanske påverkar att föregående ägare stoppat om dämparen själv?

Vad har du för dämpare och mappning?
 

zamuraj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -04
Originaldämpare och -mappning. Det som är annorlunda är att föregående ägare kapat upp och stoppat om dem och öppnat öppningen något för bättre ljud, samt tagit bort katalysatorn.
Nu har jag även provat köra i dagsljus men såg ingen glöd eller liknande då, så jag kan ha blivit lite hispig när den var helt nyinköpt?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ok, anledningen till frågan var att om man har orginaldämpare med tex. akramapp så riskerar man att elda upp katten, men om den redan är borta och den dessutom har orginalmapp så borde det inte vara något problem. Lite tokigt att ge sig på o kapa i orginaldämparen kan jag tycka, om den fått för mycket mottryck av ngn anledning efter ingreppet kan det ju påverka värmen i avgasrören och detta får resultat att de glöder lite...men låter lite långsökt. Hade börjat leta reda på ett par slipon och en passande mapp om jag vore du, gör underverk för ljud och gång :tummenupp
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
En liten fråga ang generationskiftet 06-07.
Ktm smällde ju dit Bremo radialok istället för dom tidigare axialoken. Blev det bättre bromsverkan eller känsla iom övergången eller är det samma mellan årgångarna?

Vad för styrdämpare skulle ni rekommendera För att motverka styrvobbel?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
En liten fråga ang generationskiftet 06-07.
Ktm smällde ju dit Bremo radialok istället för dom tidigare axialoken. Blev det bättre bromsverkan eller känsla iom övergången eller är det samma mellan årgångarna?

Vad för styrdämpare skulle ni rekommendera För att motverka styrvobbel?
Inget som vi dödliga märker ngt av.
Styrdämpare är inget jag haft eller behövt.... kanske för att jag kör som en kärring .. ;)
Men ska du ha en så finns det billiga som gör ett bra jobb men inte har så många inställningsmöjligheter.. typ LSL mm
 

grafikost

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 RR 2016
View attachment 420345

Blev ju helt ok med svarta skorstenar när jag fick dit ett par Akra-klibbor, ljudet fick godkänt oxå :tummenupp

Niice ����
Sitter på pendeln mot Din Mc för att hämta min från service, pc5 & mappning nu jag! Sen ska jag ut och väcka Stockholm igen. Satan vart den brölar med dina korta! ����
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Niice ����
Sitter på pendeln mot Din Mc för att hämta min från service, pc5 & mappning nu jag! Sen ska jag ut och väcka Stockholm igen. Satan vart den brölar med dina korta! ����

Återkom gärna med resultatet, jag har klämt ca 114 hk som bäst på bakhjulet :tummenupp
Älskade ljudet med kortisarna men nu är det slut med gatåkat... fick lite abstinens och körde 25 mil på min SR 250 häromdagen... inte helt bekvämt, men väldigt roligt och så drar den bara ca 0,35 :kär
 

grafikost

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 RR 2016
Vart 114 på mitt bakdäck också, men 88kw är väl 114hk, vilket det är orginal. Eller är jag ute och cyklar då?
Haha. Nice! Funderat på någon skön pendlarbobber eller något jag med :)
 

bloom

Guest
sålde min kawasaki z800 och köpte en superduke från 2011...vilken hoj:) det är som att köra motard fast 7 gånger värre:yoparty

grymt nöjd med mitt köp, ville bara säga det:D
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
uploadfromtaptalk1434902077401.jpg

Jäklar vilken skillnad! Trodde inte det skulle bli så märkbart faktiskt! :)
Länge sen man hade cross, hunnit förtränga hur kletigt det är med att olja filter...
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Vart 114 på mitt bakdäck också, men 88kw är väl 114hk, vilket det är orginal. Eller är jag ute och cyklar då?
Haha. Nice! Funderat på någon skön pendlarbobber eller något jag med :)

Nja det är ju 120 orginal i motorn och tappet brukar ju vara mer än ner till 114 på slangen så 114 skulle jag gissa är lite mer än orginal. Jag är nöjd med det i min och tycker det skjuter på ganska bra :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
View attachment 420990

Jäklar vilken skillnad! Trodde inte det skulle bli så märkbart faktiskt! :)
Länge sen man hade cross, hunnit förtränga hur kletigt det är med att olja filter...

Det gjorde märkbar skillnad alltså? Har haft funderingar på att köpa Rottweiler-filter till min SMR, men jag vet inte riktigt om den blir kvar i garaget eller om jag ska sälja den för att göra plats för nya projekt.

Var köpte du filtret? Är det ZEN Overland som gäller eller hittade du bättre pris någon annanstans?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jo tycker det märktes. Jag som är talanglös och inte duger till bakhjulsåka får utan problem upp den på lite gasryck på 2an. Innan fick jag inte till det.
Brorsan som har mer känsla och inte kört den på ett tag tyckte det var en jävla skillnad. Han drog upp den på 3an utan problem. Med gasryck alltså, ingen koppling.
Kan inte beskriva det bättre. :p

Köpte på Zen Overland. Snuskigt pris för en plastbit å ett filter. Men var nog fan värt det.

Finns ju en platta i metall på ebay för typ 600-800kr. Sen ITG filter till för typ 1200kr eller liknande. Vet inte om rätt filter finns att tillgå längre dock, för jag hittade inte rätt modell. Var slut överallt...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jo tycker det märktes. Jag som är talanglös och inte duger till bakhjulsåka får utan problem upp den på lite gasryck på 2an. Innan fick jag inte till det.
Brorsan som har mer känsla och inte kört den på ett tag tyckte det var en jävla skillnad. Han drog upp den på 3an utan problem. Med gasryck alltså, ingen koppling.
Kan inte beskriva det bättre. :p

Köpte på Zen Overland. Snuskigt pris för en plastbit å ett filter. Men var nog fan värt det.

Finns ju en platta i metall på ebay för typ 600-800kr. Sen ITG filter till för typ 1200kr eller liknande. Vet inte om rätt filter finns att tillgå längre dock, för jag hittade inte rätt modell. Var slut överallt...

Jo, det är ju en del pengar för ganska enkla material. Men om jag bestämmer mig för att behålla hojen så får det nog bli ett sånt.
Inte för att kraft saknas nu heller, men som Yngwie Malmsteen sa: "More is more!" :yoparty
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jo, det är ju en del pengar för ganska enkla material. Men om jag bestämmer mig för att behålla hojen så får det nog bli ett sånt.
Inte för att kraft saknas nu heller, men som Yngwie Malmsteen sa: "More is more!" :yoparty
Haha jo sant det.
Man vill ju unleash the fucking fury så att säga!

Blev dock gränsfall på för högt ljud nu trotts proppar. Ligga i jämn fart går bra. Men när man trycker på blir det gränsfall. :)
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Nån som har bra tips på minimal tailtidy? Helst en som inte kostar 1000 kr för en liten bockad plåtbit... :huvet
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top