Sluta kasta sten i glashus.

Måste vi hojåkare bråka med varandra, eller bör vi stå enade mot hojhatarna istället?


  • Antal röstningar
    0

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Klart att man skall vinka! Till alla hojåkare, oavsett hoj! Som sagt, man hälsar på föraren, inte på hojen. :hej
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
JohanL skrev:
2087964
Nä, men det blir trevligare! :)

/Johan

Ja, för det är ju klart en otrevlig stämning här. Vi svartfötter som inte vinkar frenetiskt åt alla andra trafikanter på två hjul drar uppenbarligen skam över alla seriösa knuttar.
 

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
Fireblade
Victor skrev:
2088103 Ja, för det är ju klart en otrevlig stämning här. Vi svartfötter som inte vinkar frenetiskt åt alla andra trafikanter på två hjul drar uppenbarligen skam över alla seriösa knuttar.

Om du inte vill vinka så gör inte det då, finns väl ingen anledning till att få dåligt samvete över det hela ;)
 

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
Var ute o körde idag och mötte ett gäng med Sporthojar o Supermotarder om jag inte såg fel, dom kan ha varit en 5-6 stycken jag hälsar ingen gör en antydan till att hälsa.
 

HILL

onanist
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda X11
sluta hälsa...det är bara gammalt.
Man hälsar ju inte på alla man möter när man går på stan eller??
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Victor skrev:
2088103 Ja, för det är ju klart en otrevlig stämning här. Vi svartfötter som inte vinkar frenetiskt åt alla andra trafikanter på två hjul drar uppenbarligen skam över alla seriösa knuttar.
Det är väl ingen som påstått...

Denna tråden handlar inte om om man ska vinka eller ej, utan hur onödigt & fel det är att påstå att customfolket är sämre på att hälsa än sporthojsfolket.

Visst, vill man inte hälsa så behöver man inte göra det.
Men man ska heller inte snacka skit om andra hojgrupper, bara för man endast ser sin egen sida av saken.

Känns bara så onödigt att spä på fördomar & attitydproblemen gentemot andra hojåkare, bara för dom inte kör samma typ av hoj som just du.
Det är bättre om man ser vad man har gemensamt istället, d.v.s. motorcyklar, och rikta skitsnacket mot dom som bättre förtjänar det.
(T.ex. bilister, vägverket & försäkringsbolag m.m.)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
HILL skrev:
2088129 sluta hälsa...det är bara gammalt.
Man hälsar ju inte på alla man möter när man går på stan eller??


Ska vi inte hälsa på varandra för att det är gammalt ? :va
Det är inte samma sak att hälsa på en hojåkare som på vem som helst på stan. Hojåkaren har åtminstone samma intresse, nämligen att köra hoj. Det finns väl åtminstone generellt sett en starkare känsla av gemenskap mellan hojåkare än hos övriga trafikanter. Att gå fram och snacka lite skit med någon annan hojåkare när man har parkerat någonstans känns till exempel inte särskilt konstigt, men gör man så när man har parkerat bilen och går fram till en annan bilist blir man idiotförklarad. :D

Jag hälsar nästan alltid, kvittar om det är en sporthoj eller customhoj, och jag tror det har hänt fler gånger att sporthojsföraren inte har hälsat tillbaka...
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
War-psycho skrev:
2088130 Det är väl ingen som påstått...

Denna tråden handlar inte om om man ska vinka eller ej, utan hur onödigt & fel det är att påstå att customfolket är sämre på att hälsa än sporthojsfolket.

Visst, vill man inte hälsa så behöver man inte göra det.
Men man ska heller inte snacka skit om andra hojgrupper, bara för man endast ser sin egen sida av saken.

Känns bara så onödigt att spä på fördomar & attitydproblemen gentemot andra hojåkare, bara för dom inte kör samma typ av hoj som just du.
Det är bättre om man ser vad man har gemensamt istället, d.v.s. motorcyklar, och rikta skitsnacket mot dom som bättre förtjänar det.
(T.ex. bilister, vägverket & försäkringsbolag m.m.)


Att hojåkare vinkar har nog sina rötter från förr, när det inte fanns så många hojar på våra vägar, och hojåkare var mer som en avart jämfört med andra trafikanter. Det var nog mer "familjekänsla"
Nu har var och varannan Svensson en hoj i garaget.
Det hindrar ju inte från att fortsätta hälsa, och självklart besvarar man en hälsning.
Sen finns det ju alltid människor som vägrar lyfta näven av nån anledning.
Var o en gör ju det som man mår bäst av.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
mikael n skrev:
2088209 Att hojåkare vinkar har nog sina rötter från förr, när det inte fanns så många hojar på våra vägar, och hojåkare var mer som en avart jämfört med andra trafikanter. Det var nog mer "familjekänsla"
Nu har var och varannan Svensson en hoj i garaget.
Det hindrar ju inte från att fortsätta hälsa, och självklart besvarar man en hälsning.
Sen finns det ju alltid människor som vägrar lyfta näven av nån anledning.
Var o en gör ju det som man mår bäst av.
Varför citerar du mig för ? :confused:

Det var ju inte jag som påstod att vinkning var förlegat, snarare tvärtom.
Ditt svar har ju inget med mitt inlägg att göra.

Du skulle nog citerat nån av dom andra istället. (Viktor eller Hill kanske) :)
 
Last edited:

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
KTM 690 SMC-10
Jag hälsar när jag har tid...eftersom man hela tiden kör på gränsen så har man inte tid att vinka åt nån fjant som kör i snigelfart på motsatt sida.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
jag erkänner.... jag hälsar inte på motardåkare (om dom inte hälsar på mig först förståss). Inte för att jag har något emot motardåkare, tvärtom.... vill bara inte ge något moppefucko med trimmad Derbi Senda SM några idéer :död
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
*DanTheMan* skrev:
2088286 Jag hälsar när jag har tid...eftersom man hela tiden kör på gränsen så har man inte tid att vinka åt nån fjant som kör i snigelfart på motsatt sida.
Jo, jag tror nog att dom flesta ser det som självklart.
Diskussionen handlar ju såklart om när man möts under "normala" förhållanden.
Borde nog vara underförstått för dom flesta.

Men du kanske kör "på gränsen" i Gröndal & utanför skolor också, eller du kanske tältar vid Bulten hela sommaren ? :hihi
 

Krille-B

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
Huddinge
Hoj
TL1000R -00 "SportKombi"
Jag hälsar när det finns tid och möjlighet. När man kör lite över vad som står på skyltarna så kan det vara lite hårigt att släppa en han från styret. men jag tycker inte heller att det är hela världen om någon inte hälsar oavsett vad dom kör för hoj.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Krille-B skrev:
2088330 Jag hälsar när det finns tid och möjlighet. När man kör lite över vad som står på skyltarna så kan det vara lite hårigt att släppa en han från styret. men jag tycker inte heller att det är hela världen om någon inte hälsar oavsett vad dom kör för hoj.
Instämmer helt å fullt.

Det enda jag irriterade mig över var skitsnacket att customfolket skulle vara drygare på att hälsa, när det egentligen är tvärtom, om man jämför på ett rättvist sätt.
(Vilket förklaras i första inlägget. :))
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det måste vara jobbigare att diskutera detta än att välja ifall man ska slänga upp handen eller inte. Så trött på "hälsa-snacket"
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
don_tomazo skrev:
2088344 Det måste vara jobbigare att diskutera detta än att välja ifall man ska slänga upp handen eller inte. Så trött på "hälsa-snacket"
Tycker det är jobbigt att folk ska ha sån taskig attityd mot vissa motorscyklister här.

Visst, det är ett sporthojsforum,men mycket av tugget om customåkarna är inget annat än onödigt skitsnack.
(Ofta baserat på ren å skär okunskap & felaktiga fördomar.)

Man behöver inte älska alla, men känns så onödigt att snacka dynga om andra hojåkare, bara för dom gillar andra typer av hojar.

På HD-forumen jag varit på så är det inte sånt skitsnack om sporthojar, även om dom inte själva råkar gilla dessa cyklar.

Känns onödigt att det ska behövas här.
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
HILL skrev:
2088030 vafan ska man åka omkring och vinka på alla i tid och otid? Fattar inte poängen riktigt, man hälsar ju inte på alla man möter i bil.

Helt meningslöst.
Hälsa på folk har man gjort i alla tider, titta på sjöfolket dom har hälsat på varandra i många (alla) år och slutar inte för att man anser att "nu räcker det, gammal skit" utan det finns vissa "nyingar" som kanske tycker så. hälsa på!!!

sabbig Edit: motorbåtar och segelbåtar hälsar inte alltid på varandra!

lägg ned....
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Ripnilpor skrev:
2088377 Hälsa på folk har man gjort i alla tider, titta på sjöfolket dom har hälsat på varandra i många (alla) år och slutar inte för att man anser att "nu räcker det, gammal skit" utan det finns vissa "nyingar" som kanske tycker så. hälsa på!!!
Folk får hälsa, eller strunta i det som dom vill anser jag.

Själv hälsar jag på dom jag kan, och gör ingen skillnad på vad för hoj dom sitter på. Blir inte ledsen om hälsningen ej besvaras.

Men det finns ingen anledning att racka ner på att customfolket inte hälsar på sporthojar, för det är faktiskt värre åt andra hållet.

Skitsnacket kan vi klara oss utan. :)
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
War-psycho skrev:
2088389 Folk får hälsa, eller strunta i det som dom vill anser jag.

Själv hälsar jag på dom jag kan, och gör ingen skillnad på vad för hoj dom sitter på. Blir inte ledsen om hälsningen ej besvaras.

Men det finns ingen anledning att racka ner på att customfolket inte hälsar på sporthojar, för det är faktiskt värre åt andra hållet.

Skitsnacket kan vi klara oss utan. :)
Jag menade egentligen hoj som hoj vi sitter alla i samma båt:)

hälsar på alla! kan hända att man ångrar sig efteråt då den passerande hade god tid på sig att hälsa men inte rörde en fena menmen Det "riktiga mc folket hälsar" tycker jag då.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Ripnilpor skrev:
2088400 Jag menade egentligen hoj som hoj vi sitter alla i samma båt:)

hälsar på alla! kan hända att man ångrar sig efteråt då den passerande hade god tid på sig att hälsa men inte rörde en fena menmen Det "riktiga mc folket hälsar" tycker jag då.
Håller med... :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top