Turbo vs. Myndigheterna

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Vilket sammanträffande! Det är precis samma svar jag har fått när jag har förhört mig om frågan. :gnissla Men en av mina bättre vänner är stationschef på en av bilprovningens stationer och han har lovat att kika närmare i frågan men han gav mig inget stort hopp om att det skulle finnas något som gjorde att han skulle kunna regga min hoj med gott samvete. :(
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
smen skrev:
2103624 Vilket sammanträffande! Det är precis samma svar jag har fått när jag har förhört mig om frågan. :gnissla Men en av mina bättre vänner är stationschef på en av bilprovningens stationer och han har lovat att kika närmare i frågan men han gav mig inget stort hopp om att det skulle finnas något som gjorde att han skulle kunna regga min hoj med gott samvete. :(

Funderar på om man bara ska trimma arslet av hojjen på vanligt sug-vis istället. Det går i alla fall att kammoflera!! Men det är ju inte det jag vill! :mad:
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ugglan skrev:
Ska ta kontakt med SFRO.com och prata med någon seriös istället. Myndigheterna kan kyssa mig i :arsele ...och jag tänker göra som så många andra, mygla med papper!!!! Verkar inte finnas något annat sätt, då storebrors öga är grummligt och fyllt med grus!! :argpådato :gnissla

Montera ditt turbokit och kör, visst det kan hjälpa något vid en ev. kontroll om du har "motor med turbo" i papperen men den effekt du åker med kommer ändå att vara olaglig.

Amatörbyggt fordon kan vara en lucka, men jag är för dåligt påläst så jag vet inte.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
heliac skrev:
2104168 Montera ditt turbokit och kör, visst det kan hjälpa något vid en ev. kontroll om du har "motor med turbo" i papperen men den effekt du åker med kommer ändå att vara olaglig.

Amatörbyggt fordon kan vara en lucka, men jag är för dåligt påläst så jag vet inte.

Den effekt jag är ute efter är ca 120-130 kusar... Alltså ingen monsterhoj. Men jag vill kunna surfa på turbo-pukeln och ha roligt på den.

Jag menar... CB 1100 F -80 till -83 är samma hoj, med samma komponenter (förutom svingen som kommer från samtida CBR) har en effekt på 110 hästar. Alltså borde mina bormsar och ram vara duglig för denna effekt. Och så ska jag stärka upp hojjen och fixa till sving o gaffel.

Får se vart detta slutar.
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
lahi skrev:
2103113 Det verkar ju onekligen som om de olika besiktningsgubbarna har helt skilda åsikter om det mesta... Det är ju bedrövligt.. I Ängelholm där jag reggade min så var det inga problem alls med turbogrejorna. Ang. intyg från tillverkarna så stämmer nog det iaf, men jag ringde till KGK Suzuki och kollade om det gick att få hojen godkänd för mer än originaleffekten (med avseende på ram, bromsar mm), men det gick inte. Originaleffekt=godkänd maxeffekt, iaf på 1100R -86.
Hoppas det löser sig!

spelar det ngn roll vem man åker och bänkar hos?
duger det med rullande landsväg?

mvh k
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Om man blir stoppad av polisen och dom undrar varför det sitter en laddtrycksmätare där....vad säger man då??? Jag vart stoppad i kväll men jag la handskarna över mätaren innan dom han se den.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
kithseefried skrev:
2165995 spelar det ngn roll vem man åker och bänkar hos?
duger det med rullande landsväg?

mvh k
Det skall vara en med godkännande från besiktningen, tror det finns lista på bilprovningens hemsida.
Mvh
Peter
 

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Så att göra en turbo laddat Gsxr1000-05

Peterr skrev:
2166652 Det skall vara en med godkännande från besiktningen, tror det finns lista på bilprovningens hemsida.
Mvh
Peter

Är bara att glömma om man vill ha den laglig??? Om man kör med en civenco box då? Kan man väl ha ett mappat kort med orginal effekt el lägre. Funka det?
 

r1 turbo

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Mukfors
Hoj
Yamaha r1 turbo
reggad turbo r1

jag har en r1 turbo -99 som går igenom bilprovningen. fixa papper från din generalagent på att din hoj klarar mer effekt och att bromsarna räcker till. Jag har i mina papper 172hk (original 150hk) ute på gatan 260 hk på hjulet.
Sänk trycket så mycke du kan och åk till en bromsbänk och få papper på din effekt höjning.
jag har ett td04hl-16t på 0,95 bar. vid besiktningen 0,1-0,3 minns inte riktigt. Har du alla papper, och inte kommer till bes hallen med 500hk så kan de inte neka dig.
Lycka till! :banana
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top