80 talet, Sveavägen

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
En undersökning vore väl kul :) !?Vilka var "Sveavägsgasare" mellan 1987-1993?Specificera:
År:
Hoj/Hojar:
Hojpolare:
Adress då:

Kul va :)

Jag börjar...

89,90,91,92,93..
RG125,GSX-R750,GSX-R750,GSX-R1100....
Se tidigare inlägg!
Huddinge..
 

MC Doktorn

Guest
Dr.Bike skrev:
2087018 Allt VAR bättre förr!
Haja att vi har facit :lol

Minnet kanske sviker men vad var bättre på den tiden? Designen på dåtidens hojar va lika upphetsande som axelvaddar, harems byxor och tuperat hår.
Tom musiken va kass vem lyssnar på grupper som Spandau Ballet, Human League, Soft Cell och Duran Duran.
 

Matte6605

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Fjugesta
Hoj
Gsx1100x (s)
Allt kanske inte va bättre förr men det känns som att allt va roligare i vart fall, eller hjärtligare.

/Matte
 

Dr.Bike

Guest
2ono skrev:
2088616 Minnet kanske sviker men vad var bättre på den tiden? Designen på dåtidens hojar va lika upphetsande som axelvaddar, harems byxor och tuperat hår.
Tom musiken va kass vem lyssnar på grupper som Spandau Ballet, Human League, Soft Cell och Duran Duran.

JA! Mera! Du rälknar upp härliga saker som man hatade redan då! Men - var sak har ju SIN tid, och det där var ju da shit - då.

Da shit idag KÄNNS inte lika häftigt. Och precis som nån sa, det är inte lika avslappnad atmosfär.
Jag kan inte ta på den exakta känslan eller formuleringen. Men visst, jag kanske HADE upplevt det lika häftigt om jag var lika ung nu?
Kanske.
Men troligen inte, då de som är lika unga idag som jag var då inte har samma geist och go vad gäller vissa bitar så undrar man ju...
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Matte6605 skrev:
2088964 Allt kanske inte va bättre förr men det känns som att allt va roligare i vart fall, eller hjärtligare.
/Matte

Både och, det var väl runt de åren kickersarna gjorde intåg och spöade folk av ingen anledning. Personrån blev råa och brutala. Kickerskillar i Adidaskläder kastade ut McD-brickor i vägen för- eller på de som som körandes på slangen...

HD-gängen var mer utåt anti mot plastraketsfolket och på träffar kunde man få stryk av för att man körde japs. Idag är många HD-klubbar inne på en annan nivå och bryr sig inte längre om japsåkare även om det hatas innerligt. Varför vi nu blir det. Japsåkarna kanske började genom att hata tillbaka? :)

Men på nåt sätt var det ändå så, det var inte samma hårda attityd. Hade nån ett Guidiciställ var man inte mindre värd än om man hade ett Dainese Silverstone. Prylfixeringen var mindre än idag. Folk körde hoj och var "posörerna" var få. Tack o lov.
Även om gräddan lät "2 meter" slita in prylarna åt dem eller att man drog stället ett par hundra meter efter bilen.

Fixeringen var helt klart kubikorienterad.

Det var på något sätt "gulligt" då, sett ur dagens perspektiv.
Om jag vill ha tillbaka den tiden?
Nja... Det vet jag inte. :)
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
SLADDVARNING skrev:
2087070 Jasså,hade inte Feffer jobbat som p-vakt också :lol ?Har för mig att det snackades om det,jag har kanske fel,vet du nåt eller?Synd med "Drutten" bara :död ......R.I.P :( Vad hade du för hoj,kanske vet vem du är?Jag hade RG125,sen blev det GSX-R750,GSX-R1100.Va en jävligt rolig tid,verkar vara en helt annan stämmning idag,inte lika avslappnat nu som då! :tummenner
Hahaha! P-vakt?! Patrik?! Nej, det var första gången jag hörde talas om det. :lol
Jag har svårt att föreställa mig honom i någon som helst form av myndighetsutövande... :rofl

Att Drutten var borta visste jag inte heller. :(
Hur gick det till? Och när?
Jag jobbade som MC-bud en kort period 1989 och lärde känna honom då.

1990 blev jag av med hojkortet och lämnade den världen bakom mig tills förra våren då jag tog det igen.

1989 åkte jag en Yamaha YZ 125 -89 med DT framljus, instrument, bakdel och blinkers. Jävlar vad man lurade många med den hojen! :tungan
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
En_Rochinna skrev:
2085060 haha nej vi gör väl inte det,, vi drömmer itne lika mycket som dom gamla ;) som vill vara unga pöjkar igen.. r1 hett (det rimmar)


Vill du åka Gixx så skicka pics :rolleyes:

(Var bara tvungen) :D
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
N.Blomqvist skrev:
Hahaha! P-vakt?! Patrik?! Nej, det var första gången jag hörde talas om det. :lol
Jag har svårt att föreställa mig honom i någon som helst form av myndighetsutövande... :rofl

Jodå! Det var han. En hemsk syn att se en sån snubbe i lapplisedräkt med stay-ups och allt...
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
2ono skrev:
2088616 Minnet kanske sviker men vad var bättre på den tiden? Designen på dåtidens hojar va lika upphetsande som axelvaddar, harems byxor och tuperat hår.
Tom musiken va kass vem lyssnar på grupper som Spandau Ballet, Human League, Soft Cell och Duran Duran.


Hallådär! Inte kasta skit på gammal goding synth! Idag finns det dessutom MEEER skön musik :-D

Uh, okeh, sorry, blev lite OT där... Nothing to see here. Move along. Move along....
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
N.Blomqvist skrev:
2089761 Hahaha! P-vakt?! Patrik?! Nej, det var första gången jag hörde talas om det. :lol
Jag har svårt att föreställa mig honom i någon som helst form av myndighetsutövande... :rofl

Att Drutten var borta visste jag inte heller. :(
Hur gick det till? Och när?
Jag jobbade som MC-bud en kort period 1989 och lärde känna honom då.

1990 blev jag av med hojkortet och lämnade den världen bakom mig tills förra våren då jag tog det igen.

1989 åkte jag en Yamaha YZ 125 -89 med DT framljus, instrument, bakdel och blinkers. Jävlar vad man lurade många med den hojen! :tungan

Angående "Drutten" så var det 1999,trodde att det handlade om en trafikolycka(han var ju rätt så vild med gashandtaget)när jag fick höra den tråkiga nyheten,men det var tydligen droger via en SÄKER källa!!!! :( Konstig känsla även fast jag inte kände honom mer än ytligt,svårt att tro!!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Gradin skrev:
2086625 Ja me! Fick gåshud när Tommy kom glidandes på sin feta gula GSX "2X750" nerför Nybrogatan i H-sand. Har aldrig viljat ha ngn annan hoj egentligen..
Jasså, fler ex-Härnösandsbor. :tummenupp

Jag har jäkligt dåligt namnminne men Tommy var det den killen som var lite rödhårig? (Bra beskrivning va?) Jag kommer ihåg att det fanns den gula, en svart och en neonröd. Sen var det en Kawwa z900 och några nyare Sukkor. Sen var det tjejen, Ullis? Hon som alltid åkte i kortbyxor och bikinitop på sommaren, hade väl en GSX750E -84?

Var ute på rundanmen åkte bara bil (mest 240) och har vagt minne av namnen. Kände inte dessa så väl utan kände raggarfolket bättre.

Göteborg har jag också bott i, 97-01, det var då jag såg ljuset i tunneln och tog MC-kort. :hihi
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
XRV-Henning skrev:
2090196 Jodå! Det var han. En hemsk syn att se en sån snubbe i lapplisedräkt med stay-ups och allt...
Ååååh, vad jag hade velat se den synen! :yoparty
Vart blev han av, den killen? Någon som vet?

SLADDVARNING skrev:
2090648 Angående "Drutten" så var det 1999,trodde att det handlade om en trafikolycka(han var ju rätt så vild med gashandtaget)när jag fick höra den tråkiga nyheten,men det var tydligen droger via en SÄKER källa!!!! :( Konstig känsla även fast jag inte kände honom mer än ytligt,svårt att tro!!
Mjo... Kunde nästan tänka mig att det var trafikrelaterat. :(
Mycket trist. Det var en rolig och speciell kille.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
N.Blomqvist skrev:
2091430 Ååååh, vad jag hade velat se den synen! :yoparty
Vart blev han av, den killen? Någon som vet?

Han bor i Vallentuna och är mycket duktig inom den datorvärld han jobbar. Lever lyckligt och mår bra med dam och hund.
Tror han har en CBR på bygge i garaget.

Det var ett tag sen jag träffade honom, men då var han lika glad som han alltid är och har varit. :)
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
XRV-Henning skrev:
2091467 Han bor i Vallentuna och är mycket duktig inom den datorvärld han jobbar. Lever lyckligt och mår bra med dam och hund.
Tror han har en CBR på bygge i garaget.

Det var ett tag sen jag träffade honom, men då var han lika glad som han alltid är och har varit. :)
Roligt! :)
Du får gärna hälsa honom från praktikanten på Honda MC-center, den praktikanten som sedemera gick under namnet Semestersabotören efter att ha repat upp sidan på en av chefernas Volvo...
-Då borde han veta vem jag är. :tungan
Annars gick jag under namnet "Mowgli" i dom kretsarna.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Matte6605 skrev:
2087054
katana80.jpg



Såldes till Gotland tror jag...

/Matte

Nåväl... som Nursey sa.... Vi kanske ska invadera Sveavägen igen..... FAn.. måste få min katana klar bara :)

Japp.. Måste vara samma hoj... Var det du som byggde den eller? När sålde du den?
 
Last edited:

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 400
Äntligen en pensionärstråd....

"Bodde" på Mcdonalds 1980-1983. Det var tider det. Fram och tillbaka mellan Mcd och allmänna gränd och ofta en avstickare till Bogesund.

Honda CB 750
Suzuki GS 1000S
Laverda 1000 Jota (saligen avsomnad efter missöde vid Stenslätten-Aj!)
Rickman-Kawa

Hörde hemma i Jakan.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vilken underbar tråd...

...var också bara ett suktande glin då men smet gärna in till Svea om det gavs tillfälle. Minns första gången jag såg en Katana.....en blå med japanska tecken på tanken (tror jag såg den till salu på Rickmanagenten på Rutger Fuchs några år senare)....det var en magisk upplevelse.

Fick dock den stora ynnesten att åka bakpå min coola kusin Susanne runt 1984. Kände mig så jävla cool i mitt "specialsydda" helställ med AVA MC loggan och GSXR 750 på benen och "Wheeler Dealer Stockholm" på ryggen + JEB´s hjälm (båda rejält för stora). Hon började på en GSX 400 FWS (58 hk!!!) men böt 1985 upp till GSXR 750. Hon hade en ännu ballare polare som hette Lenita som åkte FZ 750....två tjejer som KÖRDE såna hojar...de rönte ett visst intresse på Svea vill jag minnas. Och mitt i allt detta satt jag och njöt av sommarnatten...fan, man blir tårögd när man tänker på det :) :)
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
fazerfun skrev:
2094040 ...var också bara ett suktande glin då men smet gärna in till Svea om det gavs tillfälle. Minns första gången jag såg en Katana.....en blå med japanska tecken på tanken (tror jag såg den till salu på Rickmanagenten på Rutger Fuchs några år senare)....det var en magisk upplevelse.

Fick dock den stora ynnesten att åka bakpå min coola kusin Susanne runt 1984. Kände mig så jävla cool i mitt "specialsydda" helställ med AVA MC loggan och GSXR 750 på benen och "Wheeler Dealer Stockholm" på ryggen + JEB´s hjälm (båda rejält för stora). Hon började på en GSX 400 FWS (58 hk!!!) men böt 1985 upp till GSXR 750. Hon hade en ännu ballare polare som hette Lenita som åkte FZ 750....två tjejer som KÖRDE såna hojar...de rönte ett visst intresse på Svea vill jag minnas. Och mitt i allt detta satt jag och njöt av sommarnatten...fan, man blir tårögd när man tänker på det :) :)

Lenita minns man, var det inte hon som bröt benet men åkte hoj ändå. Tror hon hade kryckorna bakpå bönpallen....Kom ihåg ett par tjejor som åkte pastell färjad Katana som kallades "katana brudarna" någon som mins dem....
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
SLADDVARNING skrev:
2086666 Hmm Samuraj Motor,var inte det Hubbe Berg som ägde den firman?Lite skumma affärer där va......... :hihi ???

Det var väl Göran Helmouth och en snubbe som kallades för Kilen, Sven tror jag han hette på riktigt, som hade Samuraj Motor vid Råsunda. Göran drev den vidare som Samuraj-Lack lite längre bort mot Sumpan-hållet på slutet av 80-talet. Där fanns också en kille som sydde jyssta bilklädslar och MC-dynor i samma lokal också... Han sydde en vit dyna till min RD-350 YPVS som var lackad i vit pearl... det var ju ändå 80-tal :cool: :rock
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
peterz skrev:
2094072 Lenita minns man, var det inte hon som bröt benet men åkte hoj ändå. Tror hon hade kryckorna bakpå bönpallen....Kom ihåg ett par tjejor som åkte pastell färjad Katana som kallades "katana brudarna" någon som mins dem....

jo, hon var en tuff brud, en sån man var kär i på avstånd.

Kommer ihåg en gång när kusinen och jag hälsade på i hennes lägenhet i Masmo..har för mig att hon hade en vit hörnskinnsoffa, blev grymt impad :yoparty Senare kom hennes kille förbi, han åkte en blå GPz 900R. Han hade lite puls eftersom han precis hängt av snuten på Tullingevägen "Kom igen så åker vi. De kanske vill leka lite till...."

80-tals riiiispekt!!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top