Aprilia SXV

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Visst är det så att man ska läsa av oljenivån när hojen har stått ett par minuter?

Japp så är det, om du fyller på när oljan är kall så kommer det att spotta ut i luftburken. Jag brukar vara lat och fylla på kallt ändå, men då fyller jag till minimi-sträcket så skickar den inte ut nå mycket olja i luftburken
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om man vet hur mycket som behövs så behöver man inte kolla nivån när man fyller en tom hoj. Jag litar mer på hur mycket jag fyller i än det där jävla nivåröret. :)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag bytte oljorna i cykeln idag och fick samma problem som Bazooka.

Jag fyllde i 1.25 l men fick ändå inte fram någon olja i nivåröret. Jag provade att fylla i 0.5 dec till men fick inte fram någonting då heller.

Ska jag köra ändå eller bör jag vara orolig?


Är det vanligt att dom här cyklarna läcker olja?
Min har läckt som ett soll, så jag bytte ut packningen på vänster sida av cykeln. Nu läcker den mindre, men det är fortfarande inte bra.


Någon som har nåt tips?
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Du har tillräckligt mycket olja så du behöver inte vara orolig just nu men du bör ju fylla på lite efterhand som den förbrukar och det är ju svårt när du inte ser oljan i röret.

De brukar inte läcka, var kommer oljan ifrån? Har du för mycket olja så den trycker ur sig i luftburken kan luftburken läcka så motorn blir oljig.

Edit: Det verkar vara lite individuellt från hoj till hoj men jag brukar fylla på 1,35, då blir det precis över MIN och den trycker aldrig ur sig nåt i luftburken. Vill man kan man göra den där nivårörmodden så röret går hela vägen ner på oljetanken så man ser ordentligt hur mycket man har.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag bytte oljorna i cykeln idag och fick samma problem som Bazooka.

Jag fyllde i 1.25 l men fick ändå inte fram någon olja i nivåröret. Jag provade att fylla i 0.5 dec till men fick inte fram någonting då heller.

Ska jag köra ändå eller bör jag vara orolig?


Är det vanligt att dom här cyklarna läcker olja?
Min har läckt som ett soll, så jag bytte ut packningen på vänster sida av cykeln. Nu läcker den mindre, men det är fortfarande inte bra.


Någon som har nåt tips?


Ja har hittills inte sett någon olja i nivåröret någon gång... Var lite orolig ett tag men efter att ha läst på AF1 forumet om att det verkar vara vanligare än att se nivå så har jag bestämt mig för att skita i nivåröret och lita på mängden jag hällt i istället. Så det märks snart om motorn blåser i bitar eller inte :gnissla Först och främst så ska jag få mina delar jag beställt så jag kan börja använda hojen... Italienarna verkar vara ena höjdare på logistik!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Man ska inte kunna hälla i 2 liter olja och inte se det i röret. Då äre nåt som e tjall... Kolla så att röret inte är fullt då, ibland kan man lura sig själv.

Hoppas att ni fyller på upp under styret på oljetanken och inte på höger sida motorn...

Ska man fylla efter att se i röret så måste man köra runt motorn för att få ut oljan i rören. Det är samma sak på en singel men de har inte lika mycket oljekanaler som ska fyllas upp.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Du har tillräckligt mycket olja så du behöver inte vara orolig just nu men du bör ju fylla på lite efterhand som den förbrukar och det är ju svårt när du inte ser oljan i röret.

De brukar inte läcka, var kommer oljan ifrån? Har du för mycket olja så den trycker ur sig i luftburken kan luftburken läcka så motorn blir oljig.

Edit: Det verkar vara lite individuellt från hoj till hoj men jag brukar fylla på 1,35, då blir det precis över MIN och den trycker aldrig ur sig nåt i luftburken. Vill man kan man göra den där nivårörmodden så röret går hela vägen ner på oljetanken så man ser ordentligt hur mycket man har.

Det är lite knepigt att förklara, men om du kikar på bilden så är det runt markeringen som min alltid är blöt.
Det ser ut att komma uppifrån men jag vet inte riktigt.

Jag märkte att dom hade tätat sladdarna som går ner till statorn med en gummituta endast. Det verkar lite halvdant tycker jag. Kanske kan vara därifrån?

Jag tänkte plocka av min luftburk idag och kika på hur det ser ut under den.
Är det något spec man bör tänka på när den ska av?
 

Bifogat

  • 2008Aprilia-SXV-5-5-i02.jpg
    2008Aprilia-SXV-5-5-i02.jpg
    24.8 KB · Visningar: 151

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
En fråga till grabbar! :)

Borde inte oljetanken/kylaren fungera som en reservoar för olja som inte motorn vill ha? Så den kan ge och ta lite som den själv vill? Isf fall borde det väl inte vara några problem att fylla i lite extra så det finns lite olja i den?
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
En fråga till grabbar! :)

Borde inte oljetanken/kylaren fungera som en reservoar för olja som inte motorn vill ha? Så den kan ge och ta lite som den själv vill? Isf fall borde det väl inte vara några problem att fylla i lite extra så det finns lite olja i den?

Fyller du mer än till max sträcket så trycker den ur sig oljan.... i luft burken.

Jag tänkte plocka av min luftburk idag och kika på hur det ser ut under den.
Är det något spec man bör tänka på när den ska av?

Kolla så inte soppa slangen ligger och vibrerar/skaver mot den främre insugstratten.
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Det är lite knepigt att förklara, men om du kikar på bilden så är det runt markeringen som min alltid är blöt.
Det ser ut att komma uppifrån men jag vet inte riktigt.

Kan vara oringen på växelindikatorn (den svarta på bilden) har hänt för vissa.
Eller den svarta slangen där är en avluftning till växellådan kolla så den håller tätt.
 

Bifogat

  • t.JPG
    t.JPG
    11.8 KB · Visningar: 431
Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Jag bytte oljorna i cykeln idag och fick samma problem som Bazooka.

Jag fyllde i 1.25 l men fick ändå inte fram någon olja i nivåröret. Jag provade att fylla i 0.5 dec till men fick inte fram någonting då heller.

Ska jag köra ändå eller bör jag vara orolig?


Är det vanligt att dom här cyklarna läcker olja?
Min har läckt som ett soll, så jag bytte ut packningen på vänster sida av cykeln. Nu läcker den mindre, men det är fortfarande inte bra.


Någon som har nåt tips?
Du behöver nog inte vara orolig. Min nivå kom fram efter att jag värmkört hojen i ca 5 min. Och då var nivån på över max. Så jag ska ta ut lite olja. Men min läcker olja på ovansidan oljefilter. O-ringen är hel så jag vet inte varför. Men jag hoppas att det kan bero på att det finns lite förmycket olja i, och blir övertryck.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Vilket filter lock har du.... Plast eller Aluminium,jag fick inte mitt Alu lock att bli tätt. Provade flera olika oringar men det gick inte så jag kör med plast loket.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Du behöver nog inte vara orolig. Min nivå kom fram efter att jag värmkört hojen i ca 5 min. Och då var nivån på över max. Så jag ska ta ut lite olja. Men min läcker olja på ovansidan oljefilter. O-ringen är hel så jag vet inte varför. Men jag hoppas att det kan bero på att det finns lite förmycket olja i, och blir övertryck.



Körde du bara i 1.25 l olja och fix nivån på max?

jag har kört 1 tank med min och har ca 1.3 l olja i motorn och ser ingenting.

När jag bara fyllde olja på känn innan bytet så fick jag nivå så det är nog inte stopp i systemet.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Till er som fortfarande har problem med oljebytet. Här är ett sätt också.

This is really simple.

1. Remove the belly pan.

2. Put a really big baking tray/whatever under the bike.

3. Remove the oil filler cap on top of the oil tank.

4. Remove the engine oil sump plug (which is next to the gearbox oil plug and is nearest to the front of the bike).

5. Remove the engine oil tank plug.

6. Remove the FCV plug at the bottom of the crankcase. There is a spring and a piston. If the piston does not come out use a small bolt to tease out FCV piston.

7. If the FCV piston is at all scored throw it away and replace it with a new one (hopefully polished or coated).

8. Remove the oil filter and throw it away but don't lose the spring!

9. Check all crush washers. If they're at all near their 'crush' limit then replace them. They cost nothing.

10. Put the engine oil sump drain plug (4 above) back in and torque up to 18Nm.

11. Put the engine oil tank drain plug (5 above) back in and torque up to 18Nm.

12. Put the FCV plug (6 above) + spring + piston back in and torque up to 20Nm.

13. Measure 1250 ml (cc) oil into a container.

14. Put the bike on its left hand side on a couple of tyres ( to avoid breaking the direction indicators) and pour about 100ml (cc) oil into the oil filter cavity (8 above). And a bit of oil into the centre of the new oil filter.

15. Push the new oil filter (8 above) into the filter cavity - the open end of the filter goes towards the centre of the engine. Insert the filter spring onto the outer end of the new oil filter. Screw the oil filter cover back on gently by hand (avoiding cross threading) then torque up to 25Nm.

16. Get the bike upright again and pour the remainder of the 1250ml (cc) oil into the oil tank filler.

17. Screw the oil tank filler cap back on.

Enjoy.
http://www.apriliaforum.com/forums/showpost.php?p=1463826&postcount=5
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Min SXV har nu slutat läcka olja, men nivån i röret försvinner lik förbannat! :mad:

Hur mycke olja dricker era maskiner? Min har bara rullat 700 mil, så inte kan väl kolvringarna redan vara slut?

Oljan som den spottar ut i luftburken, återcirkulerar den i oljesystemet eller hamnar den i spillburken under blocket?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min SXV har nu slutat läcka olja, men nivån i röret försvinner lik förbannat! :mad:

Hur mycke olja dricker era maskiner? Min har bara rullat 700 mil, så inte kan väl kolvringarna redan vara slut?

Oljan som den spottar ut i luftburken, återcirkulerar den i oljesystemet eller hamnar den i spillburken under blocket?

Som jag körde då jag åkte gata så skulle dina 700mil motsvara 115h. Kolvbyte m.m. ska väll göras vid 90h. Men du kanske bara fyllt på för lite?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Som jag körde då jag åkte gata så skulle dina 700mil motsvara 115h. Kolvbyte m.m. ska väll göras vid 90h. Men du kanske bara fyllt på för lite?


Vet du var slitgränsen ligger på kolvarna? Eftersom att jag inte vet hur hårt maskinen är körd innan jag köpte den så känns det ju onödigt att byta kolvar om dom inte är slut. Dock öppna och mäta upp är nog ingen tokig idé.

Jag fyllde på innan jag stack ut och körde idag. Då låg nivån mellan min och max. Dagens körning var fisåkning med skjuts, ca två tankar. Jag kan aldrig tänka mig att den drog någon olja pga att jag ansträngde motorn någonting iaf.

Isf är kolvringarna råslut, men då borde den ju blåryka eller lukta när jag vrider ur den lite. Jag tror mer på att den spottar ur sig.

Vet du om oljan återciruklerar efter att den har spottat ur sig i luftburken?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Vet du var slitgränsen ligger på kolvarna? Eftersom att jag inte vet hur hårt maskinen är körd innan jag köpte den så känns det ju onödigt att byta kolvar om dom inte är slut. Dock öppna och mäta upp är nog ingen tokig idé.

Jag fyllde på innan jag stack ut och körde idag. Då låg nivån mellan min och max. Dagens körning var fisåkning med skjuts, ca två tankar. Jag kan aldrig tänka mig att den drog någon olja pga att jag ansträngde motorn någonting iaf.

Isf är kolvringarna råslut, men då borde den ju blåryka eller lukta när jag vrider ur den lite. Jag tror mer på att den spottar ur sig.

Vet du om oljan återciruklerar efter att den har spottat ur sig i luftburken?

Det den spottar ut, rinner ner i slangen på vänstra sidan.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top