Regbesiktning turbohoj

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag håller på att sondera terrängen för att regbesiktiga en R1100-91 med turbo.
Har snackat en del med lahi om hans lyckade reg :yoparty GRATTIS en en gång!
Men i sthlms-trakten ser det tyngre ut vad jag kan förstå då dom inte verkar VILJA att hojjar besiktigar med turbo :kocko precis som om det är dom ensamma som skall stävja allt bus i välden inkluderat 0-visionen.
Problemet är det att det inte FINNS några regler som säger ditten eller datten om turbokonvertering av hojjar och därför han man högst egna uppfattningen på tekniska om hur man skall gå tillväga vid regbes.
Man tex antar vad den skulle prestera OM laddtryck vart astronomiskt högt och detta trots att fordonet KNAPPAST kommer in med laddtryck 1½bar till svensk bilprovning.
Nej, det här är något jävligt konstigt.
Ta bara resonemanget om vad hojjen skulle prestera med jättetryck!
Vi har ju samma spec på bilar (shortblockmässigt) där man i ena fallet tar ut 150 hkr och i ett annat 230 hkr på en annan.
Vad skulle försbolagen säga om man kunde få trycka dit samma försäkring på en 150 som på en 230, MUMMA!
Tycker hela grejen verkar ovetenskapligt och rätta mig om jag har fel men är det inte besiktninigens uppgift att godkänna ett objekt i befintligt skick och inte vad man kan hitta på för bus med den eventuellt.
Hur kan du få hojjen reggad med insprutning om du nu INTE får ändra hkr:en?
Nej, dom har bara gett sig fan på att vi inte skall få finnas.
Säkert är det någon som känner till en del och kan komma med lite tips eller har åsikter alt genvägar (yea right).
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Oddjob skrev:
Varför åker du till samma ställe då :va

Nej, nej, nej jag har inte åkt än.
Jag kollar upp förutsättningarna för att regga den.
Jag vet att tex lahi har fått sin reggad och klar, varför skall "det inte gå" här.
Vad är det som skiljer en akrediterad besiktningsman i skåne mot en i sthlm??
Det bör ju inte vara någon större skillnad tycker man ju, eller hur :va
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
krille krokodil skrev:
Nej, nej, nej jag har inte åkt än.
Jag kollar upp förutsättningarna för att regga den.
Jag vet att tex lahi har fått sin reggad och klar, varför skall "det inte gå" här.
Vad är det som skiljer en akrediterad besiktningsman i skåne mot en i sthlm??
Det bör ju inte vara någon större skillnad tycker man ju, eller hur :va

Borde ju i rimlighetens namn gå att använda dessa lyckade regbesiktningar som prejudikatfall mot en nekandes b-man i s-holm.Ett statligt verk ska väl ha samma regler o förordningar oavsett stad.Fast i jantesverige slutar det väl med tvärförbud överallt istället. :död
 

playdeath

Hoj lös
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Grästorp
Hoj
Hojen såld! Snyft
Hej

Om lahi har regat sin hoj och detta är samma sorts hoj så kan du hänvisa till hans regnummer så kan de kolla upp vad han har gjort.

Har man regat ett fordon med t.ex turbo och det är godkänt så finns det lagrat i databasen.
Vad som har ändrat på den hojen samt vad som kräffs för det ska gå igenom..


Det är alltid problem om man är först att rega om något..

Skulle tro att de vill ha ett effekt papper på motorn, samt eventuellt spec vad som är gjort..
 

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
playdeath skrev:
Hej

Om lahi har regat sin hoj och detta är samma sorts hoj så kan du hänvisa till hans regnummer så kan de kolla upp vad han har gjort.

Har man regat ett fordon med t.ex turbo och det är godkänt så finns det lagrat i databasen.
Vad som har ändrat på den hojen samt vad som kräffs för det ska gå igenom..


Det är alltid problem om man är först att rega om något..

Skulle tro att de vill ha ett effekt papper på motorn, samt eventuellt spec vad som är gjort..


Detta kan räcka, men har du otur så blir du hänvisad en gammal goding:
I slutändan är det upp till den enskilde besiktningsmannen att bedömma. :död
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Åk till Tierp, Örebro eller Gävle och gör en registreringsbesiktning. Förbered dig väl, mycket väl. Lämna inget åt slumpen. När den väl är intypad med turbo... långnäsa åt den lokale vrångskallen.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det finns väl lika många beteenden som det finns personer som arbetar där.
Boka en tid precis efter lunch. Då brukar dom vara på bra humör =)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
ktmjacke skrev:
Borde ju i rimlighetens namn gå att använda dessa lyckade regbesiktningar som prejudikatfall mot en nekandes b-man i s-holm.Ett statligt verk ska väl ha samma regler o förordningar oavsett stad.Fast i jantesverige slutar det väl med tvärförbud överallt istället. :död

Jag tycker också att har det gått för en så bör det funka för alla, tänk dig senariot då 80 volvobilar står på rad med nya dragkroksmonteringar och det är bara 3 som går igenom :lol
Men när det är hoj dååååååå jävlar......., men är det så att man kan åberopa liha:s reg.


här skulle vara "playdeath" citatet vara men vet inte hur jag svarar två på en gång:

Man skulle ju kunna använda hans godkända papper, men man vill ju inte involvera honom om något slår slint och dom får upp ögonen för hans reg och vem vet då inte om dom kan ogiltiförklara hans reg, dom är ju envåldshärskarna.
DÅÅÅÅ blir inte liha glad :mad:
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
andersbrink skrev:
Åk till Tierp, Örebro eller Gävle och gör en registreringsbesiktning. Förbered dig väl, mycket väl. Lämna inget åt slumpen. När den väl är intypad med turbo... långnäsa åt den lokale vrångskallen.

Du menar Tierp/Uppsala :va
Har du vart där själv med "strulgrejer"
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
krille krokodil skrev:
Du menar Tierp/Uppsala :va
Har du vart där själv med "strulgrejer"

När jag flyttade hem från USA typade jag in min långsvingade Bandit i Tierp och den långsvingade turbogixxern i Gävle, problemfritt. Jag letade inte efter "rätt" Bilprovning utan tog de som stod till buds.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
andersbrink skrev:
När jag flyttade hem från USA typade jag in min långsvingade Bandit i Tierp och den långsvingade turbogixxern i Gävle, problemfritt. Jag letade inte efter "rätt" Bilprovning utan tog de som stod till buds.

Jag antar att båda hade turbos.
Blev det inte snack om "ojoj, man kan inte ha turbo utan att effekten har höjts och DET godkänner vi inte nä,nä" :4skrika
Jag fick tag i en schysst kille på SFRO nyss.
Han började likadant som alla andra med "du skall ju inte tro att man monterar turbo för att inte åka fort", men sedan kom vi in på ett (tycker jag i alla fall)givande samtal om vad som KRÄVS för att komma fram till målet. :tummenupp
Det finns säkert genvägar som jag skall försöka kolla upp, men du åkte bara in med "stålBanditen" regga och sedan klart eller :confused:
Berätta :Bugar
Och menade du Tierp i Uppsala :confused:
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
krille krokodil skrev:
Man skulle ju kunna använda hans godkända papper, men man vill ju inte involvera honom om något slår slint och dom får upp ögonen för hans reg och vem vet då inte om dom kan ogiltiförklara hans reg, dom är ju envåldshärskarna.
DÅÅÅÅ blir inte liha glad :mad:
Nä, då skulle jag inte alls bli glad... Så här hade jag sett ut -> :mad:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tierp mellan Gävle/Uppsala, jepp. Banditen hade bara 1370 men långsving, ingen turbo. Gixxern hade turbo, besiktad i Gävle. Jag uppgav en effektökning med 20% och man tog mitt ord på det. I vanliga fall vill de ha ett effektintyg från certifierad bänk. Jag är iofs lite äldre/grånad och ser kanske lite ärlig(are) ut. Jag höll mig i bakgrunden och svarade bara på tilltal - dvs höll mig tyst, och lät besiktningspersonalen jobba i fred. 850 för regbesiktningen och 260 för kontrollbesiktningen. Inte ville de heller provköra någon av hojarna, fegisarna!

Det som bäst beskriver tillvägagångsättet - sök på "Örebro" och "turbo" här på SH.

krille krokodil skrev:
Jag antar att båda hade turbos.
Blev det inte snack om "ojoj, man kan inte ha turbo utan att effekten har höjts och DET godkänner vi inte nä,nä" :4skrika
Jag fick tag i en schysst kille på SFRO nyss.
Han började likadant som alla andra med "du skall ju inte tro att man monterar turbo för att inte åka fort", men sedan kom vi in på ett (tycker jag i alla fall)givande samtal om vad som KRÄVS för att komma fram till målet. :tummenupp
Det finns säkert genvägar som jag skall försöka kolla upp, men du åkte bara in med "stålBanditen" regga och sedan klart eller :confused:
Berätta :Bugar
Och menade du Tierp i Uppsala :confused:
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
andersbrink skrev:
Tierp mellan Gävle/Uppsala, jepp. Banditen hade bara 1370 men långsving, ingen turbo. Gixxern hade turbo, besiktad i Gävle. Jag uppgav en effektökning med 20% och man tog mitt ord på det. I vanliga fall vill de ha ett effektintyg från certifierad bänk. Jag är iofs lite äldre/grånad och ser kanske lite ärlig(are) ut. Jag höll mig i bakgrunden och svarade bara på tilltal - dvs höll mig tyst, och lät besiktningspersonalen jobba i fred. 850 för regbesiktningen och 260 för kontrollbesiktningen. Inte ville de heller provköra någon av hojarna, fegisarna!

Det som bäst beskriver tillvägagångsättet - sök på "Örebro" och "turbo" här på SH.

Jag har en liten fråga som kanske är lite offtopic men ändå:

Hur mycket har försäkringspremien rört sig på hojarna du har reggat med turbo?
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
lahi skrev:
Nä, då skulle jag inte alls bli glad... Så här hade jag sett ut -> :mad:

NEJ JAG LOVAR!
Du har ju mentorstatus för mig så dig skulle jag aldrig våga bränna :Bugar
Vem skall annars svara på mina miljoner frågor mitt i natten :va :va :va
Nej, men det skall ju gå ändå tycker man.

Hur fan gör ni för att "citera" två stycken på samma svar :va

"Agent apelsin" jag skickade iväg ett mail på kul till Stygg hansa där jag frågade om skillnaden och återkommer med det när dom svarar om du inte hinner få något snabbare svar.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
krille krokodil skrev:
Hur fan gör ni för att "citera" två stycken på samma svar :va
Det finnns två sätt:
1. Du svarar på två personers inlägg i tät följd, då läggs det andra inlägget in i det första.
2. Du kopierar in citatet, markerar det och trycker på
quote.gif
. Sedan lägger du in namnet i qoute-tagen. (skriver in =namn mellan QUOTE och ] )
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
krille krokodil skrev:
... Hur fan gör ni för att "citera" två stycken på samma svar :va ...
Klicka "Svara" på det ena, kopiera hela texten och backa tillbaks, klicka "Svara" på nästa och klipp in det första citatet.

Eller högerklicka på det första och välj "Öppna länk i nytt fönster" och sen kopiera texten. Gå tillbaks till det ursprungliga fönstret och klicka på "Svara" på nästa inlägg. Kopiera in det första citatet osv.

För övrigt väntar jag spänt på fortsättningen av tråden.

Och hur fel det än är så tror jag att Anders har en poäng i att det underlättar att vara lite "äldre/grånad". Och att man dessutom är igenkänd hos den lokale SBP och nu menar jag inte igenkänd i negativ bemärkelse. Är man där några ggr per år men bilar/hojar som alltid är i rätt gott skick så har man så att säga halva inne :D . Men det är ju inte så lätt att komma dit från noll så att säga.

Edit: Öppna kort är nog alltid bra. När besiktningsmannen frågar hur mycket effekt knarren ger så svarar man arligt att den ger 220 hk på fullt laddtryck (även om den nu ger 320 men det är en annan sak) men att den i nuvarande utförande bara ger 132 hk vid 0,1 bar eftersom man inte vill lägga ansvaret för att godkänna 220 hk på SBP-snubben. Att försöka med att den alltid bara kommer att ge 132 hk går inte, vad man än tycker om dom så är dom inte sååå korkade.
Och ja, 220 eller 320 kanske inte är fullt öppna kort men det är i alla fall siffror som är någorlunda rimliga. En 1100 som ger 132 hk med turbo låter inte fullt så rimligt.
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
krille krokodil skrev:
"Agent apelsin" jag skickade iväg ett mail på kul till Stygg hansa där jag frågade om skillnaden och återkommer med det när dom svarar om du inte hinner få något snabbare svar.

Fy fan vilken sevice! :tummenupp
Kommer du förbi linköping bjuder jag på kaffe å bullar. :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Jag uppgav en effektökning med 20% och man tog mitt ord på det.
Jaså, det gick? Jag försökte också med de där +20% i effekt och +10% i vrid som gäller för bilar, men enligt besiktningsgubben så gällde det inte för hojar. Där var tydligen originaluppgifterna maxvärden...

krille krokodil skrev:
NEJ JAG LOVAR!
Du har ju mentorstatus för mig så dig skulle jag aldrig våga bränna :Bugar
Vem skall annars svara på mina miljoner frågor mitt i natten :va :va :va
Nej, men det skall ju gå ändå tycker man.
Hehe, jag tror dig :hihi Det ska gå ändå, tycker jag.

Robban_C skrev:
En 1100 som ger 132 hk med turbo låter inte fullt så rimligt.
I mina papper står det 67 kW (91 hk) och "originalmotor med turbokonvertering" :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top