Absolut, helt med på det.
Men på en motogp hoj med 61graders nerlägg i 162kmh måste ju centrifugalkraften skapa merparten av greppet, inte hojens vikt/tyngdlagen/kraften rakt ner?
Och om vingarna trycker åt samma håll som centrifugalkraften så, ja, där är min frågeställning om varför vingarna...