Search results

  1. Micke R

    Tvåtaktsoljor

    Tyckt mig förstå att det är skillnad om det är luftkylt eller vattenkylt. Kör motorsågarna på Aspen 2-takt. Racehojarna på Yamalube Racing 2-R. Svindyr så den måste va bra. :tungan Lågtrimmade 2-taktare går på vilken olja som helst. Högtrimmade exploderar oberoende av vilken olja man använder. :död
  2. Micke R

    Kan man ha för lite Rake?

    Det fanns en hoj med ställbart försprång. Mindre försprång med sidvagn än solo. Steve McQueen sålde sin Vincent som okörbar. Köparen ställde om den för solo. MotoGP hojar anpassar rake och trail till olika banor. Har i liten mån justerat rake genom att flytta upp och ner gaffelbenen i...
  3. Micke R

    Frågor man vågar ställa

    Dom jäklarna skiter, skränar och föder upp nya. Fram till 10e Augusti. Sen är dom borta. Allmän jakttid 11 Augusti till 31 December. Om nån mot förmodan visar sig när dom är lovliga, brukar det vara en senil gammal seg en.
  4. Micke R

    Tanka diesel i hojen hur illa?

    Vi hade en båt med en Albin sidventilare. Dubbla tankar, en för bensin och en för fotogen. Första och sista 5 minuterna på bensin. På den tiden kostade fotogenen 20 öre/litern och bensinen närmare en krona. Så vanligt på den tiden att bryggan där man tankade hade pumpar för båda.
  5. Micke R

    Tanka diesel i hojen hur illa?

    On nåns kompis gör om det, tanka 98 oktan hjälper lite grann. Tankade 20 L diesel i en Mazda pickup. Var väl lika mycket bensin i tanken. Minimalt gaspådrag, 50km/h max. Fyllde fullt 98 efter 2 mil. Gick lite bättre. 10 mil senare full tank igen. Sen gick den motorvägsfart resten av resan. Om...
  6. Micke R

    NORTON MANX R | LAUNCH FIRST RIDE ON ROAD & TRACK

    Inget för mig, håller mig till den gamla.
  7. Micke R

    Frågor man vågar ställa

    Å då försvann ens egna tid för att hjälpa till.
  8. Micke R

    Hög tomgång som går ner efter en stund

    Gissning. Finns ett antal gummidelar, O-ringar mm. Kan vara att nån inte tålt modern bensin eller helt enkelt bara läcker.
  9. Micke R

    Förgasare - flottörnål och säte symptom?

    För några år sen fixade jag en fugge som hade en kass O-ring under flottörventilen. Själva ventilen och flottörnålen var ok.
  10. Micke R

    Vad behövs i ett hojgarage?

    En 5 tons hjullastare. Men nu är det såpass varmt ute att det går att byta läckande hydraulslangar.
  11. Micke R

    Är jag den ende

    En där man tar av bakskärmen för att ta av sadeln och batterilådan för att ställa tomgången.. En där man tar av tanken för att byta tändstift. En där man tar av förgasaren för att ta loss batteriet. En där 7 plastbitar måste bort för att byta halvljuslampan. Så jag är nog ganska lyckligt lottad.
  12. Micke R

    Eget avgasrör

    Liten fråga. Tänkte du sätta ett böjt rör i ändan av originalpipan och fixa en uppvinklad dämpare? 45 och 60 graders rörböjar dia 38 finns.
  13. Micke R

    Eget avgasrör

    Hur är det att bocka rostfria rör? Sandfylla och värma som man gör med svartplåt? Var hittar man rör diameter 35mm (1"3/8) ?
  14. Micke R

    Var köpa balanseringsvikter mc i Stockholm?

    Handlar ekervikter på https://viktab.se/balanserings-produkter/klister-vikter/mc-balanserare-mc-vikter/ Klistervikter på Biltema.
  15. Micke R

    Går snååååålt

    Är det inte så att modern soppa E10 kräver lite större munstycken?
  16. Micke R

    Stödhjuls-mc

    Bosse lär ha sagt att en sidvagnsmotorcykel kombinerar dom sämsta egenskaperna hos en tvåhjuling och en fyrhjuling.
  17. Micke R

    Verktygstråden

    Det roliga med USA och deras måttsystem är att dom inte verkar att begripa det själva. Längder i antal fotbollsplaner och tunga saker i antal elefanter. Där gas är en vätska som man tankar bilen med. Fast dom har full koll på 9mm och 5,56.
  18. Micke R

    Verktygstråden

    I Whitworth gängans försvar. Den standardiserades i England 54 år innan Sverige övergick till metersystemet. Vanliga rörgängor är ju en tumgänga. Att en 2tum4 kallas 45x95 och har längder i antal fot är en annan historia.
  19. Micke R

    Verktygstråden

    "Jag är ju gammal som fan" I alla fall i stora stan där kungen bor fanns 3/8 1966. Kompisen körde Stahlville. Men dom hade väl inte spritt sig till bystan. På den tiden körde tyskarna 13, 17 och 19. Fransoserna 12, 16 och 18. Sen blev 13,17,19 standard. Och nu 12,16,18. En av orsakerna till att...
Back
Top