Tillbaka på R1:a igen efter 15+ år!

Till helgen nästa vecka borde hojen vara igång igen :) tar gärna en vända!

Jag bor i närheten som du vet och har flera motorcyklar som fungerar.
Den jag kört snyggt med två gånger har kvar bevisen på höger och vänster sida. Den har haft 17 tidigare ägare så om du inte totalkvaddar den så...
Men det är ingen riktig SportHoj förståss... :rodnar

Liten uppdatering, fick och får tacka Peter på Backontrakk för tålamad.

Kylaren är på, men mitt batteri som någon bytt till Lithium-variant har jag missat underhålls ladda veckorna hojen stått så batteriet var stendött och ville inte ens slå på hojen.

Efter par timmars laddnings så går tändningen på men det finns inte juice nog att starta hojen.

Laddaren står fortfarande på "Li" mode och blinkar låg nivå på 10V hoppig laddning. Har batteriet pajjat eller kan det ta ett dygn att komma igång?

Lite bilder på mekandet. Fräsch kylare, passade bra. Fick fixa ett fäste.
Väntar nu på att provstarta hojen och se om den håller trycket :)

1789661379943.png1789661437662.png

Liten uppdatering, fick och får tacka Peter på Backontrakk för tålamad.

Kylaren är på, men mitt batteri som någon bytt till Lithium-variant har jag missat underhålls ladda veckorna hojen stått så batteriet var stendött och ville inte ens slå på hojen.

Efter par timmars laddnings så går tändningen på men det finns inte juice nog att starta hojen.

Laddaren står fortfarande på "Li" mode och blinkar låg nivå på 10V hoppig laddning. Har batteriet pajjat eller kan det ta ett dygn att komma igång?

Lite bilder på mekandet. Fräsch kylare, passade bra. Fick fixa ett fäste.
Väntar nu på att provstarta hojen och se om den håller trycket :)

View attachment 532981View attachment 532982
Flera timmar?
Har du verkligen laddat batteriet? För mig tar det 1 timme typ att ladda upp mitt litium om jag dränerat det med en 4A-laddare.

BSM förhindrar att det laddas ur helt av vad jag förstår.

Testa att koppla på en dumladdare som ger konstant spänning i någon minut för att väcka batteriet.

Flera timmar?
Har du verkligen laddat batteriet? För mig tar det 1 timme typ att ladda upp mitt litium om jag dränerat det med en 4A-laddare.

BSM förhindrar att det laddas ur helt av vad jag förstår.

Testa att koppla på en dumladdare som ger konstant spänning i någon minut för att väcka batteriet.
Då enligt mina sökningar verkar batteriet inte helt enkelt ta emot ström längre. Det har stått 6 timmar nu och det är fortfarande blinkande på låg nivå och 10V på skärmen sviktande. Hojen har ström men inte nog att knappt vrida runt motorn och starta hojen (displayen dör också efter ett tag).

Kan ju testa forcera ladda också utan "Li"-läget, men antar väl batteriet inte mår bra. Det var redan lite sådär efter köp vet jag, så har troligen tidigare haft problem.

Uppdatering. Batteriet dog igen efter 1-2 timmar utan laddning. Så, paj... :( nog med utgfiter nu suck.

Funderar på köpa ett Biltema MC-batteri, funkar dom bra för min hoj?

Aldrig haft problem med deras batterier. Har deras Lipo i Enduron, aldrig rört på tre år trots att jag kör alldeles för sällan.

Biltema säljer inte motorcykelbatterier längre, tror jag bestämt.

Närmast är kanske MC-varuhuset? https://www.mcvaruhuset.se/search?c...derway=desc&search_query=YTZ7S&submit_search=
Tack Mattias, får bli rätt batteri direkt. Min hoj har ju något eftermarknadslithium som uppenbarligen get upp. Orka utgifter nu...

Dom har detta i lager, blir o raketåka dit senare och köpa:

Se på fan. Jag sökte på "motorcykelbatteri", men det heter det ju givetvis inte.
Hitta samma nu:
https://www.biltema.se/bil---mc/for...ri-gel-12-v-6-ah-113-x-70-x-107-mm-2000058302

det här ska matcha men AIn... :D var osäker på om startströmmen var stark nog. Att R1an behöver mycket kraft just vid start (vilket kanske förklarar Lithiumbatteriet som ska ha stark startström).

Nu blev jag osäker om jag bara ska köpa nytt originalbatteri eller bara köpa nytt fungerande Lithiumbatteri och se till att det alltid är på underhållningsladdning (vilket jag oavsett kommer göra med ett originalbatteri)

Eller hmm, Biltemas batteri har OMVÄND position på + och -. Så det är inte värt det, jag kommer inte dra om kablaget för biltemas batteri...

Eller...... hmmmmmm Lithiumbatteriet som sitter nu HAR omvänd + och - jämfört med original. Så, Biltema... kan funka antar jag. :3freak:död:brinnerup:banana

1789739848549.png

Har för mig att biltemabatteriet hade bättre startström än yuasa (som jag köpte när biltemabatteriet dog, verkstaden satte i ett för klent).
Finns det inte två varianter av batteriena på Biltema med olika poler? (har jag för mig men det är typ 9 år sedan jag bytte batteri den gången)

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!