Vad fick dig att skaka på huvudet idag?

Ja, det är skenheligt att peka på hur arbetsvillkoren och tillverkningen i andra länder borde förbättras, samtidigt som man åtnjuter en hög levnadsstandard på dess bekostnad.
Hur man konkurerar på olika sätt.
Stöld av svensk (västerlänsk) utveckling (erikssons mjukvara i telesystem etc) genom att överta tillverkningen för billigt anbud.
Man kör legotillverkning ett skift och sen kör man ett skift till och lablar om till eget brand.
Kina hycklar med att låta andra länder komma med innovationer och samarbeten som de senare tar över.

Kinakvaliteten är ju idag långt bättre än förut med låg kostnad.
De har kommit långt i sin industri från att ha exporterat bambukorgar till högteknologi på 40-50 år.

Jag och många med mig tror på utveckling, inte att bromsa oss in i framtiden.

Tänk industrialiseringen och hur den genom kloka människors försorg och ansträngningar kombinerats med utbildning och liberal demokratisering och därmed välfärd för miljarder människor. Sverige förvandlades från ett av Europas fattigaste länder till ett av världens rikaste på ungefär 50 år - inte minst genom att exportera uppfinningar som löste problem i andra länder. Det är inte ett nollsummespel med tariffer och tullar, det är snarare infantil merkantilism och är skadligt även för den egna ekonomin då det hindrar utvecklingen snarare än stimulerar den.

Jag menar att Sverige rimligen skall ha en ledande position inom den globala industrin och framförallt leda utvecklingen inom ”framtidsforskningen” dvs det som faktiskt kommer att efterfrågas under de närmaste decennierna. Exempelvis lösningar på problematiken med mänskliga utsläpp då frivillig konsumtionsminskning är betydligt svårare att genomföra.

Kör snyggt!

Ja, vilket lyft för miljön det måsta vara att vi i Sverige där man behöver lägga massor av energi på att värma bostäder tar hit ännu fler människor från länder där bostäder inte kräver någon energi.
Och hur är det med energiförbrukningen per capita för transporter i Sverige resp dessa länder?

Har du funderat över hur man skulle nå framstegen effektivast ifall man betraktade problemen ur ett mer globalt perspektiv?
Är det verkligen i Sverige man hittar lågt hängande frukter till miljöförbättringar?

Mitt budskap/åsikt var och är att Sverige och dess industri kunnat ha en annan och bättre position än vad vi har idag, men politiken valde populismens väg istället. Det gäller sannolikt fler länder i Europa och såväl Putin som Qi är väl mycket nöjda med det. Och har stött den sortens populism både öppet och dolt. Musk med, för övrigt.

Vi kan bättre!

1/ Vilka politiska beslut var "populismens väg"
2/ Vad menar du vi skulle gjort istället?

Man kunde tro det så jag googlade innan jag postade det där och flera nyhetssajter säger samma sak.
Och det är faktiskt "sant".
Säger vi att en människa är död när hjärtat stannat ? OK med det ?
Vid operationer på hjärtat tillförs hjärtat Kaliumklorid och hjärtat stannar. Patienten är när hjärtat stoppas redan inkopplad till en hjärt lungmaskin som svarar för syresättning av blodet och cirkulation av blodet till kroppen.
När operationen på hjärtat är klar, t.ex. nya hjärtklaffar på plats tillförs sedan ett annat "läkemedel" som startar hjärtat igen. Om det inte gått fel och man stoppat hjärtat med CALCIUMKLORID. DÅ ÄR DET KÖRT. Det hjärtat kommer inte starta på nytt.......
Så bara köra vidare med hjärtlungmaskin i väntan på "nytt" hjärta. :hjarta

Vid operationer på hjärtat tillförs hjärtat Kaliumklorid och hjärtat stannar. Patienten är när hjärtat stoppas redan inkopplad till en hjärt lungmaskin som svarar för syresättning av blodet och cirkulation av blodet till kroppen.
När operationen på hjärtat är klar, t.ex. nya hjärtklaffar på plats tillförs sedan ett annat "läkemedel" som startar hjärtat igen. Om det inte gått fel och man stoppat hjärtat med CALCIUMKLORID. DÅ ÄR DET KÖRT. Det hjärtat kommer inte starta på nytt.......
Fast det är väl inte när hjärtat stannar som man räknas som död, även om döden ofta följer kort på det? I Sverige är man rättsligt död när hjärnans funktioner totalt och oåterkalleligt upphört att fungera.
Vet inte vad de har som måttstock i USA, men jag skulle inte bli överraskad om de har flera.

Fast det är väl inte när hjärtat stannar som man räknas som död, även om döden ofta följer kort på det? I Sverige är man rättsligt död när hjärnans funktioner totalt och oåterkalleligt upphört att fungera.
Vet inte vad de har som måttstock i USA, men jag skulle inte bli överraskad om de har flera.
Det är väl just
döden ofta följer kort på det? Att hjärtat stannat.
som gjort att det börjat dyka Hjärtstartare ute på stan, i t.ex. större affärscentra.
Vanligt hjärtat stoppar i dagens större affärscentra ?

Men nu påstod ju Trump att dom blev bättre av medicinen, inte att de fick liv igen pga hjärtstartaren.

Den mannen har sagt så mycket galet så sanningen överträffar ändå dikten.

Jag håller med om att vi har lägre utsläpp än många länder, men det jag pratar om är att energiomställningen inte borde motarbetas utan underlättas. Just på grund av att vi sedan kan sälja lösningarna till andra länder.

Kör snyggt!
Jag anser snarare att ett högt bränslepris stressar fram en illa genomtänkt energiomställning på bekostnad av miljön. Det är långt ifrån miljömässigt gratis att producera en ny elbil, och att skrota en bil är heller inte gratis. Att tvinga fram skrotningen av en fullt fungerande fossilbil i förtid genom att göra driften ekonomiskt ohållbar (kommer osökt att tänka på effektskatten och dess konsekvenser, ytterligare ett exempel på min poäng...) och sedan ersätta den med en nytillverkad elbil innebär därför en helt enorm och fullständigt onödig miljöpåverkan och det kommer knappast rädda miljön, snarare tvärtom.

En redan tillverkad fossilbil kan rulla bra många mil innan dess miljöavtryck matchas av tillverkningskostnaden för en ny elbil, och sen är det inte gratis att driva denna nya elbil utan energin måste alstras på något sätt. Kärnkraft är nog det absolut mest miljövänliga alternativet vi har idag, men detta har ju motarbetats och motarbetas fortfarande av de som säger sig värna om miljön...

Miljömupparna verkar ju tro att både vindkraftverk och elbilar växer lokalt och drivs av kärlek, men riktigt så funkar det inte...

Jag tycker att vi borde slutförbruka mer och konsumera mindre, det är det absolut mest miljövänliga.

Last edited:
För att inte tala om att ett högt bränslepris (energipris) sänker vår industris konkurenskraft globalt, så att vår industri köps upp av/flyttar till Kina

Här i stan har volvo lastvagnar en hyttfabrik, hytterna monteras på chassien i Göteborg.
Hytterna måste flyttas härifrån till Göteborg med Lastbil, tåg och förmodligen lastbil igen.
Ett högt dieselpris påverkar direkt lönsamheten, och det påverkar även tågkostnaden, för är dieseln dyr vill många frakta på tåg och då stiger priset.

Volvos fabrik i Gent i Belgien vill ta över hytt-tillverkningen, dom har slitit i den sedan åtminstonde 80 talet, och det har varit nära en flytt flera gånger, just på grund av transportkostnaderna.

Får vi en regering som höjer dieselpriset så får vi 2000+ arbetslösa i Umeå och jobben flyttar utomlands

(fast dom får ju säkert jobb på Norhvolts batterifabrik i Skellefteå)

För att inte tala om att ett högt bränslepris (energipris) sänker vår industris konkurenskraft globalt, så att vår industri köps upp av/flyttar till Kina

Här i stan har volvo lastvagnar en hyttfabrik, hytterna monteras på chassien i Göteborg.
Hytterna måste flyttas härifrån till Göteborg med Lastbil, tåg och förmodligen lastbil igen.
Ett högt dieselpris påverkar direkt lönsamheten, och det påverkar även tågkostnaden, för är dieseln dyr vill många frakta på tåg och då stiger priset.

Volvos fabrik i Gent i Belgien vill ta över hytt-tillverkningen, dom har slitit i den sedan åtminstonde 80 talet, och det har varit nära en flytt flera gånger, just på grund av transportkostnaderna.

Får vi en regering som höjer dieselpriset så får vi 2000+ arbetslösa i Umeå och jobben flyttar utomlands

(fast dom får ju säkert jobb på Norhvolts batterifabrik i Skellefteå)
Du kan även lägga till borttagen karens och lite andra tilltag som den röda sidan försöker lura till sig röster på. Som inte gynnar svensk konkurrens kraft gentemot andra länder

Du kan även lägga till borttagen karens och lite andra tilltag som den röda sidan försöker lura till sig röster på. Som inte gynnar svensk konkurrens kraft gentemot andra länder

Det skulle inte vara något problem med borttagen karens, bara folk hade någon jävla moral och inte sjukskrev sig för att det var trist på jobbet igår, eller för att dom är korkade nog att dricka sig bakis när dom ska jobba.

Jag har folk i mitt periferi umgänge som oftast är sjukskriven måndagar och torsdagar, och dom som i princip alltid är sjukskrivna två dagar när det är hockey/fotbollsmatch

Sedan finns ju också dom som är sjukskrivna enbart när det är älgjakt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg