Sverige idag..

Nu har media också gått ut med att en person dödats i Fagersta. De har väl fått tag i anhöriga.

Publicerad 22 augusti 2026 kl 17.37
INRIKES. Den 18-årige Liam Carlos Nebel, som misstänks för svärdattacken på Brinellskolan i Fagersta, ska i polisförhör ha uppgett att offren valdes slumpmässigt och att han hade velat döda fler. En 17-årig flicka dödades och tre pojkar skadades i attacken.

Okunskap som norm​

Dagens samhälle är som en motpol till Harrisons uppväxt: nu varnar vuxna för mobiltelefonen och sociala mediers negativa effekter – och försöker desperat locka tillbaka unga till läsning. Enligt Harrison har den svenska skolan gett efter för Tiktok-skadade elevers koncentrationsförmåga med kortare texter, och undervisningen har rationaliserat bort att skriva för hand med pseudovetenskapliga argument om ”outvecklad motorik”. Universiteten tassar samtidigt på tå för att inte använda fakta som kan ”kränka” studenterna.
– Universiteten har upphöjt okunskap och ofärdighet till en norm, säger Harrison. Han hänvisar till statistik som säger att var fjärde 15-åring i Sverige saknar grundläggande läsförståelse.
slut citat
Min kommentar: När läraren i 2:a klass upptäckte att jag inte kunde läsa ordentligt 1952 i Berga skolan i Uppsala så sattes jag att gå om 1:an. För börja i 2:an var krav kunna läsa. Hur skulle eleven annars kunna följa undervisningen, läsa läxor och så vidare.
Tacksam idag jag fick gå om 1:an. Den möjligheten finns inte i dagens skola. Nu släpper skolan ut 15-åringar utan grundläggande läsförståelse.

Last edited:
b0883949-8f9d-38c5-86ca-67005b4bbb77

Koloniodlare, barnmorskor och scouter – över 280 organisationer slöt upp när 50 000 marscherade för klimatet i Stockholm. Arrangörerna vill göra klimatet till en fråga bortom höger och vänster. Längst fram i tåget skanderades ”eat the rich”.
Min kommentar: Människan anses orsaka klimatförändringarna. Vilket jag tror på. Om nu befolkningen på jorden ökat från ca 2 miljarder till 8 miljarder på de senaste 100 åren och 5 % av befolkningen är mycket rika kommer ju inte en minskning av befolkningen med 5% dvs 400 miljoner lösa problemet.
Då återstår ju fortfarande 7,6 Miljarder befolkning, de fattiga, som vill ha det bättre, bli rika.
Utmaningen är att minska befolkning mot mindre än 2 miljarder om dom återstående ska kunna få det bättre. Möjligt, inte med demokrati som jag ser det. Eller ?
Jag tror inte demokratin kommer försvinna frivilligt så människan och många andra djur på jordklotet kommer rimligen var borta inom 1000 år.

Last edited:
b0883949-8f9d-38c5-86ca-67005b4bbb77

Koloniodlare, barnmorskor och scouter – över 280 organisationer slöt upp när 50 000 marscherade för klimatet i Stockholm. Arrangörerna vill göra klimatet till en fråga bortom höger och vänster. Längst fram i tåget skanderades ”eat the rich”.
Min kommentar: Människan anses orsaka klimatförändringarna. Vilket jag tror på. Om nu befolkningen på jorden ökat från ca 2 miljarder till 8 miljarder på de senaste 100 åren och 5 % av befolkningen är mycket rika kommer ju inte en minskning av befolkningen med 5% dvs 400 miljoner lösa problemet.
Då återstår ju fortfarande 7,6 Miljarder befolkning, de fattiga, som vill ha det bättre, bli rika.
Utmaningen är att minska befolkning mot mindre än 2 miljarder om dom återstående ska kunna få det bättre. Möjligt, inte med demokrati som jag ser det. Eller ?
Jag tror inte demokratin kommer försvinna frivilligt så människan och många andra djur på jordklotet kommer rimligen var borta inom 1000 år.
Det låter ju högst vänsterpolitiskt att äta de rika. Sedan är det väl just de rika som betalar för såndär pajas protester.

Längst fram i tåget skanderades ”eat the rich”.

Sloganen används inom vänsterpolitik och antikapitalism för att protestera mot stora ekonomiska klyftor.
Ingen menar att man på något sätt ska utrota dom rika genom att ta livet av dom.

Men lite av en bra idé kanske det är:

622371955_942327025146427_5285521954974968904_n.jpg

Hon flög privatjet till Davos

Centerismen, som också kallas för Åsa-Nissemarxism, talar småskalighet, decentralisering och miljövård. Kärnkraften blir symbolen för ett centraliserat och hårt kontrollerat samhälle – en dystopi som kallas ”kärnkraftssamhället”. Centern surfar på gröna vågen och socialdemokratin förlorar valet 1976 efter 44 år vid regeringsmakten.

Aron Flam, 48, utreds återigen för brott. Denna gång misstänks han av polisen för hets mot folkgrupp efter att ha satt upp affischer med nazibudskap vid biografen Zita i Stockholm.

Dela artikeln​

Aron Flam är sedan tidigare åtalad för olaga hot och ofredande mot den kvinnliga MP-politikern Marie Åkesdotter.

Han har enligt åtalet kallat henne för "nazifitta", uppmanat henne att skära upp sina handleder och dricka lut – och skrivit att han har hennes hemadress. Bakgrunden var att Åkesdotter var kritisk till att Israel har dödat tiotusentals barn i Gaza.

Aron Flam, 48, utreds återigen för brott. Denna gång misstänks han av polisen för hets mot folkgrupp efter att ha satt upp affischer med nazibudskap vid biografen Zita i Stockholm.

Dela artikeln​

Aron Flam är sedan tidigare åtalad för olaga hot och ofredande mot den kvinnliga MP-politikern Marie Åkesdotter.

Han har enligt åtalet kallat henne för "nazifitta", uppmanat henne att skära upp sina handleder och dricka lut – och skrivit att han har hennes hemadress. Bakgrunden var att Åkesdotter var kritisk till att Israel har dödat tiotusentals barn i Gaza.
Alltid intressant med Flam. Han lär inte bli svaret skyldig.

Bara in på siten och höra vad han har att säga.

Var kommer denna beskrivning ifrån?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...