Rätt hoj för ändamålet

Dom där tyskarna alltså, genetiskt förbannade med hög IQ. Dom är ju duktiga på i princip allt dom hittar på, så pass att sånt som inte fungerar riktigt ... måste raderas, endast perfektion godkänns. T o m språket, fyfasen inget för bokstavsblinda! Dom skulle behöva en sund ledarskap, och inte släppas lösa så där, se bara vad som händer när man ger dom fria tyglar.

Passar i skogen?
Fin hoj ... men nej, inte i skogen. KLE 500 är åter en av dom där "äventyrshojarna" som väger runt 200kg, som Tenere 700 m fl, som vi alla menar ska kunna manövreras på smala stigar genom terrängen, men egentligen bara är en önskedröm. Du kan lika gärna sätta dig på vilken som helst standardhoj med lite förhöjd fjädring och rätt däcktyp, och göra i princip samma sak.

Grejen med dessa tunga 'äventyrshojar' är att dom ser ut som deras lättare kusiner, tävlingshojarna, fast är mycket tyngre. Och visst kanske man klarar hoppa bättre, och köra på ojämna vägar bättre än med min Dyna wide-glide. Men lämpliga för skogen är dom inte. Jag provade min RE Classic 350 en kort sväng i skogarna utanför nykvarn, och det gick förvånansvärt bra så länge rötterna inte blev för höga, mycket barrträd där. Jag hade installerat en hasplåt och den tog i ibland. Dock blev det inga hopp som i klippet där.

IMG_7397.JPG

Till exempel idag eftermiddag tog jag på mig att inventera bortglömda rastplatser, gamla torp och gårdar och gärden i min relativa omnejd i dom nordvästra delarna av södertörn. För det valde jag min 350cc endurohoj då framkomlighet och tillgänglighet var prioritet.

IMG_8445.JPG

22*C varmt och riklig luftfuktighet gjorde dagen mer spännande, nästan lite tropisk. Jag tog mig fram till orterna på asfalterade 70-vägar, samt en del grus eller stenkross. Mycket stående körning i tvåan och trean i låga varv, på spaning efter gammal civilisation.

IMG_8448.JPG

Jag upptäckte ett par nästan helt igenvuxna rastplatser som avslöjades endast genom att hoppa av hojen och traska in i salladen.

IMG_8446.JPG

Dom gamla trämöblerna kunde lika gärna vara ruttet fnöske, men med ordentligt slip och sedan ett stänk olja skulle man nog kunna fresha till även detta trä.

IMG_8447.JPG

Nog finns ett flertal gamla tomter kvar i obyggden, tyvärr utan torpen. Dom har antingen brunnit ner eller ruttnat bort. Allt som finns kvar är en liten skylt från hembygdsföreningen, och i dom fall jag hade lite tur även en stengrund.

IMG_8437.JPG

Med det närmast tropiska klimat senaste veckan har salladen vuxit sig tät, vacker och grön men dessvärre hindrande. Knappt att man såg traktorvägarna som ibland övergick i små viltstigar.

IMG_8438.JPG

Jag trängde mig fram igenom växtligheten, i halvtorr lera och uppbökad jord, med kvistar och blad piskandes mot visiret. Hojen och jag var som ett stort rullande vildsvin.

IMG_8441.JPG

Efter en tids tragglande i snåren blåttade sig civilisationen och 70-vägarna kom som en sval bris med kylning för både mig och motorn. Väl hemma i tid för islatte sitter jag här nu med bilderna från äventyret och känner lukten av min osande KTM 350. Tror jag har en fästing i brallan men den får vänta till läggdags då jag har en riktig varm överraskning åt den.

Jag kan nog inte bygga upp torpen åt kommunen, men jag känner starkt för att låna Dicks trimmer och röja upp åtminstonne en av rastplatserna kring bordet, och sen ha picknick där.

Apropå att internet är fullt av BS och saker som aldrig har hänt och aldrig kommer att hända så har det tydligen kommit nya RD 350 också 1782332803938.png

Tråkigt att inte YT filtrerar bort den där skiten. Borde vara ganska enkelt.
jaha, borde fattat det. Det lät ju för bra för att vara sant.
Borde finnas ett AI-filter på tuben. Där man som content Creator får ange om innehållet är skapat helt eller delvis med AI. Sedan kan tittarna själva välja att filtrera bort AI om man vill. Det kanske man inte vill. Men att man åtminstone kan se om videon är AI-genererad när man får upp den. Så funkar det på vissa andra sidor som t ex Printables där det också börjar bli mycket AI.

Jag slänger väl in en till länk till ett kort test av Chris Northover. Denna gång Kove 800X Rally.
Han summerar ungefär som diskussionen här i tråden.

jaha, borde fattat det. Det lät ju för bra för att vara sant.
Borde finnas ett AI-filter på tuben. Där man som content Creator får ange om innehållet är skapat helt eller delvis med AI. Sedan kan tittarna själva välja att filtrera bort AI om man vill. Det kanske man inte vill. Men att man åtminstone kan se om videon är AI-genererad när man får upp den. Så funkar det på vissa andra sidor som t ex Printables där det också börjar bli mycket AI.
Inte riktigt så informativt som man kanske skulle kunna önska, men dom skriver lite längre ner på dessa ai-klipp;
"Så skapades det här. Skapat med AI, Ljud eller bilder har ändrats eller genererats helt. Läs mer" - Och sen kan man läsa mer om eländet > Läs mer <

Jag är lite nyfiken på allt "ai", men när man liksom missbrukar det roliga för att vilseleda folk utan tydligare varningar, kanske röd text direkt under klippet, då börjar kaffet smaka skit.

Jag slänger väl in en till länk till ett kort test av Chris Northover. Denna gång Kove 800X Rally.
Han summerar ungefär som diskussionen här i tråden.

Ja, den matchar mina nya shorts från Lidl. Fina turkosa medelhavsbrallor.

Kove är väl som Honda en gång var, en billigare hoj som hade sina kvaliteter. Dom skulle kanske kunna jämföra den med KTMs 700 adventure?

För dom tillverkar ju både crosshojar och endurohojar, precis som KTM, >> https://kovemotosverige.se/modeller/#Section6

men när man liksom missbrukar det roliga för att vilseleda folk utan tydligare varningar, kanske röd text direkt under klippet, då börjar kaffet smaka skit.

Jag tycker AI är ett elände.
X (twitter) går ej att titta i för all AI.

YouTube svämmar också över, det värsta är dem som inte säger alls att det är AI.

På fejan får man blockera konton löpande som skapar AI videos utan att säga det osv osv.

Jag tycker AI är ett elände.
X (twitter) går ej att titta i för all AI.

YouTube svämmar också över, det värsta är dem som inte säger alls att det är AI.

På fejan får man blockera konton löpande som skapar AI videos utan att säga det osv osv.
Jag har bantat ner mina digitala tidsfördriv så jag har nog missat en hel del ai:sering. Men jag ser i t ex youtube hur väldigt mycket ai används till röster, grafik med animationer. Och det har blivit för mycket.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back