TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, det är åbäkigt med mycket packning i låg fart och vid parkering. Men ute på vägen funkar det ändå rätt ok. Här ett foto från Stelvio häromdagen.Jag vet. Har alltid för mycket packning, Hojen blir topptung och det är ett elände när man ska in och ut på hotell varje morgon och kväll.
Men. Högra sidoväskan kommer normalt sett inte in. Där finns verktyg, kedjespray, punka-kit, trasor, meckarhandskar, tunna gummihandskar (spännbanden på färjor är oftast riktigt skitiga, man blir svartkladdig av att ta i dem), reflexväst (vid ev. ofrivilligt stillestånd) extra bagagestroppar (som reserv eller för ev. spontana inköp) o dyl. Alltså sådant man inte vill, inte avser, att packa upp såvida inte det uppstått något problem.
Vänster väska innehåll tunga saker som necessär, några öl (man vill ju ha en omedelbar ankomst-öl när man kommit in på rummet, kanske lite whisky, skor för kvällsbruk, ipad, laddare, ev. pc (ibland) o dyl.
Kläder då? Väskan ovanpå i våning ett. Brukar ha med för mycket…
Väskan högst upp? Förstärkningsplagg som kan behöva åka på/av snabbt när det blir varmt/kallt. Här finns också regnställ.
Ja, det blir (för) mycket.
Det var kallt och blåsigt med fuktig vägbana här och var, trånga serpentiner på många håll, en del snö i terrängen förstås. Så för min del kändes Stelvio som 50 % nöje och 50 % prestation.
Om man följer Kanyarfoto på fejjan eller Instagram så ser man många situationer där folk kommer i svårigheter. Tappar hojen, får motorstopp mitt i böjen. Gör tokiga spårval, möter en lastbil eller buss, eller helt enkelt blir sk*tstressade över att det svänger mer än önskat samtidigt som de ska uppför, samtidigt som vägbanan lutar via någon form av dosering.
Jag fattar hur det kan gå fel. Man behöver vara ödmjuk inför en del av de "värsta" bergspassen.

Last edited:





















