Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Nu djävlar....
Det har dykt upp en äkta hårdkokt PajalaBagger på marknaden.
De är unika och en del av den norrländska kulturarvet 🥰

Eller som Wikipedia säger:
"PajalaBagger
Legenden säger att Pajalabaggern föddes någon gång under 1950-60 talet under en oändligt lång vinter i Pajala, när ett gäng envisa hojbyggare tröttnade på att de amerikanska baggrarna inte var byggda för 30 minusgrader, älgar och 40 mil till närmaste fik.
Med hjälp av svets, hembränt och en högst tveksam mängd kaffe skapade de en motorcykel som kunde tugga mil efter mil på norrländska vägar. Under de mörka vinternätterna skruvades det i garage upplysta av en ensam lysrörsarmatur, och när midnattssolen kom fram testkördes skapelserna dygnet runt eftersom ingen ändå gick och lade sig. Resultatet blev Pajalabaggern – lika lång som en amerikansk landsvägskryssare, men med hjärtat djupt förankrat i Tornedalen, där frihet mäts i mil, myggor och mängden reservdelar man lyckas få plats med i packväskorna."
View attachment 529083
View attachment 529084
View attachment 529085

Jag skulle just lägga upp denna själv. Dödstuff!
Varför kommer jag osökt att tänka på Snabelgalfen? (IYKYK)
 
Nu djävlar....
Det har dykt upp en äkta hårdkokt PajalaBagger på marknaden.
De är unika och en del av den norrländska kulturarvet 🥰

Eller som Wikipedia säger:
"PajalaBagger
Legenden säger att Pajalabaggern föddes någon gång under 1950-60 talet under en oändligt lång vinter i Pajala, när ett gäng envisa hojbyggare tröttnade på att de amerikanska baggrarna inte var byggda för 30 minusgrader, älgar och 40 mil till närmaste fik.
Med hjälp av svets, hembränt och en högst tveksam mängd kaffe skapade de en motorcykel som kunde tugga mil efter mil på norrländska vägar. Under de mörka vinternätterna skruvades det i garage upplysta av en ensam lysrörsarmatur, och när midnattssolen kom fram testkördes skapelserna dygnet runt eftersom ingen ändå gick och lade sig. Resultatet blev Pajalabaggern – lika lång som en amerikansk landsvägskryssare, men med hjärtat djupt förankrat i Tornedalen, där frihet mäts i mil, myggor och mängden reservdelar man lyckas få plats med i packväskorna."
View attachment 529083
View attachment 529084
View attachment 529085

Men det är väl en Hoske-tank? Rymmer väl 42L.
Hårdvaluta på 70-talet bland de som åkte utanför 50-skylten
 
Den här hade ett trevligt stuk!


Jag tycker det är ett riktigt snyggt bygge, bakkutsen slutar i höjd med bakaxeln liksom frontkåpan slutar vid framaxeln, mycket snyggt. Jag hade nog satt skylthållaren på kutsen, har aldrig gillat skyltar monterade på svingen.
 
Alltså....Han försöker ju inte dölja det...

1780821520137.png
1780821575678.png


Edit: Alltså ju mera jag tänker på det så är det ju väldigt starkt gjort av han att lägga ut en annons på den.
Hade det varit ens egen skapelse så hade jag nog tömt den på vätskorna, tagit en spade och grävt en djup grop längst ut på ägorna för att begrava den där och aldrig mera prata om den.
 
Last edited:
Alltså....Han försöker ju inte dölja det...

View attachment 529292
View attachment 529293


Edit: Alltså ju mera jag tänker på det så är det ju väldigt starkt gjort av han att lägga ut en annons på den.
Hade det varit ens egen skapelse så hade jag nog tömt den på vätskorna, tagit en spade och grävt en djup grop längst ut på ägorna för att begrava den där och aldrig mera prata om den.
Det måste varit hans grabb i typ mellanstadie åldern som hittat nycklarna till garage och testat hur svets och verktyg fungerar.

Detta var nog bland det värsta jag sett
 
Alltså....Han försöker ju inte dölja det...

View attachment 529292
View attachment 529293


Edit: Alltså ju mera jag tänker på det så är det ju väldigt starkt gjort av han att lägga ut en annons på den.
Hade det varit ens egen skapelse så hade jag nog tömt den på vätskorna, tagit en spade och grävt en djup grop längst ut på ägorna för att begrava den där och aldrig mera prata om den.
Nä, ägaren döljer inte att knäna är dåliga, eller vad syftar du på........hahaha
 
"Nu har dagen kommit då jag säljer en unik och legendarisk motorcykel – Honda CBR1100XX"
Fast frågan är om han verkligen vill sälja den med tanke på priset på 120 000 SEK 😮

 
"Nu har dagen kommit då jag säljer en unik och legendarisk motorcykel – Honda CBR1100XX"
Fast frågan är om han verkligen vill sälja den med tanke på priset på 120 000 SEK 😮

Det är ändå imponerande att Honda bara har gjort ett enda exemplar av den hojen😂
 
Alltså....Han försöker ju inte dölja det...

View attachment 529292
View attachment 529293


Edit: Alltså ju mera jag tänker på det så är det ju väldigt starkt gjort av han att lägga ut en annons på den.
Hade det varit ens egen skapelse så hade jag nog tömt den på vätskorna, tagit en spade och grävt en djup grop längst ut på ägorna för att begrava den där och aldrig mera prata om den.
Assååeee, varför? VARFÖR!? Varför gör man så?
 
Hej!

Är det någon som känner till något väsentligt om denna hoj? Miltalet verkar ha legat runt 1200 sedan 2016, dvs inte så trovärdigt. Men det behöver ju inte vara hela världen. Någon som har någon input? Fanns tidigare i göteborgstrakten.

Tack på förhand!

 
Hej!

Är det någon som känner till något väsentligt om denna hoj? Miltalet verkar ha legat runt 1200 sedan 2016, dvs inte så trovärdigt. Men det behöver ju inte vara hela världen. Någon som har någon input? Fanns tidigare i göteborgstrakten.

Tack på förhand!

Kan ju vara så att den stått ,finns många hojar som inte rullar värst - har en gris stående själv som absolut inte rullat många mil senaste åren då knäet inte gillar kickandet längre och haft den sen -07
Står som motard också och då kör många trail tech eller cykeldator så milen blir ju konstant då med
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top