Självklart, en kaffebryggar
snoppmätartråd. Eller en serie snoppmätarinlägg i alla fall. Så ovanligt.
Jag köpte min kaffebryggare på Biltema. Såklart.
View attachment 527604
Jämfört med min ena sons Moccamaster så är min Biltemabryggare en räser! Snabbkaffe! Snabbt och enkelt! Det finns inget meditativt att sätta på kaffe. Inte för mig i alla fall.
Räknade jag till fem delar som ska sättas på plats. Plus hushållspapper för efterdroppet.
Min kaffeburk har ett reglage i botten så den pyttsar ut ett mått i taget. Fem mått tar ca 4-5 sek att fylla upp evighetsfiltret. Ja jag häller över från kaffepaketet till kaffeburken. Javisst, all arom försvinner. Ja men mal dina bönor själv då. Javisst ja, det gör ni redan. Elektrisk kaffekvarn.
Vilket kaffe är godast då? Lite beror det ju på vilket kaffe man häller i och hur man doserar.
Har ni flickor mjölk och socker i också? Då tycker ni väl inte om kaffe ens?
Jag kör Zoegas Intenzo, gillar den gula färgen på paketet och paketen syns bra på kaffehyllan i affären.
Min Krups-bryggare började läcka i ett alurör efter 15-20 år. Det gick ju att torka. Sen började proppen gå. Felsökte strömbrytaren och såg hålet i röret. Mot Biltema.
View attachment 527606
Termos från Clas Olsson, bryggkaffe från Biltemabryggaren, Zoegakaffe från Hemköp i Norra Sköndal, en gammal klass 2-moppe som inte ens gör 70, en gång-och cykelväg genom en skog.
En miljö som funkar för lite kaffe.
Annars kör jag pulverkaffe när jag tältar. Fyller termosen med vatten och kör pulvret i koppen vid en ståfika.
View attachment 527608
Utmed Autobahn är miljön sådär. Fikar hellre ute än inne.
View attachment 527607
Jo jag tar ibland seden dit jag kommer och dricker ur barnkoppar. (Gardasjön)
View attachment 527609
Äh ibland får man fika på en mack.
Så i mitt kaffelaboratorium hemma så kör jag med min lilla kaffebryggare från Biltema.