"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Jag dricker ungefär 1/3 av mitt kaffe från en MoccaMaster, 1/3 från en billig tvåkoppsbryggare från NetoNet och 1/3 från automaten på jobbet.

Jag kan inte säga att MoccaMastern gör bättre kaffe, den skillnad man känner beror nog mest på vilket kaffe man använder i dom olika maskinerna

Jag inbillar mig att efter tusentals liter vatten genom maskinerna hinner inte vattnet ta åt sig någon nämnvärd plastsmak på den lilla tid det befinner sig i bryggaren
 
En vanlig ligger på ca 95C och MoccaMaster 96C? :ölHar du jämfört med alla andra som finns? :mattias
De andra har tydligen kommit ikapp, vår är ju några decennium gammal och behovet att kolla efter nåt nytt finns ju inte iom att bryggarn funkar som ny.
 
"De flesta källor är överens om att 90–96 °C (195–205 °F) ger bäst extraktion och balans i smaken.
• För varmt vatten → risk för beska och överextraktion.
• För kallt vatten → surt, svagt och underextraherat kaffe."
 
Självklart, en kaffebryggarsnoppmätartråd. Eller en serie snoppmätarinlägg i alla fall. Så ovanligt.

Jag köpte min kaffebryggare på Biltema. Såklart.

IMG_2582.jpeg
Jämfört med min ena sons Moccamaster så är min Biltemabryggare en räser! Snabbkaffe! Snabbt och enkelt! Det finns inget meditativt att sätta på kaffe. Inte för mig i alla fall.
Räknade jag till fem delar som ska sättas på plats. Plus hushållspapper för efterdroppet.

Min kaffeburk har ett reglage i botten så den pyttsar ut ett mått i taget. Fem mått tar ca 4-5 sek att fylla upp evighetsfiltret. Ja jag häller över från kaffepaketet till kaffeburken. Javisst, all arom försvinner. Ja men mal dina bönor själv då. Javisst ja, det gör ni redan. Elektrisk kaffekvarn.
Vilket kaffe är godast då? Lite beror det ju på vilket kaffe man häller i och hur man doserar.
Har ni flickor mjölk och socker i också? Då tycker ni väl inte om kaffe ens?
Jag kör Zoegas Intenzo, gillar den gula färgen på paketet och paketen syns bra på kaffehyllan i affären.

Min Krups-bryggare började läcka i ett alurör efter 15-20 år. Det gick ju att torka. Sen började proppen gå. Felsökte strömbrytaren och såg hålet i röret. Mot Biltema.

IMG_0809.jpeg
Termos från Clas Olsson, bryggkaffe från Biltemabryggaren, Zoegakaffe från Hemköp i Norra Sköndal, en gammal klass 2-moppe som inte ens gör 70, en gång-och cykelväg genom en skog.
En miljö som funkar för lite kaffe.

Annars kör jag pulverkaffe när jag tältar. Fyller termosen med vatten och kör pulvret i koppen vid en ståfika.

IMG_3670.jpeg
Utmed Autobahn är miljön sådär. Fikar hellre ute än inne.

IMG_2540.jpeg
Jo jag tar ibland seden dit jag kommer och dricker ur barnkoppar. (Gardasjön)

IMG_3565.jpeg
Äh ibland får man fika på en mack.

Så i mitt kaffelaboratorium hemma så kör jag med min lilla kaffebryggare från Biltema.
 
Självklart, en kaffebryggarsnoppmätartråd. Eller en serie snoppmätarinlägg i alla fall. Så ovanligt.

Jag köpte min kaffebryggare på Biltema. Såklart.

View attachment 527604
Jämfört med min ena sons Moccamaster så är min Biltemabryggare en räser! Snabbkaffe! Snabbt och enkelt! Det finns inget meditativt att sätta på kaffe. Inte för mig i alla fall.
Räknade jag till fem delar som ska sättas på plats. Plus hushållspapper för efterdroppet.

Min kaffeburk har ett reglage i botten så den pyttsar ut ett mått i taget. Fem mått tar ca 4-5 sek att fylla upp evighetsfiltret. Ja jag häller över från kaffepaketet till kaffeburken. Javisst, all arom försvinner. Ja men mal dina bönor själv då. Javisst ja, det gör ni redan. Elektrisk kaffekvarn.
Vilket kaffe är godast då? Lite beror det ju på vilket kaffe man häller i och hur man doserar.
Har ni flickor mjölk och socker i också? Då tycker ni väl inte om kaffe ens?
Jag kör Zoegas Intenzo, gillar den gula färgen på paketet och paketen syns bra på kaffehyllan i affären.

Min Krups-bryggare började läcka i ett alurör efter 15-20 år. Det gick ju att torka. Sen började proppen gå. Felsökte strömbrytaren och såg hålet i röret. Mot Biltema.

View attachment 527606
Termos från Clas Olsson, bryggkaffe från Biltemabryggaren, Zoegakaffe från Hemköp i Norra Sköndal, en gammal klass 2-moppe som inte ens gör 70, en gång-och cykelväg genom en skog.
En miljö som funkar för lite kaffe.

Annars kör jag pulverkaffe när jag tältar. Fyller termosen med vatten och kör pulvret i koppen vid en ståfika.

View attachment 527608
Utmed Autobahn är miljön sådär. Fikar hellre ute än inne.

View attachment 527607
Jo jag tar ibland seden dit jag kommer och dricker ur barnkoppar. (Gardasjön)

View attachment 527609
Äh ibland får man fika på en mack.

Så i mitt kaffelaboratorium hemma så kör jag med min lilla kaffebryggare från Biltema.
Jag tror, som någon skrev, att bönor och smak spelar mer roll än bryggaren.
Jag har en Moccamaster som brygger snabbt och bra och för mig är det lite meditativt att brygga kaffe. 😊
Fylla vatten till rätt antal koppar, ta ett konservativt pappersfilter, vika det lite som farsan lärde mig, mäta upp kaffe från en lufttät burk med litet plastmått och sedan slå på maskinen och låta dofterna fylla hela undervåningen. Kärlek! ❤️

Gillar också Intenzo så pendlar mellan den och Mollberg. 👍
Och iband Arvids Gran Dia eller Franskrost.

Gör dessutom precis som dig med fikapausen på turer.
Ibland, om det är bråttom, får en sked snabbkaffe direkt i munnen nedsköljd med en mun vatten räcka. :rodnar

Ibland behöver livskvalitet inte vara så svårt. 🤷😊
 
Jag tror, som någon skrev, att bönor och smak spelar mer roll än bryggaren.
Jag har en Moccamaster som brygger snabbt och bra och för mig är det lite meditativt att brygga kaffe. 😊
Fylla vatten till rätt antal koppar, ta ett konservativt pappersfilter, vika det lite som farsan lärde mig, mäta upp kaffe från en lufttät burk med litet plastmått och sedan slå på maskinen och låta dofterna fylla hela undervåningen. Kärlek! ❤️

Gillar också Intenzo så pendlar mellan den och Mollberg. 👍
Och iband Arvids Gran Dia eller Franskrost.

Gör dessutom precis som dig med fikapausen på turer.
Ibland, om det är bråttom, får en sked snabbkaffe direkt i munnen nedsköljd med en mun vatten räcka. :rodnar

Ibland behöver livskvalitet inte vara så svårt. 🤷😊

Ja, det gör det absolut.
Och doseringen.
Kanske till och med filtret spelar större roll än bryggaren.
Men det betyder inte att skillnaden är lika med noll.
Bara att skitkaffe smakar illa oberoende vad man brygger det i.
*Host* Costa Rica *host*
 
Jag dricker ungefär 1/3 av mitt kaffe från en MoccaMaster, 1/3 från en billig tvåkoppsbryggare från NetoNet och 1/3 från automaten på jobbet.

Jag kan inte säga att MoccaMastern gör bättre kaffe, den skillnad man känner beror nog mest på vilket kaffe man använder i dom olika maskinerna

Jag inbillar mig att efter tusentals liter vatten genom maskinerna hinner inte vattnet ta åt sig någon nämnvärd plastsmak på den lilla tid det befinner sig i bryggaren

En stor skillnad är vad för vatten man har. Kalkrikt vatten gör inget bra kaffe, utan man behöver avhärdning om man inte bor på ett ställe med mjukt vatten.
 
Jag dricker ungefär 1/3 av mitt kaffe från en MoccaMaster, 1/3 från en billig tvåkoppsbryggare från NetoNet och 1/3 från automaten på jobbet.

Jag kan inte säga att MoccaMastern gör bättre kaffe, den skillnad man känner beror nog mest på vilket kaffe man använder i dom olika maskinerna

Jag inbillar mig att efter tusentals liter vatten genom maskinerna hinner inte vattnet ta åt sig någon nämnvärd plastsmak på den lilla tid det befinner sig i bryggaren
- Den ungkarlskaffebryggare jag hade förr, en plastig historia för sådär 199 SEK bryggde godast kaffe enligt både flickvännen, syrran och mina föräldrar. De hade dyrare varianter typ MM allihop.
Vatten rinner genom ett rör, ner i en hög med malda bönor och landar sedan i en kopp.
Är vattnet fint och kaffet av önskvärd kvalitet så spelar bryggaren ingen större roll.
 
- Den ungkarlskaffebryggare jag hade förr, en plastig historia för sådär 199 SEK bryggde godast kaffe enligt både flickvännen, syrran och mina föräldrar. De hade dyrare varianter typ MM allihop.
Vatten rinner genom ett rör, ner i en hög med malda bönor och landar sedan i en kopp.
Är vattnet fint och kaffet av önskvärd kvalitet så spelar bryggaren ingen större roll.
Kan i princip hålla med dig. MEN min MM brygger så snabbt att det inte är lönt att gå och sätta sig innan kaffet är klart. Det har ingen av mina tidigare bryggare varit i närheten av. Dessutom har den funkat i snart 15 år, mina tidigare "billiga" bryggare har sällan varat i 5 innan något har havererat eller de har börjat ta orimlig tid att brygga kaffet. Väl värd pengarna tycker jag.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top