GB350S - det blev min nya "sista mc", men kan den bli "större"?

xrv750

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Köpte mig en GB350S igår, tänker att det blir en gubbhoj att äga tills tofflorna ska ställas in.
Borde väl t.o.m finnas parkering på "långtidsboende" för en sån liten MC :)

Jag gillar den och den kommer funka bra, toppen ekonomi och då jag är gasglad över min förmåga är den låga effekten livsbesparande - men för att bli "perfekt" så skulle jag vilja ha den lite större i geometrin om det går - inte nödvändig men om det går.
Kan detta vara något:
  1. Något längre bakre fjädrar/dämpare, kunde passa mig högre vikt oxå
  2. Raisers för att få upp/bort styret någon centimeter
  3. Lägre fotpinnar - finns till vissa MC men hur påverkar det växel/broms?
Som exempel på pkt 3:
sänkta fotpinnar

Som sagt jag tycker den fungerar toppen men något större för mina 187 hade var ännu bättre - speciellt sånt som går att ta bort när kroppen skrumpnar 70+

Tips och/eller förslag på de tre punkter ovan?

1. Det lär ju inte drälla av eftermarknadsgrejor till just den här modellen än, men att mäta upp originaldämparna och göra research på längre/styvare dämpare är ju möjligt.
2. Risers är nog ganska modelloberoende. Önskad höjd och rätt rördiameter är de enda parametrarna du behöver hålla koll på.
3. Tyvärr är de ju lite fula, de sänkta fotpinnarna. Att justera höjden på reglagen för att matcha nya höjden är inga problem.

Annars är det en tuff bajk!

Den typen av sänkpinnar du länkade till borde funka givet att det går att justera ner bromspedalen utan att det tar i avgassystemet eller något annat.

Styvare fjädrar anpassade för din vikt kan nog vara värt att byta till. gissar att originalfjädrarna passar bäst till nån som väger typ 60.

Styrhöjare är lätt att installera. Men kör in dig på hojen först. Det kommer kännas annorlunda med lite fartvind i bröstet.

Lägre fotpinna, är du för lång för motorcyklen?
Jag har en Yamaha där förra ägare var lång,han gjorde sadeln lite högre.
Man kan också höja sadeln.
Att sänka fotpinnarna kan var lite lurigt,lätt att fötterna ta i marken.

Jag är också nyfiken på det där med att sänka enbart fotpinnarna utan att byta hela kitet mot ett s.k. "adjustable rearset".

Räcker det verkligen att sänka fotpinnarna och ändå ha en vettig fot-ergonomi mot växel- o bromspedal?

För max bekvämlighet vill man väl lite nedåt-bakåt med fötterna för att skona knävinkeln, tänker jag.

Jag är också nyfiken på det där med att sänka enbart fotpinnarna utan att byta hela kitet mot ett s.k. "adjustable rearset".

Räcker det verkligen att sänka fotpinnarna och ändå ha en vettig fot-ergonomi mot växel- o bromspedal?

För max bekvämlighet vill man väl lite nedåt-bakåt med fötterna för att skona knävinkeln, tänker jag.
Osäker på gathojar med växellänkage men grusgojar är ju inget bekymmer alls att sänka 30-35mm men då är det ju helt annan körning

Jag är lite lång för min VFR (190cm) och har monterat sådana här. Dom har inte fasta 90 graders lägen utan man kan välja om dom ska vara rakt nedåt, lite snett nedåt/bakåt eller varför inte rakt upp om man har korta ben. Jämfört med original fotpinnar tar dessa inte i marken tidigare. Växelpetaren var inga problem att få till med bekväm höjd, värre är det med bromspedalen. Den sitter lite för högt och går inte att justera ner mer utan modifikation, tror inte att bilprovningen skulle hoppa av glädje om dom ser att man har svetsat i bromspedalen. Kanske skulle köpa en till och ha en "besiktningsbromspedal" som bara används en väldigt kort period vartannat år.... :unsure:
1773239450553.png

Tänkte bara säga att jag gillar din tanke med en gubbhoj 😀
Jag fyller själv gubbe (50) och funderar på
en ny hoj.
Kikat på alla storlekar och modeller men en Triumph Scrambler 400XC lockade mig mest idag på hojaffären.

...Växelpetaren var inga problem att få till med bekväm höjd, värre är det med bromspedalen. Den sitter lite för högt och går inte att justera ner mer utan modifikation, tror inte att bilprovningen skulle hoppa av glädje om dom ser att man har svetsat i bromspedalen. Kanske skulle köpa en till och ha en "besiktningsbromspedal"...
Jag har moddat broms- och växelpedal på samtliga hojar jag ägt. Besiktningen har aldrig haft några synpunkter på det.

Jag har moddat broms- och växelpedal på samtliga hojar jag ägt. Besiktningen har aldrig haft några synpunkter på det.
Intressant, har du modifierat en bromspedal i aluminium utan att besiktningen har klagat?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...