Olja till primärlåda Harley Dyna

Jag drog igång min med 10-50 nu. Slamrade i början. Den känns mer lättflytande än vad som var i. Ska nog ta o byta till lite trögare nästa gång. Men sen läser jag också att motorn ska gå en stund med last och motorbromsas några gånger så spännaren får chans justera till sig. Jag har ju haft ut allting därinne. Har Biltema halvsyntet stående men nja, så snål är jag inte.
Alltså Biltemas 15w40 hade jag väl heller riktigt varit nöjd med då specen ska vara 20w50, och det bör hållas. Så länge ingen provat Biltema under lång tid och inte haft några problem. En trög olja ska det i alla fall vara så helst inget annat än 20w50, skulle jag då rekommendera som inte ens gjort mitt första oljebyte på min HD ;)

Som någon skrev så är det ju inte direkt high tech därinne i primären. Bara en grov kedja. Hade väl gått bra med nästan vad som helst som inte skadar våtkoppling. Men jag ska byta vid tillfälle. Kan inte köra med den ännu. Inget länkstag till växellådan ännu. Dessutom väger den ju ett halvt ton och det är tjällossning häromkring.

Som någon skrev så är det ju inte direkt high tech därinne i primären. Bara en grov kedja. Hade väl gått bra med nästan vad som helst som inte skadar våtkoppling. Men jag ska byta vid tillfälle. Kan inte köra med den ännu. Inget länkstag till växellådan ännu. Dessutom väger den ju ett halvt ton och det är tjällossning häromkring.
Nu är jag mest inne på killgissningar när det gäller HD men ni ska nog inte underskatta värmeutveckling och påfrestningar på kopplingen som väl hör till primärdrivdelarna.
När man ser och hör hur HD-förare slirar iväg sina kraftmonster vilt paddlande med fötterna så får nog kopplingen en hel del stryk.
.
.
.
.
Det kan hända att jag raljerar lite :cool:

Nu är jag mest inne på killgissningar när det gäller HD men ni ska nog inte underskatta värmeutveckling och påfrestningar på kopplingen som väl hör till primärdrivdelarna.
När man ser och hör hur HD-förare slirar iväg sina kraftmonster vilt paddlande med fötterna så får nog kopplingen en hel del stryk.
.
.
.
.
Det kan hända att jag raljerar lite :cool:
Jo det låter som det kommer från någon som aldrig kört Harley. Iallafall inte en modern. Eller så har dom visst kört Harley en gång runt kvarteret 2006 och det var inget kul. Det brukar låta ungefär samma. 😉

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...