Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare och givare till oljetemp - lampa

Jo det tar slut för alla nån gång dock känns det ut fördjälvligt då relativt unga dör vare sig hundar eller människor.

Då det gäller epoxy har jag ingen aning om värmeledningen men troligtvis är den nog sämre än i luften. Skulle det hela ge upp så får man väl göra ett nytt kort. Har i alla fall beställt motståndet som saknades.

Har fortsatt med magneten till hastighetsgivaren, frågan är huruvida detta är en klok konstruktion? Magneten som följde med mätaren sitter med en låsning på insidan av fästet så den ska nog funka. Det jag funderar över är om det är klokt att ha detta fästet i aluminium? Ska göra nu låsbleck till skruvskallarna om man ska göra så här. Själva givaren tänkte jag montera där hållaren till vajern sitter.

View attachment 525243
Ser bra ut med magneten där. Placeringen av magneten påminner om hastighetsgivaren på Sprint RS där magneten (och spolen) sitter nära framhjulsaxeln.
För låsa skruvarna borde det räcka med vanlig gänglåsning.
Klokt ha fästet i Aluminium.
Med järn/stålfäste överhängade risk magnetflödeslinjerna kortsluts av järnet i fästet eller i varje fall försvagas av järnet i fästet så spolen känner av ett mindre passerande magnetflöde.

Last edited:
Ser bra ut med magneten där. Placeringen av magneten påminner om hastighetsgivaren på Sprint RS där magneten (och spolen) sitter nära framhjulsaxeln.
För låsa skruvarna borde det räcka med vanlig gänglåsning.
Klokt ha fästet i Aluminium.
Med järn/stålfäste överhängade risk magnetflödeslinjerna kortsluts av järnet i fästet eller i varje fall försvagas av järnet i fästet så spolen känner av ett mindre passerande magnetflöde.

Kan det vara därför magneten är placerad i en "aluminiumkropp" och i den sitter spåret för låsringen?

Absolut enklast är ju att borra ett hål i skivan men frågan är ju om det är sämre för hållfasthet på skivan och magnetfält?

På TDR:en har jag en Koso-mätare med sex magneter. Dessa pillas ner direkt i insexskallen i (stål)skruvarna för bromsskivan.

Så här ser det ut nu, gjorde ett fäste av 3 mm aluminium till givaren, ser väl ut okej även om jag inte riktigt är nöjd men dwt går nog att fixa till lite bättre. Dock tror jag det skiter sig med bara en om magnet. Omkretsen verkar bara gå att sälla upp till 2999 mm och med 16 tums hjul får jag omkretsen till ca 1800 mm och dubblar man det så fattas ca 600 mm per varv.

Jag hittade "powermagnets" 5x2 mm hemma som jag ska testa det, är ju betydligt lättare om man ska ha dubbla magneter om man har dom fastlimmade i en insexskruv tänkte att jag bara bara testar men att låta dom sitta på skruvskallarna. Misstänker att man också ska ha polariteten på magneten rätt för att det ska funka.

Magneter som är 6 mm i diameter och 6 mm höga borde ju passa i M8 insex och man man borde även ha nog med material för att kunna fräsa ett 11 mm sexkant nyckelgrepp överst på insexskruven.

20260201_131010.jpg

Kan det vara därför magneten är placerad i en "aluminiumkropp" och i den sitter spåret för låsringen?

Absolut enklast är ju att borra ett hål i skivan men frågan är ju om det är sämre för hållfasthet på skivan och magnetfält?
Jag skulle lätt avstå från att borra hål i skivan eftersom placeringen av magneten påminner om placeringen av magneten på Sprint RS. Detta känns rätt ! :)
Citat: Omkretsen verkar bara gå att sälla upp till 2999 mm och med 16 tums hjul får jag omkretsen till ca 1800 mm och dubblar man det så fattas ca 600 mm per varv.
Omkretsen går väl att ställa mellan 0 och 2999 mm eller mellan 1111 och 2999.
Och då ska det väl inte vara några problem med 1800 som ligger mellan 1111 och 2999.
Eller är det nått jag inte begriper ? :va

Så här ser det ut nu, gjorde ett fäste av 3 mm aluminium till givaren, ser väl ut okej även om jag inte riktigt är nöjd men dwt går nog att fixa till lite bättre. Dock tror jag det skiter sig med bara en om magnet. Omkretsen verkar bara gå att sälla upp till 2999 mm och med 16 tums hjul får jag omkretsen till ca 1800 mm och dubblar man det så fattas ca 600 mm per varv.

Jag hittade "powermagnets" 5x2 mm hemma som jag ska testa det, är ju betydligt lättare om man ska ha dubbla magneter om man har dom fastlimmade i en insexskruv tänkte att jag bara bara testar men att låta dom sitta på skruvskallarna. Misstänker att man också ska ha polariteten på magneten rätt för att det ska funka.

Magneter som är 6 mm i diameter och 6 mm höga borde ju passa i M8 insex och man man borde även ha nog med material för att kunna fräsa ett 11 mm sexkant nyckelgrepp överst på insexskruven.

View attachment 525255
Tycker det verkar overkill med fräsa sexkant på insexen. Man drar dit bromskivan och när bromsskivan är monterad limmas magneterna i hålen på insexen.
När det är dags byta bromskiva värmer man insexen med varmluftpistol, etc och plockar sedan ut magneterna, underlättas om magneterna sticker ut 2mm ur insexen.
Jag tror inte polariteten spelar någon roll. Orsaken är att när magneten passerar spolen kommer det bildas en växelström enligt Alternativ 1 eller Alternativ 2 och båda alternativen har en Positiv puls och en Negativ puls och hastighetsmätaren triggas gissar jag på endera positiva eller negativa pulsen. För samma avstånd mellan pulserna skulle jag dock sätta flera magneter med samma polaritet utåt, tex alla Norr Ut. Men vad vet jag. :va
1769953756920.png

Omkretsen verkar bara gå att sälla upp till 2999 mm och med 16 tums hjul får jag omkretsen till ca 1800 mm och dubblar man det så fattas ca 600 mm per varv.
Omkretsen går väl att ställa mellan 0 och 2999 mm eller mellan 1111 och 2999.
Och då ska det väl inte vara några problem med 1800 som ligger mellan 1111 och 2999.
Eller är det nått jag inte begriper ? :va

Korret att omkretsen ligger inom området men denna omkretsen verkar vara om två magneter används, så med bara en magnet måste man dubbla omkretsen.

Tycker det verkar overkill med fräsa sexkant på insexen. Man drar dit bromskivan och när bromsskivan är monterad limmas magneterna i hålen på insexen.
När det är dags byta bromskiva värmer man insexen med varmluftpistol, etc och plockar sedan ut magneterna, underlättas om magneterna sticker ut 2mm ur insexen.
Jag tror inte polariteten spelar någon roll. Orsaken är att när magneten passerar spolen kommer det bildas en växelström enligt Alternativ 1 eller Alternativ 2 och båda alternativen har en Positiv puls och en Negativ puls och hastighetsmätaren triggas gissar jag på endera positiva eller negativa pulsen. För samma avstånd mellan pulserna skulle jag dock sätta flera magneter med samma polaritet utåt, tex alla Norr Ut. Men vad vet jag. :va
View attachment 525257

Gick ut i garaget och med tre 5x2 mm "power magneter" och satta fast två på original skruvarna och det funkade. Testade sen med en insex skruv och det funkade med det krävdes tre små magneter i skruven innan det funkade. Dock verkar man måsta ha magneterna med rätt polairet mot givaren så jag målade med spritpenna på sidan som fungerade för dessa små magneter var inte kul att hålla på med ska beställa 6x6 mm eller 6x8 mm neodymmagneter att ha i skruvarna.

Det är ju kul att fräsa😃 hade jag bara haft en skruv till med rätt länge hade jag gjort två. Var en snabb operation att göra ett nyckelgrepp, så snabb att den utfördes i långkalsonger då jag inte tänke kolla på mer än om magneterna jag har funkade.

Jag saknar verkligen möjligheten att elförzinka, jag måste se till att ta upp mina försök med förzinkning igen.

20260201_142341.jpg

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back