Sverige idag..

View attachment 525134dn.se
Låter som ideer spritt sig till sverige !
För att det ska bli riktigt svenskt så är det viktigt att poängtera att även svenska medborgare kan stjäla båtmotorer och bildelar. Långt innan det fanns utlänningar så skedde den typen av brott. De begås nästan uteslutande av män, så det är männen det är fel på och inte några påhittade utländska ligor. Sätt alla män under bevakning så kommer nästan inga båtmotorer att stjälas!

Nu räcker inte vattenmagasinen till för att stötta slumpkraften........... Var är alla MedicinPolare som ska dansa Regn och Vinddansen?

View attachment 525103
Med tanke på att jag för nån månad sedan gick igenom vad jag betalt för el under ETT år och konstaterade att 18 % var elpriset och 82 % elprisleverantörens påslag och fasta avgifter samt nätavgifter så är ju Elpriset tämligen ointressant. För mig.
Elpriset är mindre än 20 % av kostnaden för elen !

Med tanke på att jag för nån månad sedan gick igenom vad jag betalt för el under ETT år och konstaterade att 18 % var elpriset och 82 % elprisleverantörens påslag och fasta avgifter samt nätavgifter så är ju Elpriset tämligen ointressant. För mig.
Kan du inte posta fakturor från el-leveras och nät-leverans (eller data).
Under tiden...vågar man knappt leta upp sina egna fakturor o kolla hur illa det var :crash

Det är ju det dom försöker att fixa nu, inte genom att sänka påslagen, utan genom att höja kostnaden för elen...

"Jaha ja, vet du varför vi stannar dig?" "Ehh... Nää?" "Det är 70-väg här. Hur fort gick det där borta på rakan?" "Ehh... Alltså... Jag förstår inte frågan konstapeln?" :crash

Under tiden...vågar man knappt leta upp sina egna fakturor o kolla hur illa det var :crash
Här kommer kalkylarket där jag satt och räknade på det. Jag visste att elnätet var dyrare än Elhandeln men när jag gick in och tittade närmare på en elhandelsfaktura så visade det sig att för utom El 0,6344 kr/kWh så tillkom elhandelsbolagets rörliga kostnader 0,0854 kr/kWh, elhandelsbolagets Fasta påslag 0,20 kr/kWh samt elhandelsbolaget fasta avgift 31 dygn a 432kr/år = 36,69kr för månaden.
Se nedan skärmklipp över elutgifter över 12 månader = 1 år.
Jag utgick från fakturorna Elhandel September 24 - Aug 25, Elnät Nov 24 - Okt 25
1769790804291.png

EL nät är Göteborgs Energi
EL Handel är också Göteborgs Energi. Tidigare hette företaget (ägt av Göteborgs Energi)
Din El men Din El gick väl i konken 2022(?) när bolaget lämnat 3-åriga Fast Prisavtal till kunder men valt att chansa med att bara boka leverantörer för 2 år till aktuellt Fast Pris.
Och så utan Rysk Gas till EU sköt elpriserna i höjden från 2022 !

Last edited:
Så jobbigt är det väl inte kolla fakturorna från ett år på Elnät och Elhandel och sedan gå in på en Månad för Elhandel och se hur mycket som är EL och hur mycket som är Elhandelsbolagets diverse på slag !
Vilket bolag levererar ditt Elnät ?
Vilket bolag svara för din Elhandel ?

Last edited:
Så jobbigt är det väl inte kolla fakturorna från ett år på Elnät och Elhandel och sedan gå in på en Månad för Elhandel och se hur mycket som är EL och hur mycket som är Elhandelsbolagets diverse på slag !
Tror du missar poängen.
Vill man veta eller inte… och ytterligare blir förbannad på hur beslutsfattare har förstört det som en gång var världens bästa och billigaste elsystem, vad det som jag ville framföra.

Tror du missar poängen.
Vill man veta eller inte… och ytterligare blir förbannad på hur beslutsfattare har förstört det som en gång var världens bästa och billigaste elsystem, vad det som jag ville framföra.
Och jag är nyfiken på hur det ser ut för andra vanliga elkonsumenter?
Är det samma fördelning mellan Elhandel och Elnät ?
Är ca 50 % av Elhandelfakturan diverse påslag ?
Vem har du för Elhandel ?
Vem har du för Nätet ?

Last edited:
Såg just i Ny Teknik, pappersupplaga, att på grund av solkraft och vindkraft istället för stora kärn- eller kolkraftverk så måste elnätet stabilisseras med t.ex. synkronkompensatorer så ABB jobbar med att tillverka sådana i Västerås till kunder. Elnätet kommer alltså bli ännu dyrare. :huvet
Och på nätet

Last edited:

Polisen fick i uppdrag skriva ett intyg om att mannen inte var kriminell.​

Polisen löste uppdraget på Spanska till och med.​

Och så klagar advokaten !​

1769879847426.png
Jag har faktiskt förståelse för intyget. Kriminlitet är stöld, rån, langning, bedrägeri osv.
Vara oense med "barnets mor" är visserligen kanske brottsligt men inte kriminellt.

Last edited:

Polisen fick i uppdrag skriva ett intyg om att mannen inte var kriminell.​

Polisen löste uppdraget på Spanska till och med.​

Och så klagar advokaten !​

View attachment 525238
Jag har faktiskt förståelse för intyget. Kriminlitet är stöld, rån, langning, bedrägeri osv.
Vara oense med "barnets mor" är visserligen kanske brottsligt men inte kriminellt.
Tog han sig lagligt in i Sverige?

Tog han sig lagligt in i Sverige?
Går det att komma olagligt till Sverige ?
Kan du ge exempel !
OK, du är utvisad och återvänder. Men inte sätts du i fängelse för det för 4000(?)kr/dygnet att betalas av skattebetalare (som fortfarande är) utanför fängelse.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back