Kort uppdatering.
Svinkallt här uppe i norr, så det har funnits tid att utvärdera senaste inköpet enligt ovan, FNIRSI 2C53T.
Nöjd hittils måste jag säga, har provat spännigar, strömmar och resistanser tillsammans med ett FLUKE, och det är likvärdigt vill jag påstå.
Mätsladdarna är inte av den fina silikonkvaliteten, men det är ju standardfattning, så känner man sig tvungen att "uppgradera" finns det ju schyssta mätsladdar för några hundralappar.
Oscilloskopdelen har jag bara testat som hastigast, men det kommer att funka alldeles utmärkt tror jag, den har likvärdig prestanda med mitt 19-tums "släpbara" dito, och 2 kanaler.
Äntligen kan jag både frysa bilden, men även "skärmdumpa" den och spara ner till datorn, episkt bra!
Och det går naturligvis att skärmdumpa oavsett vilket mätläge man befinner sig i, och man får med sig allt som visas på skärmen i bilden.
Skärmen är för övrigt kontrastrik och lättavläst även i starkt ljus.
Kul finess att kunna lägga in en egen uppstartslogotype
Har inte testat signalgeneratorn ännu, men det följer med en sladd även för den.
Och allting är praktiskt förpackat i en fin liten väska.
Jag tänker att ett instrument som detta löser de flesta uppgifter åt väldigt många, och för en väldigt liten mängd pengar.
Det har inbyggt batteri och laddas via USB-C, vet inte drifttiden, men skulle det knipa kan man köra med en liten powerbank tänker jag.
En garagekväll var dock inga problem.
Ett skyddsfodral likt det jag har på FLUKE:t skulle ha varit önskvärt, man vet ju hur lätt det oturar sig, och så åker instrumentet i golvet.
Det blåa runt kanterna är dock ett gummi, som troligen ska utgöra "fallskydd", men hade önskat mer.
Sammanfattningsvis efter en helg i "Cafe Dunken" så klassar jag den som "Bra köp", och den uppgradering jag kommer att göra är bättre mätsladdar av silikon, som även har krokodilklämmor.
Jag får uppdatera allterftersom man bekantar sig med prylen.