Tips på pris för Yamaha R6 (2017–2020)?

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Hej allihopa!

Jag är ute efter en Yamaha R6 i årsmodell 2017-2020 och har svårt att hitta några till salu på Blocket just nu. Jag är i dialog med en säljare om en i fint skick, men undrar vad ni tycker är ett rimligt pris för en sådan?

Hur ser marknaden ut nu? Vilket pris kan man förvänta sig om hojen är välskött med bra servicehistorik och i gott skick?

Tacksam för all input!
 
Hej allihopa!

Jag är ute efter en Yamaha R6 i årsmodell 2017-2020 och har svårt att hitta några till salu på Blocket just nu. Jag är i dialog med en säljare om en i fint skick, men undrar vad ni tycker är ett rimligt pris för en sådan?

Hur ser marknaden ut nu? Vilket pris kan man förvänta sig om hojen är välskött med bra servicehistorik och i gott skick?

Tacksam för all input!
Trevlig hoj, med speciell motorkaraktär.
Den har de senaste åren legat still i pris, och till och med ökat en aning, även de äldre modellerna.
Eftersom den inte finns att köpa längre och har en viss köpkrets, så blir det inte fler med åren.
Har ingen bra kommentar angående prisbilden, men jag känner en som sålde sin 2019 med ca 2000mil på mätaren för 110kkr i fjol, men har ingen aning om det är ett riktpris?
Jag gissat att du har provkört modellen i alla fall?
Den är som sagt var lite speciell, livet börjar strax över 10.000rpm men det kan ha sin tjusning, och jag tycker att den har en given plats i garget.
Lycka till med utredningen och eventuellt köp.
 
Jag har hört ganska blandade uppgifter om prisbilden. En svensk ägare nämnde att han fått ett bud runt 250 kkr för en 2020 med ca 300 mil som han har tackat nej till 🥵

I Tyskland (mobile.de) verkar de ligga runt 170–200 tkr beroende på skick.

Exemplet du nämner - 110 kkr för en 2019 med ~2 000 mil - låter rimligare och är ungefär där jag hoppas att marknaden ligger i Sverige.

Har inte provkört R6 ännu. Kör MT-07 idag, så det blir ett klart steg i karaktär, men som du säger verkar den leva först över 10 000 rpm.
 
Jag har hört ganska blandade uppgifter om prisbilden. En svensk ägare nämnde att han fått ett bud runt 250 kkr för en 2020 med ca 300 mil som han har tackat nej till 🥵

I Tyskland (mobile.de) verkar de ligga runt 170–200 tkr beroende på skick.

Exemplet du nämner - 110 kkr för en 2019 med ~2 000 mil - låter rimligare och är ungefär där jag hoppas att marknaden ligger i Sverige.

Har inte provkört R6 ännu. Kör MT-07 idag, så det blir ett klart steg i karaktär, men som du säger verkar den leva först över 10 000 rpm.
250kkr måste ha varit en hoj som her en hel del extra "options" tänker jag, utan att veta helt säkert.
En hoj du kan fundera över, och testa, är Yamahas R9.
Jäkligt trevlig karaktär, körde MT-09 ett par år, och motorn är väldigt trevlig tycker jag.
Ganska ny på marknaden, så priset går ju upp lite, men en modern skapelse som oftast har många års garanti kvar.
 
För några år sedan kollade jag på R6an, en stor bugg då var att den var lika dyr att försäkra som en R1a.
 
Jag kom i kontakt idag med en man som äger en R6 från 2018. Han köpte hojen ny själv och är enda ägaren.

Hojen har senare konverterats till banhoj, men enligt honom finns samtliga originaldelar kvar och den kan återställas till väglagligt skick utan problem.

Enligt ägaren har hojen gått cirka 1000 mil och ska vara i fint skick.

Min fråga är:

• Är detta något att ha?

• Ligger priset normalt lägre på hojar som varit konverterade för bana, jämfört med en motsvarande R6 som aldrig körts på bana?
 
Jag kom i kontakt idag med en man som äger en R6 från 2018. Han köpte hojen ny själv och är enda ägaren.

Hojen har senare konverterats till banhoj, men enligt honom finns samtliga originaldelar kvar och den kan återställas till väglagligt skick utan problem.

Enligt ägaren har hojen gått cirka 1000 mil och ska vara i fint skick.

Min fråga är:

• Är detta något att ha?

• Ligger priset normalt lägre på hojar som varit konverterade för bana, jämfört med en motsvarande R6 som aldrig körts på bana?

1. Ja

2. Kanske. Är det enbart hojen och den har tecken på avancerat grussim så bör priset vara mycket lägre. Är hojen däremot i bra skick och det följer med en låda reservdelar och annat godis, ja, då kan det vara en perfekt hoj för den som ev vill köra både gata och bana.
 
Min fråga är:

• Är detta något att ha?

• Ligger priset normalt lägre på hojar som varit konverterade för bana, jämfört med en motsvarande R6 som aldrig körts på bana?
- Kanske . Beror på skick. Jag litar på min egen undersökning och inte alltid på vad säljare säger.
- Jag tycker ja på denna fråga. Eller ja det borde vara så men är inte alltid så.
 
Bara en fråga. Du har inte funderat på en zx6r istället? Finns fler att välja på, billigare men i stort sett lika bra.
Du får en ny -26a för 135 tusen och en -25a för 115 tusen
Om det är en R6a du vill ha så är det så klart det du ska köpa. Men bara en tanke
 
Bara en fråga. Du har inte funderat på en zx6r istället? Finns fler att välja på, billigare men i stort sett lika bra.
Du får en ny -26a för 135 tusen och en -25a för 115 tusen
Om det är en R6a du vill ha så är det så klart det du ska köpa. Men bara en tanke
Jo du har rätt, jag har kollat på Kawasaki ZX-6R, men jag gillar utseendet på R6an betydligt mer.

ZX-6R är förmodligen tom bättre anpassad för gatuanvändning...
 
Juste. Något specifik man ska kolla på/fråga om?
Det kan vara en god ide kolla på priset för försäkring. Det räcker med att du har RegNr så kan du kolla vad försäkringsbolagen vill ha. För inköpspriset är bara början på utgifterna.
2013 hade jag en Triumph Sprints RS och funderade jag på en R1:a pga utseendet. Men när jag träffat en dam som glatt åkte med på Sprint RS så föll R1 bort på grund av obekväm för passagerare och på grund av Försäkringskostnaden för R1.
En Suzuki Hayabusa GSX1300R 2008 197 hk kostade 14000kr/år helförsäkring. En R1:a hade väl dubbla försäkringpriset.

Samt när hojen ska besiktigas nästa gång.
Vilket när är sista gjorda service? när nästa service ?
Att alla lampor fungerar, Halvljus, Helljus, Blinkers vänster sida, högersida, Bakljus, Bromsljus vid tryck på bromspedal, bromsljus vid tryck på handbroms. Skyltbelysning, Varningsblinkers.
Signalhorn.
Hur mycket kvar på däcken, hur många mm, hur långt till slitagevarnarna.
 
Last edited:
Det kan vara en god ide kolla på priset för försäkring. Det räcker med att du har RegNr så kan du kolla vad försäkringsbolagen vill ha. För inköpspriset är bara början på utgifterna.
Kan vara svårt på en R6, den verkar vara en supermegasporthoj ur bolagens ögon.
Inget bolag gav ett pris via webben på min.
Det blev bara: -Vi kan tyvärr inte ge ett exakt pris, du får kontakta oss via telefon ”
 
Kan vara svårt på en R6, den verkar vara en supermegasporthoj ur bolagens ögon.
Inget bolag gav ett pris via webben på min.
Det blev bara: -Vi kan tyvärr inte ge ett exakt pris, du får kontakta oss via telefon ”
Ja då bli det att ringa runt och fråga på Försäkring, om du inte kan hitta pris på webbsidorna.
Jag avser köpa den här hojen Regnr. Vad kostar försäkringen ?
Du köper alltså inte hojen förrän den är försäkrad.
För annars kan det kosta skjortan om den inte är avställd när du köper den.
Köper du den avställd, ja Då försäkrar du den först och ställer på den efter du försäkrat den.
Minst Trafikförsäkring för den är ju obligatorisk i Sverige.
(PS Till och med Elsparkcyklarna ska nu vara Trafikförsäkrade, vilket många inte vet DS
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top