Tips på pris för Yamaha R6 (2017–2020)?

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Hej allihopa!

Jag är ute efter en Yamaha R6 i årsmodell 2017-2020 och har svårt att hitta några till salu på Blocket just nu. Jag är i dialog med en säljare om en i fint skick, men undrar vad ni tycker är ett rimligt pris för en sådan?

Hur ser marknaden ut nu? Vilket pris kan man förvänta sig om hojen är välskött med bra servicehistorik och i gott skick?

Tacksam för all input!
 
Hej allihopa!

Jag är ute efter en Yamaha R6 i årsmodell 2017-2020 och har svårt att hitta några till salu på Blocket just nu. Jag är i dialog med en säljare om en i fint skick, men undrar vad ni tycker är ett rimligt pris för en sådan?

Hur ser marknaden ut nu? Vilket pris kan man förvänta sig om hojen är välskött med bra servicehistorik och i gott skick?

Tacksam för all input!
Trevlig hoj, med speciell motorkaraktär.
Den har de senaste åren legat still i pris, och till och med ökat en aning, även de äldre modellerna.
Eftersom den inte finns att köpa längre och har en viss köpkrets, så blir det inte fler med åren.
Har ingen bra kommentar angående prisbilden, men jag känner en som sålde sin 2019 med ca 2000mil på mätaren för 110kkr i fjol, men har ingen aning om det är ett riktpris?
Jag gissat att du har provkört modellen i alla fall?
Den är som sagt var lite speciell, livet börjar strax över 10.000rpm men det kan ha sin tjusning, och jag tycker att den har en given plats i garget.
Lycka till med utredningen och eventuellt köp.
 
Jag har hört ganska blandade uppgifter om prisbilden. En svensk ägare nämnde att han fått ett bud runt 250 kkr för en 2020 med ca 300 mil som han har tackat nej till 🥵

I Tyskland (mobile.de) verkar de ligga runt 170–200 tkr beroende på skick.

Exemplet du nämner - 110 kkr för en 2019 med ~2 000 mil - låter rimligare och är ungefär där jag hoppas att marknaden ligger i Sverige.

Har inte provkört R6 ännu. Kör MT-07 idag, så det blir ett klart steg i karaktär, men som du säger verkar den leva först över 10 000 rpm.
 
Jag har hört ganska blandade uppgifter om prisbilden. En svensk ägare nämnde att han fått ett bud runt 250 kkr för en 2020 med ca 300 mil som han har tackat nej till 🥵

I Tyskland (mobile.de) verkar de ligga runt 170–200 tkr beroende på skick.

Exemplet du nämner - 110 kkr för en 2019 med ~2 000 mil - låter rimligare och är ungefär där jag hoppas att marknaden ligger i Sverige.

Har inte provkört R6 ännu. Kör MT-07 idag, så det blir ett klart steg i karaktär, men som du säger verkar den leva först över 10 000 rpm.
250kkr måste ha varit en hoj som her en hel del extra "options" tänker jag, utan att veta helt säkert.
En hoj du kan fundera över, och testa, är Yamahas R9.
Jäkligt trevlig karaktär, körde MT-09 ett par år, och motorn är väldigt trevlig tycker jag.
Ganska ny på marknaden, så priset går ju upp lite, men en modern skapelse som oftast har många års garanti kvar.
 
För några år sedan kollade jag på R6an, en stor bugg då var att den var lika dyr att försäkra som en R1a.
 
Jag kom i kontakt idag med en man som äger en R6 från 2018. Han köpte hojen ny själv och är enda ägaren.

Hojen har senare konverterats till banhoj, men enligt honom finns samtliga originaldelar kvar och den kan återställas till väglagligt skick utan problem.

Enligt ägaren har hojen gått cirka 1000 mil och ska vara i fint skick.

Min fråga är:

• Är detta något att ha?

• Ligger priset normalt lägre på hojar som varit konverterade för bana, jämfört med en motsvarande R6 som aldrig körts på bana?
 
Jag kom i kontakt idag med en man som äger en R6 från 2018. Han köpte hojen ny själv och är enda ägaren.

Hojen har senare konverterats till banhoj, men enligt honom finns samtliga originaldelar kvar och den kan återställas till väglagligt skick utan problem.

Enligt ägaren har hojen gått cirka 1000 mil och ska vara i fint skick.

Min fråga är:

• Är detta något att ha?

• Ligger priset normalt lägre på hojar som varit konverterade för bana, jämfört med en motsvarande R6 som aldrig körts på bana?

1. Ja

2. Kanske. Är det enbart hojen och den har tecken på avancerat grussim så bör priset vara mycket lägre. Är hojen däremot i bra skick och det följer med en låda reservdelar och annat godis, ja, då kan det vara en perfekt hoj för den som ev vill köra både gata och bana.
 
Min fråga är:

• Är detta något att ha?

• Ligger priset normalt lägre på hojar som varit konverterade för bana, jämfört med en motsvarande R6 som aldrig körts på bana?
- Kanske . Beror på skick. Jag litar på min egen undersökning och inte alltid på vad säljare säger.
- Jag tycker ja på denna fråga. Eller ja det borde vara så men är inte alltid så.
 
Bara en fråga. Du har inte funderat på en zx6r istället? Finns fler att välja på, billigare men i stort sett lika bra.
Du får en ny -26a för 135 tusen och en -25a för 115 tusen
Om det är en R6a du vill ha så är det så klart det du ska köpa. Men bara en tanke
 
Bara en fråga. Du har inte funderat på en zx6r istället? Finns fler att välja på, billigare men i stort sett lika bra.
Du får en ny -26a för 135 tusen och en -25a för 115 tusen
Om det är en R6a du vill ha så är det så klart det du ska köpa. Men bara en tanke
Jo du har rätt, jag har kollat på Kawasaki ZX-6R, men jag gillar utseendet på R6an betydligt mer.

ZX-6R är förmodligen tom bättre anpassad för gatuanvändning...
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top