Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Jag tycker verkligen synd om Dr C med ytterligare ett ras men hoppas samtidigt verkligen inte att han ger upp denna gång heller, pga ett haveri.

Detta är ju en av de bästa trådarna här på SH och det är ju verkligen hojbygge på riktigt.

Några uppdateringar på facebook? Frågar de som är reggade och följer där.

Hoppas den gode Dr Clementz (stavning?) kan komma igen från denna brutala setback!

Såg motorcyklen i depån på 60 års racet,vet inte om han körde.

Halloj!
Det är ju först vid seriöst racetempo som tekniken får bekänna färg! Efter årsracet har jag gjort flera förbättringar:
1. Topplocksverkstan har fått hona om fodret till en finare ytjämnhet som ska hålla oljefilmen intakt och blow-by nere.
2. Jag har introducerat ytterligare en reed-ventil från vevhuset. Denna mot växellådan som ska minska oljekaskaden i transmissionskåpan och därmed reducera olje dimman ut genom ventilationerna.
3. Jag har byggt två stora catch-tanks från vardera vevhusventilation, med inbyggda kammare för uppsamling och avskiljning genom stålsvamp. Båda är försedda med backventiler och retur ned till växellådan för avkiljd olja.
4. Då den extra reed-ventilen till växellådan mynnar nära oljesilen till oljepumpen, har jag gjort ett plåtskydd runt silen för att inte blåset ska störa flöden till silen/pumpen.

Sen har det varit mest stiltje, förutom lite plastjobb på en ofta mobbad kuts, pga jönsigt mycket på dagtidsjobbet och en i övrigt tuff period med vårt vuxna barn! :)

Ifall nu någon var orolig för min sysselsättning... Jag håller numera mest min FB-sida uppdaterad, men stort tack för dem av er som kikade in i depån på Årsracet! Det känns som jag kunde stått där och berättat hela helgen, så verkligen kul med intresset och få återse alla racekompisar!

Bifogat

• 20250731_135717.jpg
    20250731_135717.jpg
    1.6 MB · Visningar: 28
Halloj!
Det är ju först vid seriöst racetempo som tekniken får bekänna färg! Efter årsracet har jag gjort flera förbättringar:
1. Topplocksverkstan har fått hona om fodret till en finare ytjämnhet som ska hålla oljefilmen intakt och blow-by nere.
2. Jag har introducerat ytterligare en reed-ventil från vevhuset. Denna mot växellådan som ska minska oljekaskaden i transmissionskåpan och därmed reducera olje dimman ut genom ventilationerna.
3. Jag har byggt två stora catch-tanks från vardera vevhusventilation, med inbyggda kammare för uppsamling och avskiljning genom stålsvamp. Båda är försedda med backventiler och retur ned till växellådan för avkiljd olja.
4. Då den extra reed-ventilen till växellådan mynnar nära oljesilen till oljepumpen, har jag gjort ett plåtskydd runt silen för att inte blåset ska störa flöden till silen/pumpen.

Sen har det varit mest stiltje, förutom lite plastjobb på en ofta mobbad kuts, pga jönsigt mycket på dagtidsjobbet och en i övrigt tuff period med vårt vuxna barn! :)

Ifall nu någon var orolig för min sysselsättning... Jag håller numera mest min FB-sida uppdaterad, men stort tack för dem av er som kikade in i depån på Årsracet! Det känns som jag kunde stått där och berättat hela helgen, så verkligen kul med intresset och få återse alla racekompisar!
Riktigt kul att du äntligen fick prova den på riktigt i racetempo igen. Vi håller tummarna för att du kommer till fler race under 2026. Jag har en liten känsla av att Supermono-klassen är på uppgång i norden när det gäller antal deltagare och intresse... :tummenupp /BG

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back