Halloj!
Det är ju först vid seriöst racetempo som tekniken får bekänna färg! Efter årsracet har jag gjort flera förbättringar:
1. Topplocksverkstan har fått hona om fodret till en finare ytjämnhet som ska hålla oljefilmen intakt och blow-by nere.
2. Jag har introducerat ytterligare en reed-ventil från vevhuset. Denna mot växellådan som ska minska oljekaskaden i transmissionskåpan och därmed reducera olje dimman ut genom ventilationerna.
3. Jag har byggt två stora catch-tanks från vardera vevhusventilation, med inbyggda kammare för uppsamling och avskiljning genom stålsvamp. Båda är försedda med backventiler och retur ned till växellådan för avkiljd olja.
4. Då den extra reed-ventilen till växellådan mynnar nära oljesilen till oljepumpen, har jag gjort ett plåtskydd runt silen för att inte blåset ska störa flöden till silen/pumpen.
Sen har det varit mest stiltje, förutom lite plastjobb på en ofta mobbad kuts, pga jönsigt mycket på dagtidsjobbet och en i övrigt tuff period med vårt vuxna barn!
Ifall nu någon var orolig för min sysselsättning... Jag håller numera mest min FB-sida uppdaterad, men stort tack för dem av er som kikade in i depån på Årsracet! Det känns som jag kunde stått där och berättat hela helgen, så verkligen kul med intresset och få återse alla racekompisar!