Kommer KTM överleva?

Angående fabriker. Den nya trenden i Kina är "dark factories". Så hög automationsgrad att det inte behövs belysning. Det som normalt kallas C-fabrik (där allt skruvas ihop) har 10% av personalstyrkan jämfört med 10 år sedan. Det kan rädda produktion inom EU, men inte nödvändigtvis jobb.
 
Ja, vad ska man säga? KTM har betalat ut nästan €200 miljoner (2,2 miljarder kr) i utdelning sedan 2020, där Stefan Pierer personligen fått cirka €50 miljoner (550 miljoner kr) under fyra år. I april 2024 betalades det ut ännu en utdelning på €17,1 miljoner (190 miljoner kr), trots sina ekonomiska problem.

Det är som vanligt, med andra ord. Arbetarna som tillverkar hojarna får sänkta löner eller ännu värre, blir av med sina anställningar, medan cheferna roffar åt sig miljoner efter miljoner.

Jag hoppas dock att man får till det för man gör enligt mig de bästa cross- och endurohojarna på marknaden.
Fy fan vad illa
 
KTM slår på stort och kostar på sig en återkallelse! Men inte dom dåliga kamaxlarna utan tanklockspackningen! 😄
Måste kännas som ett hån för alla som åker runt och är oroliga att deras LC8 skall självdestruera.

Utdrag ur pressmeddelandet:

För at säkerställa fortsatt driftsäkerhet, tillförlitlighet och användarförtroende inleder KTM en återkallelse av 2024 års KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller. Berörda motorcyklar måste lämnas in till auktoriserade KTM-återförsäljare för förebyggande byte av tanklockspackningen.

Under kvalitetstestning identifierades det att vissa tanklockspackningar kanske inte helt uppfyller KTMs kvalitetsstandarder.

Utbytesproceduren kommer att utföras kostnadsfritt och exklusivt av auktoriserade KTM-återförsäljare, vilket säkerställer att varje motorcykel fortsätter att fungera säkert och tillförlitligt.
 
Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Back
Top