Reiju RRX startar inte

xezer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
Yamaha R6 -99, Honda VFR800fi -98
Hej,

Inte mycket till sporthoj, men grabben har nu haft en Reiju RRX ett tag som slutat fungera, förhoppningsvis finns det kunskap i forumet för gamla 2-taksmotorer med :)
Det sitter en Minarelli AM6 motor på.

Vad jag kan konstatera hittills:
- Det finns gnista
- Den får bränsle
- Kompressionen ligger på ~75psi, vilket är lite lågt?
- Kickar jag utan krök tänder den 7-10ggr innan den dör
- Ingen större skillnad med utan gas/choke
- Med krök startar den inte alls
- Den startar inte på startgas
- Den är liiite repig på motorblocket vid cylinderfoten, jag vet inte hur känsligt det är?

Jag har:
- Bytt reedventil
- Bytt förgasare
- Bytt cylinder, kolv och ringar
- Bytt topplock och topplockspackning
- Bytt cylinderfotspackning
- Bytt packboxpackningar
- Bytt tändhatt
- Bytt tändstift

Den har gått fett ett tag innan den gav upp, den rök en del, gissningsvis var det kolvringarna som var slitna?
Enligt grabbens utsago så gav mopen upp när han skulle starta den på morgonen, den varvade upp onormalt mycket för att sedan dö.

Jag börjar bli tom på idéer, så hjälp mottages tacksamt.

/Marcus
 
Last edited:
Oj, ja, tändstift och tändhatt är bytt också.
 
På vår MRT-16 så hade ett par av kablarna lossnat helt eller delvis, till dem som går in kontakten till CDI-boxen. Var inte helt enkelt att hitta.

CDI sitter under tanken. Om du drar försiktigt och löst i kablarna så märker du om någon släpper. Är det en gammal moppe så kan det också vara ärgade kontakter som man får sandpappra med en liten skruvmejsel som stöd.

Jag köpte stift/flatkontakter och bytte ut ett par. Kan kolla om jag har extra om du skulle behöva.
 
En bra början brukar vara att få ur pojken vilka ”förbättringar” som gjordes i samband med att det slutade fungera.

Jag köpte en gång en moped som inte startade efter att ägaren hade handlat godis på ICA.
Den hade kompression, gnista och fick bränsle så jag tog fram tändinställninglampan.
Det visade sig att under godisinköpet så hade krysskilen försvunnit och svänghjulet satt inte på rätt ställe. Kolla tändläget.
 
Du har ju bytt allt utom CDI.

Jag fick byta den på ungarna moppar, flera stycken faktiskt. Alla möjliga konstiga fel uppstod.
 
Tack för alla svar.
Jag har ännu inte fått ordning på mopeden. Jag har verifierat att krysskilen sitter där den borde. Vad jag kan se så finns det inte någon justermån för att ändra timingen, utan den verkar vara fast. Imorgon får jag en tändinställningslampa så jag kan kontrollera det.

Jag ser inga kablar som sitter löst och/eller är ärjade.

Det som stör mig lite är dels att jag tycker kompressionen är låg (75psi), men jag ser heller inte vart det kan läcka mer. Alla packningar är bytta och topplocket är kryssat momentåtdraget. Det skulle vara de där reporna i så fall.

Sedan stör det mig att mopeden *nästan* går igång utan krök. Men det kanske är relaterat till kompression och/eller tändningen (timing/CDI) ?
 

Bifogat

  • repor.jpg
    repor.jpg
    171.7 KB · Visningar: 20
Det är väl elektronisk tändning på dom där? Är det fel på timingen borde det väl isf vara CDI-boxen?
Jag skulle nog fundera över vad den låga kompen beror på. En snabb googling menade att den borde ligga runt 110-120psi.
Om allt annat är kontrollerat - kan det vara otätt vevhus? Vet inte exakt hur det skulle te sig iofs men svårt att kontrollera tänker jag.
Hur är det med luftfiltret? 2-taktare är ju känsliga för förändringar på insugs och avgassidan och dessa i förhållande till varandra.
Att den varvade upp onormalt mycket tycker jag tyder på mager blandning (tjuvluft eller bränslebrist).
Du skriver att den rök mycket? Den kan inte ha förbränt växellådsolja? Dvs att det är läckage mellan vevhus och växellåda? Det kanske skulle kunna förklara dålig komp också - eller blir det bara dålig spolning då?
 
Last edited:
Det som stör mig lite är dels att jag tycker kompressionen är låg (75psi), men jag ser heller inte vart det kan läcka mer. Alla packningar är bytta och topplocket är kryssat momentåtdraget. Det skulle vara de där reporna i så fall.

Är bara att trycka motorn och se var det läcker. En kompis har en sån sats för att testa att provtrycka tvåtaktare köpt på Rinab för en hyfsad slant, jag lånade den till en skotermotor som troligtvis levt ett liv bland ungdomar där att få igång snöskotern varit prio före seriöst jobb. Jag hade nya packningar och packboxar men turligt nog testade jag att trycka motorn och det visade sig att den läckte vid en cylinderfot, vevhuset planades men den läckte, svarvade cyöinderfoten ca sju hundringar och då blev den tät men då läckte insuget, då det var tätt läckte pinnbultarna till förgasarflänsen sen läckte flänsen men tillslut var skiten tät efter x antal planerar av div ytor.

Jag har själv köpt en billig blodtrycksmätare som jag tänker använda till att trycka tvåtaktare med då pumpen och mätaren bör funka till detta, pluggar till insug och avgasportar kommer jag att tillverka efter behov.
 
Tack för alla svar.
Jag har ännu inte fått ordning på mopeden. Jag har verifierat att krysskilen sitter där den borde. Vad jag kan se så finns det inte någon justermån för att ändra timingen, utan den verkar vara fast. Imorgon får jag en tändinställningslampa så jag kan kontrollera det.

Jag ser inga kablar som sitter löst och/eller är ärjade.

Det som stör mig lite är dels att jag tycker kompressionen är låg (75psi), men jag ser heller inte vart det kan läcka mer. Alla packningar är bytta och topplocket är kryssat momentåtdraget. Det skulle vara de där reporna i så fall.

Sedan stör det mig att mopeden *nästan* går igång utan krök. Men det kanske är relaterat till kompression och/eller tändningen (timing/CDI) ?

Kan ett jättestort ”ring gap” orsaka sån kompförlust? Frågar andra😃 Jag har nyligen köpt kolvkit med för stort ”gap” i kolvringen/ringarna
 
Dålig vevhustätning ger imponerande växellådsoljeförbrukning och rökutveckling, men brukar normalt sett inte hindra eländet från att starta. Om det är tillräckligt illa kanske den suger luft via vevhuset? Värt att kolla packningsläget där.
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top