Puls/stress vid hojkörning?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!

Jag roar mig ibland med att kolla på min puls när jag kör hoj, när och hur anstränger man sig egentligen? Jag har noterat en trend, på krokväg med ett inspirerat tempo har jag relativt låg puls, och jag är lugn och harmonisk, däremot när jag kör typ Essingeleden eller liknande med mycket trafik, lite lane splitting osv, då har jag betydligt högre puls, trots att jag sitter betydligt mer still där. Jag tolkar det som att det är stressen av alla idioter i plåtlådor som får pulsen att gå upp.

Hur ser det ut för er?

Jag använder bara pulsklockan på crossbanan och en intressant detalj jag märkt är att pulsen hoppar upp redan innan jag egentligen börjat köra. Det är länge sedan jag sist kollade det men jag vill minnas att den hoppade upp till 120 så snart jag satt på hojen och kickat igång den.

Jag ligger någonstans mellan medvetslöshet och död när jag kör hoj, annars är jag högpulsare med vilopuls på 70 och maxpuls på 190 trots 55 års ålder.

Med vänlig hälsning,

Jag ligger någonstans mellan medvetslöshet och död när jag kör hoj, annars är jag högpulsare med vilopuls på 70 och maxpuls på 190 trots 55 års ålder.

Med vänlig hälsning,

Det låter underligt att någon skulle få lägre puls vid aktivitet.
Mäter du runt handleden eller runt bröstet?
Mäter man runt handleden är det inte ovanligt att klockan tar fel och registrerar vibrationer som puls. Typiskt för joggare så kan klockan tolka stegkadensen som en puls.

Mäter man runt handleden är det inte ovanligt att klockan tar fel och registrerar vibrationer som puls. Typiskt för joggare så kan klockan tolka stegkadensen som en puls.

Nja, det är nog det att jag aldrig är så avslappnad som när jag kör hoj… :) Men du har rätt i att pulsklockan är värdelös vid vissa aktiviteter.

Med vänlig hälsning,

Jag är ju ganska säker på att min klocka visar rätt så rätt, och den sitter lika klämd mot handleden under samma ställ och handskar i kökörning som den gör på krokvägen, och vibrationerna är nog ganska snarlika också.

Jag är nog mer inne på @BrooklynS spår, att man kommer in i ett speciellt avslappnat läge när man kör hoj i lugn och ro.

Jag hade velat ha pulsklocka på bana också, då blev man ju svettig som få, men frågan är om pulsen blev så hög?

Klockan mäter OK vad gäller puls så länge som de optiska läsfönstren är rena - cyklade en runda häromdagen o var uppe i 165 (vilket är nära min maxpuls) när jag trampade på o pratade med frugan. Gjorde rent så sjönk den till 115-120.

Vad gäller andra feltolkningar så får jag oerhört många steg om jag handvevar fräsbordet :)

Det är ganska individuellt om det funkar med handledspuls eller ej. För mig är det helt oanvändbart. Måste använda pulsband runt bröstet för att få korrekt mätning. Men har inte testat det på mc:n.

Klockan mäter OK vad gäller puls så länge som de optiska läsfönstren är rena - cyklade en runda häromdagen o var uppe i 165 (vilket är nära min maxpuls) när jag trampade på o pratade med frugan. Gjorde rent så sjönk den till 115-120.

Vad gäller andra feltolkningar så får jag oerhört många steg om jag handvevar fräsbordet :)

”Handvevar fräsbordet”, ja haha den hade jag inte hört förut.

Med vänlig hälsning,

Du har väl hört den med frugan som frågade sin man "Klev du upp och joggade en stund i natt, din pulsklocka påstår det, men det var IOFS ingen lång sträcka, det var över på en minut"

Jag har ingen aning men gissar att pulsen är skyhög när jag kör på bana. Iaf är adrenalinpåslaget något helt brutalt när jag gör det.

Jag har bokat tid i dynon. Det höjer pulsen.
Snäller väl av före, i eller efter. 🤣

Eller så gör hojen det.

Kollar inte när jag kör, men ett varv på bana är förstås ett riktigt fyspass. Det jag noterat är dock att blodtrycket går ner rejält (!) efter att varit ute och kört några timmar. Det kan gå från högt, som tex 140/85 (om jag inte tagit medicin) ner till 105/60 tex. Tror det beror på core-träningen man får av att sitta framåtlutad och jobba.

Kollar inte när jag kör, men ett varv på bana är förstås ett riktigt fyspass. Det jag noterat är dock att blodtrycket går ner rejält (!) efter att varit ute och kört några timmar. Det kan gå från högt, som tex 140/85 (om jag inte tagit medicin) ner till 105/60 tex. Tror det beror på core-träningen man får av att sitta framåtlutad och jobba.
Märker som diabetiker lite samma syndrom, blodsockret faller ordentligt när jag kör, å naturligtvis ännu mer på bana.
Men är nog som du säger, coreträning samt all aktivitet i lår samt alla inputs genom armarna, både vibrationer och styrning ger en enorm cirkulatorisk påverkan över bröstmuskulatur och hjärta, med andra ord så är hojåka bättre än både insulin å blodtrycksmedicin:kär

Min puls låg runt 160 i medel på dagens runda men då höll jag mig i endurospåret iofs.

Nyheter
MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen