Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Min bild är att det var coronan, när den var över så började folk att resa igen och där stod KTM med cirka 250 000 nyproducerade hojar som ingen ville köpa.Jag tror inte att KTM kommer att bli frikostigare med reklamationerna i fortsättningen.
Det var väl deras oerhört generösa kundtjänst som drev dom i putten
Jag har en känsla av att dom reser sig och kör vidare, med förhoppning om att ha lärt sin läxa av det som har varit.Ärligt, vad tror vi om framtiden?
Är det konstgjord andning eller har detta en uthållighet över tid?
Var nog mer giriga i ledningen än reklamationer - och nåt som i ktm:s fall varit uselt tror jag inte blir sämre samt en helvetes överproduktion av hojarJag tror inte att KTM kommer att bli frikostigare med reklamationerna i fortsättningen.
Det var väl deras oerhört generösa kundtjänst som drev dom i putten
Min bild är att det var coronan, när den var över så började folk att resa igen och där stod KTM med cirka 250 000 nyproducerade hojar som ingen ville köpa.
Coronan var ju rent av hyvens om man är mc-producent.Så övriga tillverkare behövde inte bry sig om Coronan?
Med vänlig hälsning,
Nu har jag inte sett några siffror från övriga tillverkare, men antar att dom resonerade på så vis att en pandemi har en början och ett slut och fortsatte som förr och bara tillverkade beställda hojar, KTM gjorde tvärtom.Så övriga tillverkare behövde inte bry sig om Coronan?
Med vänlig hälsning,
Vad gjorde de tvärtom?Nu har jag inte sett några siffror från övriga tillverkare, men antar att dom resonerade på så vis att en pandemi har en början och ett slut och fortsatte som förr och bara tillverkade beställda hojar, KTM gjorde tvärtom.
Producerade hojar som under pandemin för att ha en snabb leveranstid till sina kunder. (icke beställda)Vad gjorde de tvärtom?
Jävligt konstigt att han inte kastats ut med huvudet före så fort KTMs likviditetskris uppdagades.Icke att förglömma är att ex-chefen / bedragaren / tjuven Stefan Pierer har tagit ut miljarder i skumma aktieutdelningar och andra hittepå-bonusar. En högst bidragande orsak till företagets förfall, allt enligt lokal domstol.
Jävligt konstigt att han inte kastats ut med huvudet före så fort KTMs likviditetskris uppdagades.
Nej, en ägare kan inte göra som han vill i ett aktiebolag. Styrelsen har ett ansvar och kontrollfunktion.Det är inte så det funkar när man är ägare…
Med vänlig hälsning,
Fast en majoritetsägare kan kontrollera styrelsens sammansättnings genom sin makt på bolagsstämman. Är man dessutom aktiv i dagliga driften som VD, kan man nog göra lite som man vill. Jobbiga styrelseledamöter byter man ut.Nej, en ägare kan inte göra som han vill i ett aktiebolag. Styrelsen har ett ansvar och kontrollfunktion.
Nej, en ägare kan inte göra som han vill i ett aktiebolag. Styrelsen har ett ansvar och kontrollfunktion.
Elon Musk kan jag inte svara på men ingen hemlighet att det har diskuterats.Problemet uppstår eftersom det är ägaren som utser styrelsen… är man därtill stor ägare har man självklart stort inflytande i styrelsen. Varför byter tex inte styrelsen ut Elon Musk som VD för Tesla?
Med vänlig hälsning,
Elon Musk kan jag inte svara på men ingen hemlighet att det har diskuterats.
Styrelsen har väl bedömt att han inte har gjort något som är olagligt och att det strategiskt på sikt är bättre för bolaget att han är kvar, i alla fall tillsvidare.
Det är inte ovanligt att en VD avsätts av en styrelse, direkt eller indirekt.
Att skriva att det blir så när det är en ägare.. som om dom skulle ha någon form av frikort att göra vad dom vill anser jag var generaliserande (egen fördom?) och fel då en fungerande styrelse ska förhindra det om det är olagligt eller inte för bolaget bästa. Att det finns dåliga exempel gör inte att det blir en sanning.
Med vänlig hälsning,
Nu börjar det kanske bli lite ot gällande KTM.Det är aktieägarna som röstar om vem som ska sitta i styrelsen. Styrelsen har ingen rösträtt ifall de inte råkar vara aktieägare.
Skulle styrelsen sparka en vd som en majoritet av aktieägarna vill ha så kan de börja se sig om efter nytt jobb.
Nu börjar det kanske bli lite ot gällande KTM.
- Sverige (AB): Styrelsen tillsätter/avsetter VD.
- Österrike GmbH: Bolagsstämman tillsätter/avsetter VD.
- Österrike AG: Styrelsen (Aufsichtsrat) tillsätter/avsetter VD.
- USA (Corporation): Styrelsen (Board of Directors) tillsätter/avsetter CEO
Sverige:- Styrelsen kan när som helst avsätta VD.
- Aktieägarna behöver inte blandas in direkt, eftersom de bara utser styrelsen.
- Aktieägarna kan dock indirekt påverka genom att byta ut styrelsen på bolagsstämman.
![]() |
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h
Den brittiske stuntföraren ... |
![]() |
Stora Motorcykelkatalogen 2026
Nu har vi öppnat förbeställ... |
![]() |
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen
Nya Panigale V4 R har senas... |
![]() |
Vilken otrolig comeback!
Spanjoren Marc Marquez full... |