Småbarnsfarsa på sporthoj

En rolig grej var ju att pappa kunde till och med ta bort aj aj.
Det var ju egentligen så att pappa förstod att det onda egentligen hade gått åtminstone delvis över så jag sa bara att jag ska ta bort ajaj, så cirkulerade jag lite med handen över där hon hade fått ont och hummade lite, och när det magiska i handrörelsen fått sätta sig lite låtsades jag greppa tag i något osynligt i luften ovanför det onda. Ryckte bort handen och låtsades kasta bort det som gjorde ont.
Vips så såg hon ut som en fågelholk en sekund och sen gjorde det inte ont längre. Placebo är inte så dumt!

Så hade hon slagit sig hårt fick man cirkulera och humma några sekunder längre än om det var nåt futtigt.

Vi låt bli att ge dottern godis när hon var liten vilket gav en del lustiga effekter. Tex när dom på ett kalas hade ett galler med lite av varje fastsatt åt ungarna att hoppa efter. Barnen försökte förstås greppa godis och de lite större pengar medans vår.dotter greppade bananen.

På affären när vi passerade godishyllorna och hon frågade vad det där är så svarade pappa att det var usch. Och hon var ju i den ålden att hon litade blint på pappa. Jag oroade mig ju ibland för när jag skulle bli genomskådad men en kväll framför TVn hade jag ett glas whisky och så kom frågan, vad är det? Pappa svarade i vanlig ordning att det där är usch.
Hon frågar då om hon får smaka.
Jag fattar ju att hon knappast kommer dricka och om hon provar så kommer hon spotta ut det så jag svarar ja.
Hon för glaset mot munnen men känner ju snabbt lukten och för snabbt bort glaset.
Därmed besvarades förtroendet för pappa ytterligare ett bra tag.

Det funkade väl upp till kanske 3 års ålder.

Last edited:
I Filippinerna lärde hon sig språket, visaya flytande vid ca 4års ålder. Och i byn har dom små kiosker så kallade sarisari och dit kan man skicka barnen och hämta varor på krita ifall dom vet vem man är. Man kan alltså skicka en fyraåring för att hämta öl åt pappa.
Det tog ju inte lång stund innan dottern kom på att hon kunde handla godis på krita... :rofl
Tills kvinnan i kiosken bad om pengarna...

När hon var 5 år så fick hon gå i skolan med de andra barnen i när vi var till Filippinerna. Föräldrarna skickar vanligtvis en slant med barnen så att de kan handla nåt att äta på rasten men barn köper ju bara sockerskit så vi skickade ju frukt och vettigare saker att äta. Men hon fick en slant att betala för skjuts hem efter skolan. Det slutade med att hon använde den slanten till att köpa samma skit som de andra barnen och sedan åkte hon hem på krita ett antal dagar tills chauffören kom för att inkassera pengarna av mamma. :rofl

Efter en skidtävling med dagis:
- Nu är det slut batteri!

Till dagisfröken:
- Min pappa kan laga allt!

När vi tittade på motocross också i dagisåldern:
- Pappa är du med där?
- Nej, jag dom är mycket snabbare än mig.
- Men du kan väl göra din motorcykel snabbare?
- Det är inte så lätt.
- Du kan väl läsa i en bok hur man gör motorcyklar snabbare?
Bättre än -"Min pappa har jättestor snopp!". :rodnar

Påtal om citat, på väg till mc-mässan med Junior frågar jag om han minns vart vi är på väg.

-"näää"
-"Vi ska titta på Motorcyklar"
-"JAA, som man kan BÖÖÖRNA med!!!"

Vi håller på att lära grabben cykla, och det har gått sådär. Men nu har vi flyttat, och har ett eget vägsystem på tomten, så han har nött lite på egen hand. Förra veckan vurpade han rejält när han försökte rulla utför. I förrgår cyklade han för första gången på egen hand, och slog till med 3km när han ändå höll på. Igår cyklade vi och handlade, 10km ToR, utan pauser, bortsett från handlandet då. Jag måste erkänna att jag är otroligt imponerad, det är bra kämpat för en sexåring!

Min yngsta, fyller snart 5, cyklade hjälpligt runt på campingen. Stannade och startade inte helt själv men ändå.

Så fort vi kommit hem fick man springa bakom och hålla i det där handtaget.

Vi håller på att lära grabben cykla, och det har gått sådär. Men nu har vi flyttat, och har ett eget vägsystem på tomten, så han har nött lite på egen hand. Förra veckan vurpade han rejält när han försökte rulla utför. I förrgår cyklade han för första gången på egen hand, och slog till med 3km när han ändå höll på. Igår cyklade vi och handlade, 10km ToR, utan pauser, bortsett från handlandet då. Jag måste erkänna att jag är otroligt imponerad, det är bra kämpat för en sexåring!

Har han haft stödhjul från början? Det är jävligt kontraproduktivt för inlärningen eftersom man inte motstyr med stödhjul och sen ska barnet helt plötsligt fatta att man motstyr och vanligtvis utan att någon ens förklarar att det är tvärtom nu.

Min dotter fick aldrig använda stödhjul, hon fick börja med springcykel och sedan när hon fick cykel med trampor så satte jag en sån där pinne så att jag kunde springa bakom. Vid något tillfälle när det gick lite väl snett sa jag åt henne att om cykeln börjar vicka så styr du åt samma håll som cykeln vill falla vilket hon också gjorde först aningen sent men ändå tillräckligt för att rädda sig själv och sedan såg man hur det ganska snabbt satte sig i ryggmärgen.

Min hade aldrig stödhjul, utan petade runt på en såndär balanscykel, typ riktig cykel utan trampor, från han fyllde 2. När han fyllde 4 fick han en riktig cykel 16"(?), och efter några månader så cyklade han till lekparken, stranden, kompisar i grannbyn helt bra. (Pappa med förstås, men hantera cykeln gör han helt själv)

Idag ett år senare så cyklar han riktigt bra, och kan till och med trafikreglerna relativt bra (riktigt bra, för en cyklist?). Stannar vid korsningar etc, och tittar efter bilar och väntar på pappa, så kan jag ropa; Höger/Vänster/Rakt fram, så pedar han dit.
Cyklar nog lika bra som jag, om inte bättre. Jag har ju lite fler växlar på min cykel, och större hjul, men ibland får man fan anstränga sig lite för att hinna med. :näsblod

Har han haft stödhjul från början? Det är jävligt kontraproduktivt för inlärningen eftersom man inte motstyr med stödhjul och sen ska barnet helt plötsligt fatta att man motstyr och vanligtvis utan att någon ens förklarar att det är tvärtom nu.

Min dotter fick aldrig använda stödhjul, hon fick börja med springcykel och sedan när hon fick cykel med trampor så satte jag en sån där pinne så att jag kunde springa bakom. Vid något tillfälle när det gick lite väl snett sa jag åt henne att om cykeln börjar vicka så styr du åt samma håll som cykeln vill falla vilket hon också gjorde först aningen sent men ändå tillräckligt för att rädda sig själv och sedan såg man hur det ganska snabbt satte sig i ryggmärgen.
Hade tänkt köpa en sådan där pinne, men det blev aldrig av. For till en stor asfaltsplan och övade, gick rätt bra att putta på ryggen så han fick början så klurade han ut det rätt bra. Men som sagt hade han ju lallat balanscykel sedan han kunde springa, så balansen fanns ju.

Ett par vurpor tig det väl innan han förstod att han skulle fortsätta trampa och titta framåt, men sedan var glädjeruset totalt när han märkte att det gick. :)

Inga stödhjul. 🙂

Hade tänkt köpa en sådan där pinne, men det blev aldrig av. For till en stor asfaltsplan och övade, gick rätt bra att putta på ryggen så han fick början så klurade han ut det rätt bra. Men som sagt hade han ju lallat balanscykel sedan han kunde springa, så balansen fanns ju.

Ett par vurpor tig det väl innan han förstod att han skulle fortsätta trampa och titta framåt, men sedan var glädjeruset totalt när han märkte att det gick. :)
- Jag fick övningscykla på gräsmattan hemma när jag var liten.
Två fördelar med det var dels mjukt underlag som tillät fritt vinglande, testande o vältande utan att skrapa sönder sig vid nedslag, och dels aningens tungtrampat i mjuk gräsmatta vilket gav makalösa lårmuskler och enastående uthållighet.

Näe, han har aldrig haft stödhjul, utom möjligen på någon liten mer leksaksbetonad cykel när han var 2 typ. När vi började mer seriöst med cykelträning så var det tvåhjuligt men med pinne som gällde. Men det tog bort känslan för honom tror jag. Rulla och paddla med benen själv var bättre. Han har fortfarande lite svårt att starta ibland, men om man bara håller en handflata i ryggen på honom så är det tillräcklig psykologisk effekt för att han ska komma igång :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti