Jag är ju i tråden på nåder, mest minnen…Visst, jag tänker annars att det kan rymmas fler dimensioner men vi kör på initialt sentiment.
![]()
Tror inte att en morfarstråd kommer funka. Men jag lyssnar, (alltså läser), med nöje!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ju i tråden på nåder, mest minnen…Visst, jag tänker annars att det kan rymmas fler dimensioner men vi kör på initialt sentiment.
![]()
Nej, det är klart att de skall ut och leka.Hur kan jag ha missat den här tråden? Nu kan jag snart inte kalla mig småbarnsfarsa då barnen är 10 och 12, men jag har i ett par veckor gått och kokat och velat gnälla av mig på FB, men min lite klokare fru har med endast en blick fått mig att låta bli. Mest pga att anledningen till att jag vill gnälla av mig är att några av föräldrarna i sonens klass är anledningen till min önskan om gnäll, och dessa föräldrar är lite bekanta till oss, så jag kan väl ge henne att det kan skapa tråkig stämning. Men jag är ändå sugen på att gnälla..haha
Anledningen är då att för några veckor sedan så var det töväder och minus om vartannat, med påföljd att det blev isigt som bara den överallt, och så även på skolgården, såklart. Ovan nämnda föräldrar klagade på detta vilket medförde att barnen under en skoldag inte fick gå ut på skolgården på rasterna, utan hölls inne. Nu är jag uppvuxen i en tid och på en plats där det var vinter, så jag har själv halkat runt på liknande skolgårdar, och nog fan har man överlevt? Till detta hör att saken diskuterades i en messengergrupp för klassföräldrarna till min sons klass (jag är inte med där, tack och lov), och där hade man häpnats så otroligt över hur det såg ut på skolgården. En mamma föreslog att vi skulle kraftsamla och skotta skolgården. Dvs, skotta en stor skolgård täckt av kärnis. Men vafan..
Eller är jag fullständigt oansvarig som anser att barnen ska ut och leka även på blank-isig skolgård?
Oj, vad långt det blev, jag har full förståelse för om ingen orkar traggla sig genom det där...![]()
Nu ska ju skolan vara en säker miljö för alla. Mesigt eller inte. Ungarna kan ju skadas lite värre än lite skrubbsår, bula, blåmärke, lätt huvudvärk.Hur kan jag ha missat den här tråden? Nu kan jag snart inte kalla mig småbarnsfarsa då barnen är 10 och 12, men jag har i ett par veckor gått och kokat och velat gnälla av mig på FB, men min lite klokare fru har med endast en blick fått mig att låta bli. Mest pga att anledningen till att jag vill gnälla av mig är att några av föräldrarna i sonens klass är anledningen till min önskan om gnäll, och dessa föräldrar är lite bekanta till oss, så jag kan väl ge henne att det kan skapa tråkig stämning. Men jag är ändå sugen på att gnälla..haha
Anledningen är då att för några veckor sedan så var det töväder och minus om vartannat, med påföljd att det blev isigt som bara den överallt, och så även på skolgården, såklart. Ovan nämnda föräldrar klagade på detta vilket medförde att barnen under en skoldag inte fick gå ut på skolgården på rasterna, utan hölls inne. Nu är jag uppvuxen i en tid och på en plats där det var vinter, så jag har själv halkat runt på liknande skolgårdar, och nog fan har man överlevt? Till detta hör att saken diskuterades i en messengergrupp för klassföräldrarna till min sons klass (jag är inte med där, tack och lov), och där hade man häpnats så otroligt över hur det såg ut på skolgården. En mamma föreslog att vi skulle kraftsamla och skotta skolgården. Dvs, skotta en stor skolgård täckt av kärnis. Men vafan..
Eller är jag fullständigt oansvarig som anser att barnen ska ut och leka även på blank-isig skolgård?
Oj, vad långt det blev, jag har full förståelse för om ingen orkar traggla sig genom det där...![]()

- En farlig och/eller olämplig skolmiljö är givetvis huvudsakligen skolledningens ansvar, men att fostra barn till att förstå och respektera lärare, ordning och regler är föräldrarnas uppgift.Är det gnäll ni vill så är det gnäll ni kommer få
Vi börjar surna rejält på grabbens skola, att ha en säker och trygg skolmiljö, utan skottlossning, är inte viktigt, det viktiga är skolans image, det har rektorn gått ut med skriftligt.
Grabben har alltid blöta kläder och handskar när vi hämtar, för det är barnens ansvar att hänga in kläderna i torkskåpet har skolan uttryckligen sagt, i förskoleklass, med fullhöjdstorkskåp.
Klätterställningen är avstängd och inhägnad, för att det finns risk att man kan ramla ner från den
Att grabben ramlade och gjorde illa sig pga förhållandena i skolan var dock inget vi skulle anmäla enligt skolan, det var bara onödigt pappersarbete.
Och på dagis får våra tvillingar dela på en hylla/krok för sina kläder, för dom är ju samma familj. Alltså hälften så mycket utrymme som alla andra![]()
Ja, vissa föräldrar ser ju skolan som den institution som ska både uppfostra och utbilda ungarna, vi är mer i andra änden av den skalan. En mamma hämtade samtidigt som mig igår, hon tittade inte upp från mobilen en enda gång under hämtningen, utom möjligen när jag välte undan henne, för hon stog på mina skor- En farlig och/eller olämplig skolmiljö är givetvis huvudsakligen skolledningens ansvar, men att fostra barn till att förstå och respektera lärare, ordning och regler är föräldrarnas uppgift.
Många föräldrar verkar ha missat den fundamentala ansvarsfördelningen.
Er skola verkar lida av en undermålig styrning från ledningen. Inte alls ovanligt.
Nä jag är inte lärare.

Jag har en enorm citatlista från min sons uppväxt, i början är det den där typen av citat, det är ovärderligt.Dagens citat från 4-åringen.
"Mina stövlar är blöta" - "Varför dådå?" - "Jooo, vi hade vattenkrig på dagis... Vi ville se vem som vann..." -Jahaaa?" -"Meeen.. Det var vattnet som vann..."
Vid matbordet;
-"Ska du inte ha fler än en korvbit?"
-"Det är två"
*Pekar* - "Näää, det är ju bara en..."
*Tar kniven, klyver korven i tu, och spänner blicken i mig* "-Titta, det var två!"
![]()
Efter en skidtävling med dagis:
- Nu är det slut batteri!
Till dagisfröken:
- Min pappa kan laga allt!
När vi tittade på motocross också i dagisåldern:
- Pappa är du med där?
- Nej, jag dom är mycket snabbare än mig.
- Men du kan väl göra din motorcykel snabbare?
- Det är inte så lätt.
- Du kan väl läsa i en bok hur man gör motorcyklar snabbare?

En minnesregel så god som någon.Min yngste berättade för mig när han var lite varför man ska gå på vänster sida av vägen.
- Då ser man när man blir påkörd!
De flesta vet att man ska gå till vänster men eftersom de flesta håller höger känns det jobbigt för majoriteten att vara avvikare.En minnesregel så god som någon.
Föräldrar vet inte alltid vilken sida man ska gå på när vägen saknar trottoar. Då lär sig inte barnen heller.

De flesta vet att man ska gå till vänster men eftersom de flesta håller höger känns det jobbigt för majoriteten att vara avvikare.
Jag har inga problem att vara avvikare, inte bara på detta forum...![]()
Eloge till att smyga in lite ödmjukhet också som förebild!
Och rätt inställning hos knatten dessutom.
Mvh
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |