Vilken hoj har man roligast på: GSX-R 1000 (K5-K9) eller MT09 (Gen 1-2)?

Rad4 hetsar en hela tiden, som en djävul på axeln, det är sant. Det är någonting med rad4 som gör att microvibrationer transporterar sig via chassiet till handtagen. Vid längre turer blir det lätt att händerna börjar domna av och man försöker skaka liv i dem igen. Jag har märkt detta flera gånger på min ZX9R och även kompisar på S1000R som klagat på det med.
Att händerna domnar har jag alltid haft problem med kvittar om kör med 1 cylinder i skogen eller landsvägskörning med en v-twin eller rad4. Kör utan problem långtur med rad4

Blanda inte ihop GSX-R 1000 K5-K6, K7-K8 och K9. De har väsentliga skillnader både i motorkaraktär och chassie.

K5-K6 har ett helt sinnessjukt låg- och mellanregister, de nyare har effekten vid lite eller mycket högre varvtal. K5-K8 är också att betrakta som överviktiga bussar i jämförelse med K9’ans kortare och betydligt mer slimmade chassie. K7-K9 behöver dock ett eftermarknads avgassystem tämligen akut då du inte gärna vill köra omkring med världsrekord i ljuddämparstorlek…

Vill du ha roligaste motorn så är det nog K5-K6 som gäller. Vill du ha bästa och snabbaste hojen runt en bana så är det K9 som gäller.
En K9 i original har en märkbar puckel vid 6000 varv som lyfter framhjulet ganska abrubt. Med avgassystem och mappning så försvinner puckeln genom att effekten vid lägre varvtal öka. Registret blir väldigt trevligt, linjärt och kraftfullt. Man lyfter lätt framhjulet redan från 2500 varv på de lägre växlarna.
K9 svarar också chassimässigt väldigt bra. 5mm ride height bak och 3mm lägre fram gör underverk för bankörningen. Hojen blir snabbstyrd med också stabil. I original upplevde jag den som lite trög. Sänk inte fram på gatan dock, den blir så snabbstyrd att det kan bli lite farligt... (Jag har en trasig axel som bevis...) :)

Ja Brutale är frän, har kört den men det var bokstavligen 10år sedan så jag minns inte jätteväl. Du är den enda jag hört som beskriver MT09 motorn så, de flesta inkl mig själv klagar på hur ryckig gasen är. Vilken årsmodell var det du körde?
Första generationen

Rad4 hetsar en hela tiden, som en djävul på axeln, det är sant. Det är någonting med rad4 som gör att microvibrationer transporterar sig via chassiet till handtagen. Vid längre turer blir det lätt att händerna börjar domna av och man försöker skaka liv i dem igen. Jag har märkt detta flera gånger på min ZX9R och även kompisar på S1000R som klagat på det med.
Jag har kört en massa långväga på r4 och har aldrig fått domnade händer. Det som var värst för det var en Twin med skumhandtag. Handtagen var så hala att jag var tvungen att greppa dem hela tiden, normalt sett så lägger jag i princip bara händerna på handtagen.

Tack, jag har inte hundra koll på dem så det uppskattas!

K7 är tyngre på pappret (från 166 till 172kg), men om man byter till enkelsystem som många gjort, kommer inte vikten ned till samma som K5 då?

Om vi säger så här, alla har enkelsystem med Akra/Yoshi dämpare och PC, blir det någon större skillnad mellan K5 och K7 då förutom att kraften kommer lite högre i registret? Om vi slänger in K9 med samma mods? Sittställning och komfort skiljer den något mellan dem?

I princip gäller att ju nyare generation desto mer effekt vid högre varv och desto mindre effekt vid lägre varv. Och alla årsmodeller som levererades med jättekatalysator och dubbla ljuddämpare mår naturligtvis bra av ”cat delete”, enkelburk och OBLIGATORISK ommappning. Power Commander, Bazzaz eller flashning av original ECU. Vilket som.

K5-K8 är betydligt mer lika varandra. Jag skulle gå så långt som att säga att K9 var en helt ny hoj jämfört med alla tidigare GSX-R 1000. Chassiet är betydligt lättare, mer slimmat och kortare, trots att man lyckats packa in en längre svingarm. Chassiet har dessutom riktiga motorhängare fram, istället för den stenåldersmässiga och överjävligt styva ”bult rakt genom ramsida” som användes på tidigare modeller. Något som spelar roll om du får upp farten på riktigt och framförallt med moderna däck.

Motorn är kortslagigare, lättare och fysiskt mindre i alla riktningar jämfört med tidigare modeller. Kopplingen och växellåda är tiltade uppåt för att kunna montera svingarmen så långt fram som möjligt.

Kort och gott - en mer genomarbetad hoj på alla fronter. Ändå blev mottagandet från framförallt gatkunder lite blandat. K9 hade definitivt inte den traktorliknande motorkaraktär som framförallt K5-K6 hade och detta imponerade inte på korvkioskexpertisen. K9 ansågs inte heller ha samma ”trimpotential” initialt (något som reviderats sedan länge). K9 är dock en mycket bättre banhoj och den hoj som vunnit överlägset flest nationella mästerskap i Superbike och Superstock.

Mitt intryck är att alla generationer GSX-R 1000 har en hyfsat likvärdig ergonomi som inte är några problem ens för storväxta förare. K9 är som sagt en kortare hoj mellan styrhuvud och svingarmspivot, men detta avspeglar sig inte som dålig körställning.

Bild på K5 och K9 för jämförelse:

IMG_2068.jpeg
IMG_2069.jpeg

Och denna artikel sammanfattar skillnaderna ganska väl:

I princip gäller att ju nyare generation desto mer effekt vid högre varv och desto mindre effekt vid lägre varv. Och alla årsmodeller som levererades med jättekatalysator och dubbla ljuddämpare mår naturligtvis bra av ”cat delete”, enkelburk och OBLIGATORISK ommappning. Power Commander, Bazzaz eller flashning av original ECU. Vilket som...

Stort tack för att du tog dig tid att skriva så ingående om modellerna, det var mycket nytt där! Jag har enbart hört att K9 är bättre på bana men inte förstått på djupet varför, bara att den är lättare och smidigare, men här kan man verkligen se hur ramen böjer sig in under motorn och svingarmens fästpunkt är långt fram. Allting är mer ihoptryckt, vilket för tekniken framåt men kan få den som skruvar att svära ibland. Jag kör bara i mystempo på bana så tror inte jag kommer dra nytta av all denna teknik, men det är trevligt i alla fall.

Jag har inte kört någon av dessa årsmodeller, bara L5 och L7 av 1000cc och dessa var väldigt trevliga, vad jag minns så hade L5 bra vrid i sig, det var dock evigheter sen.

En K9 i original har en märkbar puckel vid 6000 varv som lyfter framhjulet ganska abrubt. Med avgassystem och mappning så försvinner puckeln genom att effekten vid lägre varvtal öka. Registret blir väldigt trevligt, linjärt och kraftfullt. Man lyfter lätt framhjulet redan från 2500 varv på de lägre växlarna.
K9 svarar också chassimässigt väldigt bra. 5mm ride height bak och 3mm lägre fram gör underverk för bankörningen. Hojen blir snabbstyrd med också stabil. I original upplevde jag den som lite trög. Sänk inte fram på gatan dock, den blir så snabbstyrd att det kan bli lite farligt... (Jag har en trasig axel som bevis...) :)

Den låter jätterolig att köra och verkar lättsvängd. Med min ZX9R får man hänga av och hoppas den klarar svängen utan att köra av, den vill bara rakt fram. Sänkte fronten 10mm och det hjälpte men den är fortfarande en buss, mer motor än väghållningen klarar av.

Allt kommer vara ett lyft från den, men frågan är vilken man ska sikta på. Beror ju lite på vad som finns tillgängligt i bra skick/pris med.

Den låter jätterolig att köra och verkar lättsvängd. Med min ZX9R får man hänga av och hoppas den klarar svängen utan att köra av, den vill bara rakt fram. Sänkte fronten 10mm och det hjälpte men den är fortfarande en buss, mer motor än väghållningen klarar av.

Allt kommer vara ett lyft från den, men frågan är vilken man ska sikta på. Beror ju lite på vad som finns tillgängligt i bra skick/pris med.
Din ZX9:a var en fantastisk hoj när den kom -98, ett stort steg fram emot den tidigare modellen, och det gick att köra sketafort med ZX9:an också :)

Inga erfarenheter av GSX-R. Har däremot spenderat någon vecka med MT-09 av första generationen. En sådan skulle jag personligen inte välja att köpa. Svampig fjädring och oprecis insprutning, vilket sammantaget förstörde känslan av att vara ett med hojen och vägen.

Inga erfarenheter av GSX-R. Har däremot spenderat någon vecka med MT-09 av första generationen. En sådan skulle jag personligen inte välja att köpa. Svampig fjädring och oprecis insprutning, vilket sammantaget förstörde känslan av att vara ett med hojen och vägen.
Min MT-09a var mappad med helsystem av tidigare ägare, stor skillnad mot en original av samma årsmodell som jag haft tidigare , betydligt mindre ryckig gång och mer att köra med.
Fjädringen tycker jag fungerar rätt bra efter dom dåliga vägar vi har här i Norrland, det är inte hojen som är begränsningen i alla fall för mig.

Det viktigaste om du ska köpa en gsxr1000 är att hitta en som är i fint skick istället för att stirra sig blind på årsmodell. En K5 är 20år gammal och dom andra snart där. Så vissa har levt ett hårt liv och kanske slarvat med service och underhåll.

Din ZX9:a var en fantastisk hoj när den kom -98, ett stort steg fram emot den tidigare modellen, och det gick att köra sketafort med ZX9:an också :)

Ja absolut, det är en toppenhoj med skön komfort som man kan köra hela dagen lång. Motorn är underbar. De flesta sporthojar är för aggressiva och touringhojar för tråkiga, denna är den perfekta blandingen, som funkar på gata. Det enda negativa är att den är tung och vikten sitter högt, man får jobba hårt för att försöka hänga på moderna hojar när det svänger.

Jag önskar Kawasaki gjorde den igen, fast med insprut, tappa 15kg, flytta ner tyngdpunkten och på med modern fjädring och bromsar. Roligare och snyggare än Z1000SX men inte lika extrem (och dyr) som ZX10R. De flesta av oss är nog inte jättesugna att lägga en kvartsmille på ny hoj, iaf inte jag. En modern ZX9R för ~150k skulle sitta fint. Vore inte helt fel om Suzuki började sälja K5 igen heller, om man får drömma.

Min MT-09a var mappad med helsystem av tidigare ägare, stor skillnad mot en original av samma årsmodell som jag haft tidigare , betydligt mindre ryckig gång och mer att köra med.
Fjädringen tycker jag fungerar rätt bra efter dom dåliga vägar vi har här i Norrland, det är inte hojen som är begränsningen i alla fall för mig.

Jag har hört en del som satt i hårdare fjädrar och stötdämpare från ZX6/10, för att få bort svampigheten. Det verkar funka om man är villig att lägga lite pengar i den.

Ja absolut, det är en toppenhoj med skön komfort som man kan köra hela dagen lång. Motorn är underbar. De flesta sporthojar är för aggressiva och touringhojar för tråkiga, denna är den perfekta blandingen, som funkar på gata. Det enda negativa är att den är tung och vikten sitter högt, man får jobba hårt för att försöka hänga på moderna hojar när det svänger.

Jag önskar Kawasaki gjorde den igen, fast med insprut, tappa 15kg, flytta ner tyngdpunkten och på med modern fjädring och bromsar. Roligare och snyggare än Z1000SX men inte lika extrem (och dyr) som ZX10R. De flesta av oss är nog inte jättesugna att lägga en kvartsmille på ny hoj, iaf inte jag. En modern ZX9R för ~150k skulle sitta fint. Vore inte helt fel om Suzuki började sälja K5 igen heller, om man får drömma.
Jag vill ha i princip en literklubba med lite skönare sadel, lite lägre sadel och kanske lite annorlunda utväxling på första växeln. Och snabbfästen för sidoväskor. PErfekta sporttourern! Men ingen tillverkare gör sportiga sporttourers, utan de väger minst ett kvarts ton allihop, med sladdrig fjädring.
Men ändå funderar jag på att skaffa en H2SX som nästa hoj. Får sälja av lite andra hojar för att köpa en bara, dåligt med plats i garaget nu. Och den hojen är väl mest för att den är full av teknik, tvärtemot min nuvarande GSXR som är sista årsmodellen innan de fick TC och allt sånt där.
Jag hade en Z1000SX en gång i tiden, den bytte jag bort för att fjädringen var så mjuk att den nästan slog i botten när man bromsade lite hårdare. Men det gick att flyga över backkrön med den, och om man inte störde fjädringen för mycket gick det att köra rätt fort på bana med. Tillräckligt fort på ringen för att största problemet var alla bilar man kom ifatt hela tiden. :gnissla

Jag hade en Z900 -21 förra sommaren också med helsystem på, så hade nog runt 10hk mer än MT-09an , men jag gillar karaktären på motorn mer i den trecylindriga MT-09an , jag fick varva mycket mer i radfyran i Z900an för att det skulle hända nåt , samt så tyckte jag att den var för stötig och hård i fjädringen.
Så du måste nog ut och provköra lite olika modeller och se vad DU gillar mest

Jag vill ha i princip en literklubba med lite skönare sadel, lite lägre sadel och kanske lite annorlunda utväxling på första växeln. Och snabbfästen för sidoväskor. PErfekta sporttourern! Men ingen tillverkare gör sportiga sporttourers, utan de väger minst ett kvarts ton allihop, med sladdrig fjädring.
Men ändå funderar jag på att skaffa en H2SX som nästa hoj. Får sälja av lite andra hojar för att köpa en bara, dåligt med plats i garaget nu. Och den hojen är väl mest för att den är full av teknik, tvärtemot min nuvarande GSXR som är sista årsmodellen innan de fick TC och allt sånt där.
Jag hade en Z1000SX en gång i tiden, den bytte jag bort för att fjädringen var så mjuk att den nästan slog i botten när man bromsade lite hårdare. Men det gick att flyga över backkrön med den, och om man inte störde fjädringen för mycket gick det att köra rätt fort på bana med. Tillräckligt fort på ringen för att största problemet var alla bilar man kom ifatt hela tiden. :gnissla
Den Z1000SX du hade var en ganska tidig årgång? Själv upplevde jag inte några större problem med fjädringen för mig min var en 2014 nu körde jag visserligen aldrig bana med min och jag väger ca 80kg.
Jag har haft både Z1000SX och H2-SX plus med den elektroniska fjädringen, helt klart en bra cykel.
Har du testat den senaste versionen av Z1000SX? Nu heter den väll ninja 1100sx
Kanske har bättre fjädring nu?

Den Z1000SX du hade var en ganska tidig årgång? Själv upplevde jag inte några större problem med fjädringen för mig min var en 2014 nu körde jag visserligen aldrig bana med min och jag väger ca 80kg.
Jag har haft både Z1000SX och H2-SX plus med den elektroniska fjädringen, helt klart en bra cykel.
Har du testat den senaste versionen av Z1000SX? Nu heter den väll ninja 1100sx
Kanske har bättre fjädring nu?
Jo, det var första årets Z1000SX jag hade. Den var erkänt kass i fjädringen och jag tror de bättrat på den flera gånger sen dess. Men jag har redan haft en Z1000SX så jag vill ha nåt annat. :hihi
Kan inte ha samma hojmodell två gånger, och kan inte ha flera av samma märke i garaget liksom.

Har du testat KTM 1290 GT?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...