Kaos på E18 – hundratals motorcyklister stoppar trafiken

Såg att de flesta gamla Potätrullar försvunnit från Tuben. Antar att det har med musiken att göra. Hittade lite på Dailymotion, men på Youtube är det mesta borta.
Synd.
Det hade ju varit roligt att ha det sparat inför kommande generationer. Ni vet de där generationerna som kör elhojar och tycker 40 hästar är för mycket och sen upptäcker att farfar bombade Bulten med en GSX-R1000 på sub 5
 
Nu har jag inte kollat in mupparna på videon.
Men kommer att tänka på den gamla filmen när en full kille står och varvar sönder en röd R1.
Kan det varit lelle träffen på Gotland? Känns ungefär lika begåvat men han störde iallafall inte trafiken
Se på tusan! Har vi nu kommit dit efter 20 år att han med röda R1:an på Lelleträffen nästan är förlåten?
(Ja jag känner honom)
Den finns för övrigt kvar på tuben tillsammans med våra andra filmer (Tycon)
 
Se på tusan! Har vi nu kommit dit efter 20 år att han med röda R1:an på Lelleträffen nästan är förlåten?
(Ja jag känner honom)
Den finns för övrigt kvar på tuben tillsammans med våra andra filmer (Tycon)
Nu hittade jag den
 
Liten utblick österut:

En motocrossförare orsakade flera farliga situationer i Seinäjoki på fredagskvällen. Polisen stoppade till slut en 14-åring som kört vårdslöst med motorcykel, och fordonet beslagtogs.

Polisen beslagtog motorcykeln som dessutom var oregistrerad. En barnskyddsanmälan gjordes till socialmyndigheterna.


Allt fler unga provocerar polisen
Fallet i Seinäjoki är inte unikt, utan bara ett exempel på en växande och oroväckande trend i ungas trafikbeteende. Enligt polisen har attityderna försämrats under de senaste åren. Tidigare körde man kanske med trimmad moped i smyg för att undvika att åka fast, men även det har ändrats.

”Nuförtiden är det väldigt vanligt att medvetet provocera och söka kontakt med polisen i hopp om polisjakt”, säger polisen i sitt pressmeddelande.

”Ett typiskt exempel är att man kör på bakhjulet när man möter en polisbil, kör provocerande och gasar kraftigt”, säger kommissarie Matti Latvala vid Österbottens polisinrättning i polisens pressmeddelande.


Ingen gruppkörning, förvisso, men trenden syns tydligen där med.

Något säger mig att den finska polisens handläggning kan ha varit mer utav handpåläggning än vad den den svenska levererar...
 
Liten utblick österut:




Ingen gruppkörning, förvisso, men trenden syns tydligen där med.

Något säger mig att den finska polisens handläggning kan ha varit mer utav handpåläggning än vad den den svenska levererar...
Vad jag har hört från en säker källa är att om du inte kan finska så finns risken att du försvinner, finns gott om myrar här uppe... :)
 
Liten utblick österut:




Ingen gruppkörning, förvisso, men trenden syns tydligen där med.

Något säger mig att den finska polisens handläggning kan ha varit mer utav handpåläggning än vad den den svenska levererar...

”Det är oroväckande hur många ungdomar som förhåller sig likgiltigt till farorna med trimning. Man kan till och med säga att trimning nästan blivit en norm i landet” säger polisinspektör Heikki Kallio i Trafikskyddets pressmeddelande.
Faast, det där är väl som det alltid har varit? En otrimmad moped har väl alltid varit ganska sällsynt?
 
Faast, det där är väl som det alltid har varit? En otrimmad moped har väl alltid varit ganska sällsynt?

Ja här kan man med fog påstå att det allmänna rättsmedvetandet och lagstiftningen gått i otakt väldigt länge.

Det allmänna rättsmedvetandet (och 99,99% av alla mopedister) har sedan 1957 ansett att en moped bör gå någonstans 45-50 km/h som grund. Dvs bort med strypningen eller dit med original trekanals cylinder. Jag vågar påstå att ALLA moppar gjorde 45-50 när de var ”återställda” i det skick de konstruerades som.

Det tog till 1999 innan det ändrades och man kunde köra 45 km/h lagligt. Bra hastighet för moppeändamål.


Med vänlig hälsning,
 
Ja här kan man med fog påstå att det allmänna rättsmedvetandet och lagstiftningen gått i otakt väldigt länge.

Det allmänna rättsmedvetandet (och 99,99% av alla mopedister) har sedan 1957 ansett att en moped bör gå någonstans 45-50 km/h som grund. Dvs bort med strypningen eller dit med original trekanals cylinder. Jag vågar påstå att ALLA moppar gjorde 45-50 när de var ”återställda” i det skick de konstruerades som.

Det tog till 1999 innan det ändrades och man kunde köra 45 km/h lagligt. Bra hastighet för moppeändamål.


Med vänlig hälsning,
Vet inte om den tidens mopedtillverkare håller med.
Ramar, bromsar och väghållning som i bästa fall lämpade sej för max 15 km/h. Nuförtiden är dom bättre.
 
Vad jag har hört från en säker källa är att om du inte kan finska så finns risken att du försvinner, finns gott om myrar här uppe... :)


Det är faktiskt inte helt sant.

Det krävs att man försöker tramsprata finska och använder sig av någon bland dessa 4 fraser i kontakten med Finsk polis.

* Moi mukulat!

* Ykköskanava
.
* Parasta ennen.

*Ei saa peittää

Sedan kan man hälsa hem...
 
Last edited:
Vet inte om den tidens mopedtillverkare håller med.
Ramar, bromsar och väghållning som i bästa fall lämpade sej för max 15 km/h. Nuförtiden är dom bättre.
Det gällde ju dåtidens bilar med, och då hade vi fri fart på vissa vägar.
Folk använde helt enkelt förståndet och åkte inte stum mutter jämt
 
45 är en jävla skithastighet, på den tiden stod det 50 eller 70 på skyltarna, och man skulle ha valt någon av dom hastigheterna istället.

Fast om den går 45 i verklig fart så är det väl inget problem på 50-väg där hälften ändå kör 50 enligt mätaren och därmed max 45 i verklig fart.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top