Navigeringsappar

Jag börjar inse att de flesta av er övriga tänker er att ni ska nånstans när ni använder appar medan jag själv använder dem precis tvärtom. Jag försöker hamna där jag inte har varit, men ändå avsluta resan hemma. Det börjar bli svårt att hitta nya vyer de närmsta milen hemifrån, men än är jag inte "klar".

Jag börjar inse att de flesta av er övriga tänker er att ni ska nånstans när ni använder appar medan jag själv använder dem precis tvärtom. Jag försöker hamna där jag inte har varit, men ändå avsluta resan hemma. Det börjar bli svårt att hitta nya vyer de närmsta milen hemifrån, men än är jag inte "klar".

Underskattat sätt att använda en modern gps!

Med vänlig hälsning,

Men det är så jag gör, start o mål vet jag - sedan flyttar jag rutten till vägar jag ej kört, platser jag ej sett. Och som du säger - börjar bli svårt att hitta nytt i västra Sverige (i närområdet för mig vill säga)

Last edited:
Men det är så jag gör, start o mål vet jag - sedan flyttar jag rutten till vägar jag ej kört, platser jag ej sett. Och som du säger - börjar bli svårt att hitta nytt i västra Sverige
Jag uppfattade det som att du flyttade rutten till ställen du kände till innan alternativt tittade på i förväg. För mig är överraskningen en stor del av resan även om jag inte åker så långt hemifrån.

Nu är det några sträckor som jag skulle vilja kunna blockera för att jag aldrig vill se dem igen, men de knyter ihop andra sträckor som jag inte kört.
Även om 72:an mellan Järlåsa och Vänge inte är motorväg så är det en sträcka jag inte behöver se igen.
Raksträckor längre än 500 meter borde också gå att slippa.

Jag uppfattade det som att du flyttade rutten till ställen du kände till innan alternativt tittade på i förväg. För mig är överraskningen en stor del av resan även om jag inte åker så långt hemifrån.

Nu är det några sträckor som jag skulle vilja kunna blockera för att jag aldrig vill se dem igen, men de knyter ihop andra sträckor som jag inte kört.
Även om 72:an mellan Järlåsa och Vänge inte är motorväg så är det en sträcka jag inte behöver se igen.
Raksträckor längre än 500 meter borde också gå att slippa.
Söker oftast efter nya vägar för att undvika motorväg o 2-1 väg (framförallt under industrisemestern, blev stående 45 minuter strax söder om Laxå häromveckan), sedan kan man inte dra runt alltför många mil bara för att hitta nytt om man har ett mål man ofta besöker (släkt o vänner).

I mitt tidigare liv ingick faktiskt att lägga upp rutter inom Europa för biltestning, var man sedan ledare eller andreman på en sådan körning så var det ganska fritt att hitta på nya vägar under pågående körning. Det var en period med mycket nytta men lika mycket nöje.
1753778289743.png

Söker oftast efter nya vägar för att undvika motorväg o 2-1 väg (framförallt under industrisemestern, blev stående 45 minuter strax söder om Laxå häromveckan), sedan kan man inte dra runt alltför många mil bara för att hitta nytt om man har ett mål man ofta besöker (släkt o vänner).

I mitt tidigare liv ingick faktiskt att lägga upp rutter inom Europa för biltestning, var man sedan ledare eller andreman på en sådan körning så var det ganska fritt att hitta på nya vägar under pågående körning. Det var en period med mycket nytta men lika mycket nöje.
View attachment 518983
Vart är den bilden tagen?

Sitter och pausar i Bispgården nu och har nog bestämt mig för att köpa en skärm.

Har Montana 700:an på hojen nu och den funkar ju men det stora men:et är Garmins användarvänlighet då det gäller att flytta spår och likande mellan GPS och tex telefon. Resultatet av synkningen är att GPS:en blev tom på allt men alla spår och sånt och spåren jag skulle ha in kommitté heller in i Montanan, som tur är finns spår och waypoints i alla fall i Explore appen så jag får ringa supportet och höra hur man ska rädda detta. Explore appen ska bort från telefonen om jag bara kan rädda det som finns där, sen blir det sladd till datorn.

För körningen jag gjort hittills i helgen så skulle Google maps funka utmärkt och rill och med bättre för jag har ändå använt maps för att söka mackar och mat då det är smidigare än Montanab. Har testa att köra med maps navigering och Spotify med telefonen I jackfickan och nu har jag 50% batteri kvar dock kanske android auto gör att telefonen kärare mer batteri.

Lutar starkt åt en skärm nu, ska rulla vidare snart.

Aoocci C3 som jag kör kostade under en tusenlapp via nån Youtubelänk (Missenden flyer, tror jag). Där kan man växla mellan de appar som stödjer Android Auto. Det går att styra musikappar i telefonen via touchpanelen också. Det märkte jag häromdagen när jag undrade vad det var som lät. Det visade sig vara Rage against the machine i byxfickan.

Vilken modell av C3 har du? Nu finns det två en Basic för under 700 kr och en Plus för runt 1400 kr. Sen fick jag nån rabattkod på 22% då jag mailade och frågade om när C3 skulle komma in igen. Plus modellen verkar ha lämpligare fäste för mig och har väl mer funktioner som däcktruck om man vill ha det vilket jag ändå inte tror att jag kommer att använda.

Har förbannat Garmin Explore som raderade alla spår och waypoints en gång till då jag försökte få över ett spår till GPS:en.

Vilken modell av C3 har du? Nu finns det två en Basic för under 700 kr och en Plus för runt 1400 kr. Sen fick jag nån rabattkod på 22% då jag mailade och frågade om när C3 skulle komma in igen. Plus modellen verkar ha lämpligare fäste för mig och har väl mer funktioner som däcktruck om man vill ha det vilket jag ändå inte tror att jag kommer att använda.

Har förbannat Garmin Explore som raderade alla spår och waypoints en gång till då jag försökte få över ett spår till GPS:en.
Jag har en tidigare generation så det är ett mellanting mellan dem. Något jag märkt på sistone är att den är svårläst när solen skiner rakt in i den, men det är väl ganska vanligt med skärmar av olika slag.

Explore appen ska bort från telefonen om jag bara kan rädda det som finns där, sen blir det sladd till datorn.
Testa på datorn att logga in via webbläsare och se om det finns där. Finns det så är det synkat till molnet och borde vara säkert att ta bort appen från telefonen.

Jag har en tidigare generation så det är ett mellanting mellan dem. Något jag märkt på sistone är att den är svårläst när solen skiner rakt in i den, men det är väl ganska vanligt med skärmar av olika slag.

Okej ska fundera med jag tror nästan att jag tar plus modellen även om den är dubbelt så dyr. Fästet verkar bättre åt mig och fler funktioner om man vill.

Testa på datorn att logga in via webbläsare och se om det finns där. Finns det så är det synkat till molnet och borde vara säkert att ta bort appen från telefonen.

Gamin support är kontaktad och dom fattar inte varför GPS:en raderas vid synkningen, hoppas att dom kan hjälpa. Jag har fått tillbaka det mesta (kanske allt) med att para om telefonen och synka igen.

Kommer inte mer att försöka få över spår med Explore utan det får bli med datorn. Är ju lätt irriterande då GPS:en raderas då man ska köra och vill ha spår och waypoints vilket hände då jag skulle köra vildmarksvägen.

Som jag förstår det sparas inte spår och waypoints på nåt moln utan i enheterna för dom på supporten kommer inte åt mina spår och waypoints på nåt sätt.

Sitter och pausar i Bispgården nu och har nog bestämt mig för att köpa en skärm.
Klokt beslut…tycker jag.
Själv har jag den från Chighee, och är inne på andra säsongen med den.
Just nu kör jag en Europasväng, och den går från klarhet till klarhet, funkar perfekt i alla väder och finns alltid där.
Guld värd i storstäder som Warszawa och Krakow.
Däcktryckssensorerna kanske kan rädda mig från att köra för länge med en pyspunka, men är nog inte en nödvändighet.
Men jag skulle inte vilja köra utan den nu när man vant sig, fy fan vilken bra pryl!

IMG_5743.jpeg

Som jag förstår det sparas inte spår och waypoints på nåt moln utan i enheterna för dom på supporten kommer inte åt mina spår och waypoints på nåt sätt.
Skumt. Ja jag är ingen expert på just Tread/Explore. Använder det helst inte. Men ibland är jag inne på Explore (på dator) och fipplar lite. Där finns alla mina turer synkade från enheten.

Brukar dock inte göra rutter där utan i något annat program och sedan lägga över manuellt. Fast det kan få GPS att fungera dåligt har jag märkt, resettar sig själv rätt vad det är. Garmin har lite att jobba med på den där biten.

Skumt. Ja jag är ingen expert på just Tread/Explore. Använder det helst inte. Men ibland är jag inne på Explore (på dator) och fipplar lite. Där finns alla mina turer synkade från enheten.

Brukar dock inte göra rutter där utan i något annat program och sedan lägga över manuellt. Fast det kan få GPS att fungera dåligt har jag märkt, resettar sig själv rätt vad det är. Garmin har lite att jobba med på den där biten.
Det fiffiga med en display tycker jag är att den hanterar typ Google Maps.
Bokar man ett boende under dagen, eller letar en affär som säljer livsnödvändiga långburkar, då är ruttningen bara ett klick bort - episkt!

Jag brukar normalt köra över spår med basecamp och sladd från datorn och det får nog bli då i fortsättningen. Testade dock nu att göra ett testspår och importera i Explore och spara det där för att se om det automatiskt kommer att synkas in då jag startar upp Montanan nästa gång.

Det fiffiga med en display tycker jag är att den hanterar typ Google Maps.
Bokar man ett boende under dagen, eller letar en affär som säljer livsnödvändiga långburkar, då är ruttningen bara ett klick bort - episkt!

För den körningen jag bedrivit sista tiden vilket är asfaltskörning på en gammal GSX750ES så hade nog en skärm funkat bättre än Montanan. Saker som macken i Balsjö, pizzerian i Gäddede var lättare att hitta i Google maps än Montana 700i och vägen till _Johansson_ för att kolla in jethojen hade funkat utmärkt med.

På grus och till skotern är nog Montanan bättre men till asfaltskörning är nog en skärm minst lika bra.

Jag brukar normalt köra över spår med basecamp och sladd från datorn och det får nog bli då i fortsättningen. Testade dock nu att göra ett testspår och importera i Explore och spara det där för att se om det automatiskt kommer att synkas in då jag startar upp Montanan nästa gång.

För den körningen jag bedrivit sista tiden vilket är asfaltskörning på en gammal GSX750ES så hade nog en skärm funkat bättre än Montanan. Saker som macken i Balsjö, pizzerian i Gäddede var lättare att hitta i Google maps än Montana 700i och vägen till _Johansson_ för att kolla in jethojen hade funkat utmärkt med.

På grus och till skotern är nog Montanan bättre men till asfaltskörning är nog en skärm minst lika bra.
Håller med.
Till snöskotern är skoterledskartan överlägsen, så där kör jag bara med Garmin.

Håller med.
Till snöskotern är skoterledskartan överlägsen, så där kör jag bara med Garmin.

Det finns dock en fördel med skärm även till skoter och det är satellitbilderna på Google maps, vid mitt äventyr att köta till världsmetropolen Kainulasjärvi så fick jag använda telefonen och Google maps för att hitta lämpliga vägar via satellitbilderna då leden inte kan varit röjd de senaste 30 åren.

Nu har jag i alla fall beställt en Aoocci C3 Plus, om detta var klokt eller inte får väl framtiden utvisa. Som sagt tror jag faktiskt att skärm med Google maps är bättre och smidigare vid asfaltåkning.

För första gången har jag upplevt att min gps inte fungerar.
När jag skulle starta på morgonen, precis utanför Kaliningrads gräns, då funkade inte mottagningen, noll satelliter.
Tyckte det var så intressant att jag fipplade, startade om, plockade ur o i batteriet, men nej.
Började till slut att köra, och efter några kilometer så poppade en och annan satellit upp lite försiktigt, och försvann.
Så höll det på ganska många kilometer innan allting blev normalt, och dom kom så sakta tillbaka.
Gissar att Kaliningrad är ganska militärt idag, och har min teori om att någon störde trafiken.
Riktigt mysko i alla fall, och intressant upplevelse.
Ska kika på hur loggen ser ut när jag kommer hem.

För första gången har jag upplevt att min gps inte fungerar.
När jag skulle starta på morgonen, precis utanför Kaliningrads gräns, då funkade inte mottagningen, noll satelliter.
Tyckte det var så intressant att jag fipplade, startade om, plockade ur o i batteriet, men nej.
Började till slut att köra, och efter några kilometer så poppade en och annan satellit upp lite försiktigt, och försvann.
Så höll det på ganska många kilometer innan allting blev normalt, och dom kom så sakta tillbaka.
Gissar att Kaliningrad är ganska militärt idag, och har min teori om att någon störde trafiken.
Riktigt mysko i alla fall, och intressant upplevelse.
Ska kika på hur loggen ser ut när jag kommer hem.

Det är krig nu.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...